Komunikaty PR

Wart 6,2 mld zł rynek płatnej telewizji na ostatnim wzroście

2020-07-20  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Do pobrania Pakiet PR ( 0.31 MB )

Według danych PMR w 2019 r. rynek płatnej telewizji w Polsce wart był 6,2 mld zł. Oznacza to minimalny, 1% wzrost r/r. Kolejne lata przyniosą kontynuację wzrostu liczby abonentów telewizji IPTV i równolegle trendu spadkowego w obrębie sieci kablowych i platform satelitarnych. W warunkach nieco słabszego ARPU niż w latach poprzednich spowoduje to, że w prognozowanym okresie wartość rynku będzie już tylko spadać (CAGR 2020-2025: -1%).

 

W trzech ostatnich latach koniunktura na rynku płatnej telewizji w Polsce jest stabilna, z lekką tendencją do wzrostów. W samym 2019 r. wartość rynku osiągnęła poziom 6,2 mld zł, rosnąc o niespełna 1% r/r. Nadal relatywnie dobra kondycja rynku, zważywszy na warunki progowego nasycenia usługami i silnej konkurencji między dostawcami płatnej telewizji, to konsekwencja ustabilizowania bazy abonenckiej. Choć w ubiegłym roku widoczny był jej lekki spadek z uwagi na pogłębiony odpływ abonentów w segmencie platform satelitarnych, które w coraz większym stopniu okazują się być w ekspozycji na utratę klientów. Równolegle stabilnie rośnie liczba abonentów telewizji IPTV, która w ubiegłym roku przekroczyła poziom miliona. Z uwagi na to, że oferta IPTV do pewnego stopnia jest w stanie pozyskać dla rynku płatnej telewizji całkowicie nowych klientów, zabezpiecza rynek przed większymi spadkami.

Poza tym kluczowym dla wartości rynku pozostaje trend, w którym operatorzy walczą o uwagę klienta już nie głównie ceną (jedno z najniższych ARPU w Europie), a zawartością i jakością oferowanego im kontentu. Świadczy to o dużej dojrzałości rynku.

 

<wykres>

 

Mimo obecnie nadal relatywnie stabilnej sytuacji na rynku płatnej telewizji w Polsce, jednocześnie znajduje się on pod presją nastrojów newralgicznych telewidzów i ich skłonności do cord-cuttingu. Odpływ klientów od płatnej telewizji jest faktem, ale skala zjawiska jest raczej niewielka, biorąc nawet pod uwagę rozwój usług VOD, które w dalszym ciągu są i pozostaną w większości przypadków komplementarne. Z szacunków PMR wynika, że w Polsce w latach 2012-2019 sumaryczna liczba faktycznych rezygnacji z abonamentu telewizji satelitarnej lub kablowej przekroczyła poziom 2 mln gospodarstw domowych (średnioroczny churn: 3%). Należy mieć jednak na uwadze, że część tej bazy w międzyczasie wróciła do abonowania płatnej telewizji lub dopiero zaczęła korzystać z tej usługi. Pewna część zmigrowała również na standard IPTV – średniorocznie ok. 20% gospodarstw rezygnujących z satelity lub kablówki w każdym roku.

 

Prognozy ilościowe PMR dla rynku płatnej telewizji na lata 2020-2025 zakładają dalszą jego stabilizację, przy czym będzie ona możliwa dzięki kontynuacji wzrostu liczby abonentów telewizji IPTV. Sama baza abonentów telewizji kablowej (głównie segment analogowy) i szczególnie satelitarnej znajdzie się w trendzie spadkowym. W warunkach nieco słabszego ARPU niż w latach poprzednich spowoduje to, że w prognozowanym okresie wartość rynku będzie już tylko spadać (CAGR 2020-2025: -1%).

 

Zdaniem PMR pandemia COVID-19 niesie pewne korzyści dla rynku. Lockdown okazał się zjawiskiem, które do pewnego stopnia utrwaliło u Polaków korzystanie z płatnej telewizji. Poniekąd, przynajmniej na jakiś czas, powinno to zahamować trend cord-cutingu na polskim rynku. Rolę odegrać mogą również darmowe kanały udostępnione w ramach tzw. „otwartych okien” w czasie epidemii. Część abonentów zachęcona tymi treściami, w celu posiadania ich na dłużej, zdecyduje się na zakup wyższych pakietów telewizyjnych lub dodatkowych pakietów kanałów. Z drugiej strony część newralgicznych klientów w warunkach gorszej sytuacji gospodarczej zaniecha dodatkowych zakupów, jeśli chodzi o usługi płatnej telewizji lub nawet całkowicie zrezygnuje z abonamentu. Z uwagi na ograniczenia, jakie epidemia niesie dla wszystkich imprez sportowych, zmniejszy się również popyt na kanały sportowe premium.

 

Powyższe czynniki będą miały wpływ na rynek w krótkim okresie, przede wszystkim w roku 2020. Zdaniem PMR długofalowo kryzys COVID-19 spowoduje natomiast dodatkowy popyt na pakiety usług płatnej telewizji i szerokopasmowego internetu w ofertach sieci kablowych oraz dostawców światłowodu i IPTV. Epidemia dobitnie pokazała, że wysoko przepustowy i stabilny internet jest jedną z krytycznych usług w gospodarstwie domowym, dlatego wzrośnie zapotrzebowanie na wyższe prędkości. PMR uważa, że klienci platform cyfrowych mogą migrować w tym celu w stronę kablówek i sieci światłowodowych, co w dobie konwergencji usług wymusi również zmianę dostawcy płatnej telewizji. Platformy satelitarne mogą bowiem zaoferować usługę telewizji w pakiecie z mniej stabilnym łączem mobilnym.

 

PMR prognozuje, że w powyższych warunkach dostawcy DTH zdecydują się na bardziej agresywną politykę cenową, aby ratować się przed większym odpływem klientów. W przyjętych prognozach przełoży się to na spadki ARPU z usługi oraz w konsekwencji spadek przychodów dostawców platform cyfrowych. Sumarycznie w latach 2020-2025 dostawcy DTH stracą ok. 800 tys. klientów. Nie licząc analogowej telewizji kablowej, będzie to praktycznie jedyny segment płatnej telewizji, który z roku na rok będzie notował systematyczne spadki.

 

Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie:  https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/

 

 

AUTOR
Katarzyna Sacha
Senior Analyst

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai Biuro prasowe
2025-03-03 | 12:05

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

W zeszłym roku Motorola i Lenovo utworzyły ekosystem Smart Connect, aby umożliwić płynną współpracę smartfonów, tabletów oraz komputerów
IT i technologie Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT
2025-02-26 | 11:15

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Branża IT przyciąga jak magnes. Zwłaszcza obecnie, gdy AI staje się rzeczywistością, która zmienia sposób, w jaki pracujemy i żyjemy. Praca w IT daje
IT i technologie Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
2025-02-10 | 15:50

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, cyfryzacja stała się nie tyle opcją, co koniecznością dla firm chcących utrzymać konkurencyjność. Jednak proces

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności

Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.

Robotyka i SI

Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.

Handel

Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.