Komunikaty PR

Większe wynagrodzenia w 2022 i coraz więcej ogłoszeń o pracę w branży IT. Raport

2023-01-11  |  08:35
Biuro prasowe
Kontakt

Karolina Krzeska
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
biuro|rocketscience.com.pl| |biuro|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Mediany oferowanych wynagrodzeń w branży IT w ogłoszeniach na poziomie senior w 2022 roku oscylowały w przedziale od 18 do 25 tys. złotych netto, a na poziomie mid od 14 do 20,2 tys. złotych netto. Natomiast juniorzy mogli zarobić od 6 do 9,5 tys. złotych netto. No Fluff Jobs podsumowuje miniony rok. W 2022 roku na portalu odnotowano o 8 proc. więcej ogłoszeń o pracę niż rok wcześniej i nieustająco najwięcej z nich związane jest z Backendem, Frontendem i Fullstackiem. Specjaliści mówią o luce branżowej na poziomie 150 tys. osób.

Potrzeby rekrutacyjne firm w Polsce i w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej są cały czas wysokie. Nawet w czasie doniesień z Zachodu o zwolnieniach lub wstrzymaniu nowych zatrudnień sytuacja w naszej części kontynentu niewiele się zmienia. Pracodawcy(-czynie) wciąż potrzebują wykwalifikowanych specjalistów(-tek) IT, a luka kadrowa powiększa się z każdym rokiem – komentuje Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs.

W 2022 roku na No Fluff Jobs opublikowano o 8 proc. więcej ogłoszeń niż rok wcześniej. Trzy główne kategorie związane z programowaniem (Backend, Frontend i Fullstack) stanowią ok. połowę wszystkich ogłoszeń o pracę na rynku IT. Backend to najmocniejsza kategoria – w 2022 roku ogłoszenia z tego obszaru stanowiły 27,7 proc. wszystkich publikacji. Największe wzrosty w liczbie ogłoszeń spośród głównych kategorii IT odnotowano w Supporcie (58 proc. więcej), Big Data (39 proc.) i Business Analysis (17 proc.). Specjaliści szacują lukę branżową na 150 tys. osób.

Niemal wszystkie wynagrodzenia poszły do góry 

Mediany oferowanych wynagrodzeń w ogłoszeniach na poziomie senior w 2022 roku oscylowały w przedziale 18-25 tys. złotych netto. To wzrost o 19 proc. w stosunku do 2021 roku zarówno w medianie dolnych, jak i górnych widełek. Mediany oferowanych wynagrodzeń w ogłoszeniach na poziomie mid w 2022 roku oscylowały w przedziale 14-20,2 tys. złotych netto. To wzrost o 17 proc. w stosunku do 2021 roku w medianie dolnych i 12 proc. w medianie górnych widełek.

Mediany oferowanych wynagrodzeń w ogłoszeniach na poziomie junior w 2022 roku oscylowały w przedziale 6-9,5 tys. złotych netto. Mediana dolnych widełek pozostała bez zmian, natomiast w medianie górnych widełek odnotowano wzrost o 8 proc.

Najwyższe zarobki przy umowie B2B w obszarach DevOps, Big Data, AI oraz Security

Najwyższe zarobki przy B2B niezmiennie odnotowano w kategoriach: DevOps (19-26,9 tys. złotych +VAT), Big Data (19,6-26,7 tys. złotych +VAT), AI (17-25,9 tys. złotych +VAT) oraz Security (18-25 tys. złotych +VAT). Najwyższe wzrosty w widełkach przy umowach B2B w ciągu roku odnotowano w kategoriach: Support – 26 proc. w medianie dolnych i w medianie górnych widełek, Project Management – 23 proc. w medianie dolnych widełek, 21 proc. w medianie górnych widełek, Big Data – 22 proc. w medianie dolnych widełek, 21 proc. w medianie górnych widełek oraz Mobile – 18 proc. w medianie dolnych widełek, 20 proc. w medianie górnych widełek.

Najwyższe zarobki przy UoP w obszarach DevOps, Big Data i Product Management

Najwyższe zarobki przy Umowie o pracę odnotowano w kategoriach: DevOps i Big Data (15-21 tys. złotych brutto) oraz Product Management, AI i Security (14-20 tys. złotych brutto). Najwyższe wzrosty w widełkach przy UoP w ciągu roku odnotowano w obszarach: Project Management – 30 proc. w medianie dolnych widełek, 23 proc. w medianie górnych widełek, Big Data – 25 proc. w medianie dolnych widełek, 17 proc. w medianie górnych widełek, Testing/QA – 17 proc. w medianie dolnych widełek, 23 proc. w medianie górnych widełek oraz Fullstack – 20 proc. w medianie dolnych, 17 proc. w medianie górnych widełek.

Z roku na rok w topie najlepiej opłacanych kategorii są Big Data, DevOps, Security oraz AI. Zwłaszcza w tym ostatnim obszarze możemy zaobserwować ogromny postęp tak w liczbie nowopowstających rozwiązań AI (np. ChatGPT, Lensa), jak i w pojawiających się stanowiskach. To nowy, gorący trend na całym świecie, a specjaliści(-tki) od sztucznej inteligencji, machine learningu i NLP są teraz rozchwytywani(-e) na rynku pracy. To oznacza też, że rosną nie tylko liczba ogłoszeń we wspomnianych kategoriach, lecz przede wszystkim stawki, jakie dziś trzeba zapłacić, by pozyskać topowych(-e) specjalistów(-tki) z tych dziedzin – komentuje Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs.

SQL, Java i JavaScript najczęściej poszukiwanymi umiejętnościami

Na liście najpopularniejszych wymagań spotykanych w ogłoszeniach o pracę na pierwszym miejscu w 2022 roku znalazł się SQL, który pojawił się w ponad 18,4 proc. ogłoszeń. Tuż za nim znalazły się Java (17,1 proc.) i JavaScript (16,9 proc.). Czwarte miejsce w tym zestawieniu zajął Python, który z roku na rok zyskuje na popularności (w 2022 to wymaganie pojawiło się w 4 proc. ogłoszeń więcej).

Zarobki specjalistów znających Pythona wzrosły o 13 proc. 

W kontekście umów B2B najwyższe wzrosty wynagrodzeń zanotowano przy Pythonie (13 proc. wzrostu w medianie dolnych i aż 24 proc. wzrostu w medianie górnych widełek). Specjalistom(-tkom) IT ze znajomością tego języka oferuje się między 17 tys. a 25 tys. złotych netto (+VAT). Identyczne zarobki oferuje się znającym Javę (tutaj wzrosty w ciągu roku wyniosły 12 proc. w medianie dolnych widełek, 18 proc. w górnych).

W 2022 roku w większości technologii w przypadku umów B2B zauważalne było, że bardziej wzrosły mediany górnych widełek niż dolnych. To oznacza nie tylko, że stawki wzrosły ogółem, lecz także, że częściej szukano osób o wyższym poziomie doświadczenia oraz pracodawcy(-czynie) byli skłonni płacić coraz większe kwoty za najlepsze talenty. Ten trend jeszcze będzie się nasilał przy zwiększonym zapotrzebowaniu na doświadczone osoby – komentuje Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs.

W przypadku pracujących na UoP najwyższe wzrosty zanotowano w ogłoszeniach z SQL. Tutaj zarówno mediany dolnych widełek, jak i górnych urosły o 20 proc. Wciąż na topie w przypadku tej formy współpracy są specjaliści(-tki) Python (14-20 tys. złotych brutto), a zaraz za nimi osoby pracujące z Javą lub Reactem (13-20 tys. złotych brutto). 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH Biuro prasowe
2024-07-24 | 12:30

PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH

Projektory laserowe DLP Panasonic zostały wybrane przez tureckie muzeum ze względu na swoją rozdzielczość 4K i wysoką jasność, które są niezbędne do projekcji na dużą skalę w
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-07-24 | 01:00

Symfonia na rzecz edukacji MŚP: partnerstwo z Fundacją Digital Poland

Symfonia, producent i dostawca rozwiązań wspierających cyfryzację procesów biznesowych w MŚP, nawiązała współpracę z Fundacją Digital Poland. Partnerstwo to, podobnie jak uruchomione niedawno Symfonia Lab, wpisuje się w
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.