Zarobki w IT w 2023 r. wzrosły średnio nawet o 19%. Najnowsze dane No Fluff Jobs
W branży IT w tym roku wzrosły zarówno oferowane wynagrodzenia, jak i zainteresowanie kandydatów, wynika z nowej analizy portalu No Fluff Jobs, przeprowadzonej m.in. na bazie 250 tys. ogłoszeń z użyciem Insights360 – nowego narzędzia dla osób zajmujących się rekrutacją. W ostatnich dwóch kwartałach widać jednak stabilizację wysokości oferowanych stawek – np. w kategorii Frontend, do której zgłasza się najwięcej kandydatów i kandydatek, mediany widełek wynagrodzeń wynoszą obecnie 16-22 tys. zł netto, tyle samo, ile wynosiły przez cały 2023 rok. W kategorii DevOps mediany wynagrodzeń, po krótkim wzroście w pierwszych dwóch kwartałach roku, spadły do wysokości z końca 2022 r.
Porównując zarobki oferowane w branży IT w 2023 i 2022 r., można zauważyć ciągły wzrost wynagrodzeń, ale rzut oka na ostatnie dwa kwartały pozwala mówić o pewnej stabilizacji. Przykładowo, jak wynika z danych z Insights360, najnowszego autorskiego narzędzia No Fluff Jobs dla osób zajmujących się rekrutacją, agregującego i analizującego dane z największych portali z ogłoszeniami o pracy w IT, w trzecim kwartale 2023 r. mediany widełek wynagrodzeń dla osób szukających pracy w specjalizacji Frontend wyniosły 16-22 tys. zł netto. To dokładnie taka sama stawka, jak w drugim kwartale, i tylko w dolnym przedziale nieco wyższa niż na początku roku (wówczas było to 15 tys. zł netto). Podobne tendencje widać też w kategoriach Testing, Fullstack czy Administracja IT.
Baza danych Insights360 jest aktualizowana codziennie, a prezentowane dane pochodzą z analizy ponad 250 tys. ogłoszeń. To jedyne tego typu narzędzie z tak szeroką bazą informacji.
Gdzie pracownicy IT mogą szukać podwyżek?
W niektórych kategoriach można zauważyć spadki oferowanych stawek. W kategorii DevOps mediany wynagrodzeń w pierwszych dwóch kwartałach tego roku rosły – w pierwszym kwartale było to 19-26 tys. zł netto, a w drugim 20-28 tys. zł netto – jednak w trzecim kwartale spadły do 18-25 tys. zł netto, osiągając poziom z końca 2022 r.
Po latach, w których pensje w sektorze technologicznym rosły w tempie kilkunastu procent rocznie, widać wyraźną stabilizację. Od dwóch kwartałów w ogłoszeniach zarysowuje się trend w kierunku zatrzymania tak szybkiego wzrostu płac. To sprawia, że teraz, w końcówce roku, gdy wiele firm będzie przeprowadzało rozmowy o podwyżkach i awansach, będą one być może nieco łatwiejsze – komentuje Tomasz Bujok, CEO No Fluff Jobs.
W trendach rocznych nadal jednak widać wzrosty wynagrodzeń, niekiedy kilkunastoprocentowe. W przypadku kontraktów B2B mediana dolnych widełek wynagrodzeń w ciągu roku wzrosła dla wszystkich specjalizacji średnio o 19,4 proc., a górnych 13,6 proc. i obecnie wynosi 18,5-25 tys. zł netto (+ VAT). Z kolei dla umowy o pracę był to wzrost odpowiednio o 16,7 proc. oraz 11,1 proc., a zarobki oscylowały między 14 a 20 tys. zł brutto.
W minionym roku przez branżę IT przeszły niemałe turbulencje: zamykane projekty, wstrzymane budżety rekrutacyjne, masowe zwolnienia. Wielu wartościowych kandydatów i kandydatek IT trafiło na tzw. firmowe „ławeczki” albo rozglądało się za nową pracą. I choć zwiększyła się liczba aplikujących, to o branży IT wciąż możemy mówić w kontekście rynku pracownika. W 2023 mediany dolnych i górnych widełek zaliczyły nawet kilkunastoprocentowe wzrosty. Nie dla wszystkich specjalizacji jednak ten rok był łaskawy, warto więc skorzystać z Insights360, by śledzić trendy dla poszczególnych kategorii – komentuje Paulina Król, Chief People and Operations Officer w No Fluff Jobs.
Wszyscy chcą pracować we Frontendzie?
W 2023 r. liczba kandydatów i kandydatek aplikujących na oferty z branży IT poszybowała w górę. Najczęściej aplikowano na stanowiska ze specjalizacji Frontend – na jedno ogłoszenie przypadało średnio 88 wysłanych CV, co w porównaniu z 2022 r. stanowi wzrost aż o 340 proc. Drugą kategorią pod względem popularności był Project Management (77 aplikacji, wzrost o 54 proc.), a następnie Design/UX (74 aplikacje, wzrost o 68,2 proc.), Agile/Scrum (59 aplikacji, wzrost o 84,4 proc.) oraz Testing (47 aplikacji, wzrost o 123,8 proc.).
Czym są raporty Insights360?
Insights360 to nowe autorskie narzędzie stworzone przez No Fluff Jobs dla rekruterów, działów HR i wszystkich osób zajmujących się rekrutacją, które pozwala śledzić na żywo trendy w branży IT oraz generować spersonalizowane raporty z analizą poszczególnych technologii, specjalizacji czy zarobków z podziałem na lokalizacje oraz poziom doświadczenia. Pokazuje również najczęstsze wymagania oraz widełki wynagrodzeń pojawiające się w ofertach publikowanych przez konkurencyjne firmy, a także ocenia poziom trudności znalezienia kandydata do danej roli, biorąc pod uwagę liczbę dostępnych ofert i aplikujących. Liczba analizowanych ofert stale rośnie, rozwijane są też kolejne typy filtrowania danych, żeby jak najbardziej ułatwić użytkownikom analizowanie wykresów.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.