Jak deweloperzy widzą rozwój branży w miejscowościach powiatowych i gminnych
Waryński S.A. Grupa Holdingowa
Jana Kazimierza 3
01-248 Warszawa
emodzelewska|warynski.pl| |emodzelewska|warynski.pl
535208594
www.warynski.pl
Sprzedaż mieszkań nieprzerwanie ma tendencję wzrostową – zainteresowanie potencjalnych klientów nie maleje i dot. to zarówno rynku pierwotnego, jak i wtórnego. Ludzie uważają zakup lokali mieszkalnych za idealną lokatę kapitału przy coraz bardziej rosnącej inflacji i traktują to, jako nietracące na wartości „pieniądze”. Oczywiście zauważa się niewielkie spadki dot. poszczególnych miesięcy, ale w porównaniu do roku poprzedniego widać, że sprzedaż przyśpieszyła po koronawirusowym spowolnieniu. Wg statystyk w III kwartale tego roku sprzedano 6,5 tys. mieszkań. Natomiast w zeszłym roku w analogicznym okresie sprzedano 5,4 tys. lokali[1].
Budowa mieszkań w małej miejscowości w porównaniu do dużej aglomeracji
Aktualnie zauważa się wzrost inwestycji w mniejszych miejscowościach – powodem tego rodzaju sytuacji może być mniejsza liczba wydawanych pozwoleń na budowę, przeciągająca się biurokracja oraz niedostateczna ilość gruntów. Otrzymanie pozytywnej decyzji administracyjnej zezwalającej na rozpoczęcie prac w większości dużych miast jest aktualnie bardzo mocno opóźnione. Statystyki pokazują, że w Warszawie udział pozwoleń na budowę mieszkań wzrósł, ale tylko z 8 do 9 proc. (w stosunku do II kwartału 2020 r.). Natomiast w perspektywie ogólnopolskiej zauważa się 4 proc. wzrost – tj. nastąpiło zwiększenie z 66 do ok. 70 proc.[2] wydawanych zezwoleń. Dlatego też, aby uniknąć przestojów, deweloperzy coraz częściej decydują się na rozpoczęcie inwestycji w regionach ze sprawniejszą administracją, w miastach, gdzie pozwolenia rozpatrywane są w znacznie szybszym tempie. To wszystko sprawia, że np. miasto powiatowe staje się atrakcyjnym miejscem dla inwestycji deweloperskich.
Potencjał małych miast
Poza łatwiejszym i szybszym otrzymywaniem decyzji administracyjnych, deweloperzy znajdują także inne korzyści z budowania w miastach powiatowych, gminnych itp. Wielu młodych ludzi niestety nie może liczyć na otrzymanie kredytu na mieszkanie w znanych aglomeracjach, w związku z tym decydują się na kupno lokalu w regionie, który uchodzi za tańszy, ale jest np. dobrze skomunikowany z dużym ośrodkiem miejskim. Ponadto w małych miejscowościach zauważa się również boom gospodarczy – wiele firm lokuje tam swoje zakłady produkcyjne. To sprawia, że posiadanie w tych rejonach lokali mieszkalnych staje się kuszącą perspektywą pod wynajem i na sprzedaż. Czyli inwestowanie w mieszkania w małych miejscowościach jest po prostu dobrą lokatą kapitału.
Czy Waryński S.A. ma także plany związane z inwestycjami w mniejszych miastach?
Waryński S.A. Grupa Holdingowa przygląda się aktualnym zachowaniom rynkowym, nowym trendom konsumenckim w branży deweloperskiej oraz działaniom innych firm. Wszystko jest na bieżąco poddawane wnikliwej analizie – na tej podstawie planujemy następne kroki. Grupa Waryński dotychczas działała w większych ośrodkach i tutaj nadal obserwujemy rynki, i szukamy nowych możliwości. W kręgu naszych zainteresowań jest Wielkopolska, Katowice, a także Gdańsk. Ponadto monitorujemy również koniunkturę w mniejszych miejscowościach i nie wykluczamy w przyszłości realizacji tam inwestycji. Najważniejsze dla nas to reagowanie na zmiany oraz nowe trendy rynkowe i podejmowanie w związku z tym odpowiednich decyzji biznesowych.
Autor artykułu:
Beata Cywińska
WICEPREZES ZARZĄDU
Waryński S.A. Grupa Holdingowa
[1] Deweloperzy nacierają na małe miasta. W dużych paraliż
[2] Raport o cenach mieszkań i sytuacji na rynku nieruchomości: budownictwo mieszkaniowe i rynek komercyjny mocno poturbowane przez pandemię!

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.