Jak nie marnować żywności? Finał projektu Whirlpool „Nie marnujmy chwil”
Firma Whirlpool już po raz czwarty w ramach autorskiego, międzynarodowego projektu edukacyjnego „Nie marnujmy chwil” promowała wśród dzieci i młodzieży walkę z marnowaniem żywności. Akcja skierowana była do uczniów z ponad 300 szkół podstawowych i 500 klas w całej Polsce.
Edukacja przez zabawę
Wszystkie szkoły biorące udział w programie, tak jak w poprzednich edycjach, otrzymały zestawy edukacyjne. Uczniowie znaleźli tam specjalne materiały pobudzające kreatywność i skłaniające do myślenia o problemach związanych z odpadami. Dzięki atrakcyjnej zawartości pakietów, nauczyciele mogą łatwiej zainteresować uczniów tematem poprzez zabawę. Dla kadry także przewidziano materiały i wytyczne do efektywnej pracy z dziećmi.
Celem działań jest przekonanie młodego pokolenia, jak ważna jest troska o zasoby naszej planety, w tym pożywienie, a tym samym – jak wiele możemy zyskać, jeśli zwracanie większej uwagi na wykorzystywanie żywności stanie się stałym elementem naszej codzienności. Wiele pomocnych treści dydaktycznych, między innymi przewodników, gier czy ciekawostek idealnych do wykorzystania w czasie lekcji, można znaleźć na internetowej stronie projektu www.niemarnujmychwil.com. Witryna już zyskała dużą popularność wśród nauczycieli, zwłaszcza w okresie nauki zdalnej.
Sukces mimo pandemii
- W zakończonej właśnie edycji szkoły musiały zmierzyć się z całkowicie nieoczekiwaną i wyjątkową sytuacją, jaką była epidemia koronawirusa. Zajęcia w placówkach zostały zawieszone, z dnia na dzień, już w marcu. Wznowienie procesu nauczania w trybie zdalnym okazało się niezwykle trudne, a proces kształcenia online nadal się wydłuża. Dlatego tym bardziej każdej klasie i szkole, która dołączyła do naszego projektu mimo pandemii, należą się ogromne podziękowania. Gratulacje należą się przede wszystkim nauczycielom, którym w tych specyficznych warunkach udało się zainspirować uczniów i przekazać wiedzę na temat tak ważny społecznie, jakim jest marnowanie żywności – mówi Fabio Pommella, Prezes Zarządu Whirlpool Company Polska.
Jednym z elementów projektów był konkurs Kuchnia Talentów, który wymagał oryginalności i kreatywności. Należało opowiedzieć o „chwilach, które są ważne”, a spędzone w kuchni. Miały to być pomysły na zrównoważone spożycie żywności. Uczestnicy mogli wcielić się w rolę szefów kuchni, rolników, wynalazców, pisarzy czy reklamodawców. Mogli rysować, pisać, konstruować lub nagrywać – bez ograniczeń i narzucania schematów. W wielu nadesłanych pracach widać było zaangażowanie całych rodzin, a nawet lokalnych społeczności. W ramach zasad fair play każdy mógł podzielić się swoimi opiniami i pomysłami.
- W konkursie udział wzięło ponad 500 uczniów z 33 szkół, którzy przygotowali 54 kreatywne pomysły. Zadanie jury było bardzo trudne, ponieważ nadesłane materiały odznaczały się niezwykle wysoką jakością. We wszystkich widać było pracę twórczą, aby jak najlepiej zilustrować zrównoważoną, etyczną i wolną od odpadów kuchnię. Z tego powodu prócz trzech głównych nagród, postanowiliśmy także wyłonić trzech dodatkowych laureatów. Wierzymy, że konkurs w ramach projektu był jeszcze silniejszą motywacją do działania dla jego młodych uczestników – mówi Zygmunt Łopalewski, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Whirlpool Company Polska.
Zwycięskie szkoły otrzymały nagrody pieniężne w wysokości od 1 000 zł do 4 000 zł.
• I miejsce - Publiczna Szkoła Podstawowa w Babinie im. Heleny Długoszewskiej - temat pracy konkursowej dotyczył sezonowych owoców i warzyw z lokalnych upraw, włączono do projektu lokalnych producentów żywności;
• II miejsce (równorzędne) - Zespół Szkół nr 2 w Ludwikowicach Kłodzkich - praca konkursowa składała się z plakatu opisującego przemyślane zakupy, zawierającego hasła przeciw marnowaniu żywności, przepisów kulinarnych z wykorzystaniem resztek innych potraw, filmów przedstawiających przyrządzanie potraw oraz książkę kucharską wykonaną przez uczniów;
• II miejsce (równorzędne) - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stefana Czarnieckiego w Ostrołęce
- pod opieką rodziców uczniowie przygotowali w domach potrawy z sezonowych produktów lokalnych, starając się wykorzystać każdą ich część i udokumentowali to na fotografiach.
Dodatkowo wyróżnione zostały:
• Szkoła Podstawowa im. Króla Jana III Sobieskiego z Puszczy Mariańskiej - w ramach projektu uczniowie poznawali warzywa używając wszystkich zmysłów;
• Szkoła Podstawowa nr 22 z Wrocławia – stworzono modele lodówek przyszłości, pomagających w niemarnowaniu jedzenia oraz książkę kucharską z przepisami na potrawy z resztek, ozdobioną rysunkami i fotografiami;
• Zespół Szkół Specjalnych z Radkowa – przygotowano książkę kucharską elektroniczną i tradycjonalną zawierającą przepisy kulinarne z różnych zakątków świata.
Razem dla dobra planety
- Whirlpool, jako producent sprzętu do przygotowywania i przechowywania jedzenia, zwraca szczególną uwagę na problem nieracjonalnej dystrybucji żywności. W okresie pandemii aspekt ten zyskał jeszcze większe znaczenie. Dlatego projekt „Nie marnujmy chwil” dotarł do Polski po raz czwarty, ale już wkrótce rozpoczyna się piąta edycja. Jest to znakomity sposób na łączenie istotnej idei z zabawą i edukacją. Niezmiennie uważamy, że duże, międzynarodowe firmy – ze względu na swoje oddziaływanie – powinny dbać o nasze wspólne zasoby w ramach działań CSR. Dlatego ta kampania wydaje nam się czymś jak najbardziej naturalnym. Dzięki swoim zasięgom i możliwościom możemy wpływać na społeczności, pokazywać korzystne zachowania i przede wszystkim do nich motywować. To jednocześnie nasz cel korporacyjny jak i ideowy – podsumowuje Zygmunt Łopalewski.

Coraz więcej globalnych firm dąży do atestacji informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju – wynika z badania IFAC oraz AICPA & CIMA

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.