Komunikaty PR

Jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej po angielsku?

2020-02-21  |  15:17
Biuro prasowe

Umiędzynarodowienie rynku pracy w ostatnich kilkunastu latach sprawiło, że znajomość języka angielskiego przestała być dodatkowym atutem, a stała się koniecznością. Dotyczy to już nie tylko ról menedżerskich w globalnych korporacjach, ale też wielu niższych stanowisk w branży produkcyjnej czy usługowej. Jak wynika z opracowania szkoły językowej Fluentbe, kompetencje językowe weryfikowane są aż przy 93 proc. ogłoszeń na poziomie specjalisty i ponad 74 proc. rekrutacji dotyczących kierowników[1].

Od czego zacząć?

Przygotowania do rozmowy rekrutacyjnej po angielsku warto zacząć już na etapie tworzenia CV. Pierwszym krokiem powinno być określenie własnego poziomu znajomości języka w momencie poszukiwania nowych wyzwań zawodowych. Rzetelne sprecyzowanie własnych umiejętności ułatwi selekcję ofert pracy, na które chcielibyśmy aplikować i zminimalizuje obawy, że nie spełniamy wymagań językowych potencjalnego pracodawcy, które będą weryfikowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

- Posiadanie certyfikatów ułatwia zadanie i zawsze warto wspomnieć o nich w CV. Co jednak w sytuacji, kiedy kandydat nie może się nimi pochwalić albo zdał egzamin kilka lat temu i nie do końca jest pewien swoich aktualnych umiejętności? Pomocne na pewno będą internetowe testy poziomujące, które są zwykle bezpłatne i odwołują się do europejskiego poziomu biegłości językowej (Common European Framework of Reference for Languages). Wypełniając taki test w łatwy sposób sprawdzimy, czy możemy się pochwalić angielskim na poziomie A2 (początkujący) czy C1 (zaawansowany). – mówi Natalia Bogdan, ekspert ds. rynku pracy, właścicielka agencji pracy Jobhouse.

CV po angielsku

Kolejnym pomocnym krokiem będzie przygotowanie angielskojęzycznej wersji CV, nawet jeśli proces rekrutacyjny tego nie wymaga. Może to być doskonałe ćwiczenie, które ułatwi rozmowę po angielsku o dotychczasowej ścieżce kariery. Opisywanie obowiązków na poszczególnych stanowiskach pomoże odświeżyć branżowe słownictwo lub poszerzyć jego zakres. Dokumenty aplikacyjne po angielsku to pewnego rodzaju gotowa lista słówek i zwrotów przydatnych podczas rozmowy o doświadczeniu zawodowym, o które rekruter z pewnością zapyta.

Kluczowe pytania

Sama tematyka rozmów rekrutacyjnych nie różni się szczególnie od tych prowadzonych po polsku. Podczas spotkań z kandydatem najczęściej poruszane są kwestie jego dotychczasowego doświadczenia, słabych i mocnych stron, przebiegu kariery zawodowej, motywacji do podjęcia właśnie tej pracy czy planów rozwojowych na przyszłość. Mogą również pojawić się pytania dotyczące konkretnej branży, pozwalające zweryfikować doświadczenie i umiejętności rekrutowanego. Warto też przed rozmową przejrzeć angielskojęzyczną wersję strony pracodawcy, by dowiedzieć się czegoś więcej o wartościach i historii firmy oraz najważniejszych obszarach jej działania. Czasem rekruter może też sięgnąć po luźniejsze pytanie, dotyczące np. zainteresowań, ostatnio przeczytanej książki czy uprawianych sportów. Warto przygotować się do rozmowy także pod tym kątem.

Zapytaj rekrutera

- Wymagane kompetencje językowe na takim samym stanowisku mogą się różnić w poszczególnych organizacjach. Podobnie jest z weryfikacją znajomości języka w trakcie rekrutacji. Nie bójmy się pytać rekruterów o to, w jaki sposób nasze umiejętności lingwistyczne będą sprawdzane oraz kto będzie za to odpowiedzialny. Może to być test językowy sprawdzający znajomość specjalistycznego słownictwa, telekonferencja z managerem z zagranicy albo po prostu 2-3 proste pytania przez telefon, już podczas wstępnej rozmowy z rekruterem. Im więcej informacji uda nam się zdobyć na początku, tym łatwiej będzie nam się przygotować do rozmowy. – doradza Natalia Bogdan.

 

Płynna i swobodna komunikacja

 

Rozmowa po angielsku służy nie tylko ocenie kompetencji lingwistycznych, ale też poznaniu osobowości kandydata, jego umiejętności radzenia sobie ze stresem i reakcji na różne sytuacje. Rekruterzy zwracają również uwagę na płynność i łatwość porozumiewania się w języku angielskim, dlatego warto skupić się przede wszystkim na swobodzie w komunikacji
i formułowaniu myśli, mniejszą wagę przywiązując do gramatycznych niuansów. Jak to zrobić? Rozmawiajmy ze znajomymi po angielsku, opowiedzmy im o swoich sukcesach zawodowych czy kluczowych obowiązkach w ostatniej pracy. Można również skorzystać ze wsparcia lektora lub native speakera. Bez względu na wybraną metodę, każdy wysiłek zaprocentuje w przyszłości
i zminimalizuje stres przed spotkaniem rekrutacyjnym.

 


[1] https://www.pulshr.pl/rekrutacja/znajomosc-jezyka-angielskiego-w-ogloszeniach-o-prace-zaskakujace-wyniki-ankiety,64859.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych Biuro prasowe
2025-02-28 | 11:40

Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych

Michał Solecki, założyciel i właściciel agencji Worksol Group, od lat specjalizuje się w międzynarodowej rekrutacji pracowników tymczasowych. Jego firma, założona
Praca Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania
Praca 4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
2025-01-20 | 13:45

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland

Amazon Fulfillment Poland po raz czwarty z rzędu uzyskał certyfikat Top Employer, zdobywając najwyższe oceny w kluczowych obszarach HR. Wyróżnienie przyznano za kompleksową

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii

Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Polityka

Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.