Komunikaty PR

Jak przygotować swoją firmę na wdrożenie AI Act?

2024-10-22  |  12:10
Biuro prasowe
Pixabay

Połowa 2024 roku przyniosła w Europie nieoczekiwaną zmianę kierunku rozwoju narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję – od tego czasu przedsiębiorcy korzystający z jej dobrodziejstw muszą spełnić kilka rygorystycznych wymogów. Część z nich da się wdrożyć samodzielnie, inne natomiast wymagają mnóstwa przygotowań i zatrudnienia specjalistów. AI Act – co to jest? Czy będzie obowiązywać Twoją firmę? Chętnie udzielimy odpowiedzi na te pytania.

AI Act – co to jest?

Wprowadzenie AI Act przez Unię Europejską było działaniem długo wyczekiwanym przez nasycony sztuczną inteligencją rynek. Jest to także moment przełomowy, gdyż odgórne unijne prawo ma (przynajmniej w założeniu) uregulować sposób wykorzystania sztucznej inteligencji w różnych sektorach gospodarki.

Nowe przepisy, które wprowadzono w połowie lipca 2024 roku, dotyczą przede wszystkim dostawców systemów AI, ale nie tylko. Mają także wpływ na działanie firm, które wykorzystują różnorodne rozwiązania AI do realizacji codziennych czynności firmowych. Na przykład automatyzacji procesów, marketingu czy obsługi klienta. Przedsiębiorstwa są prawnie zobligowane do przyjęcia działań zapewniających zgodność z regulacjami, które mają na celu przede wszystkim ochronę konsumentów przed manipulacjami, fałszerstwem i oszustwami.

Jakie sankcje grożą za brak zgodności z AI Act?

Niedostosowanie się do przepisów AI Act to bardzo kosztowny błąd, który może wiązać się z poważnymi konsekwencjami finansowymi. Kary są wprost ogromne i mogą naruszyć sytuację finansową przedsiębiorstwa, a nawet wywołać ryzyko bankructwa. Rozporządzenie przewiduje system kar oparty na trzech poziomach naruszeń różniących się wysokością obciążenia finansowego.

1.         Grzywna do 35 milionów euro lub 7% rocznego obrotu – wykorzystywanie systemów AI do manipulowania odbiorcami i wpływania na decyzje zakupowe konsumentów.

2.         Grzywna do 15 milionów euro lub 3% rocznego obrotu – za korzystanie z systemów AI, lecz bez dopełnienia prawnych obowiązków względem AI Act.

3.         Grzywna do 7,5 miliona euro lub 1% rocznego obrotu – za dostarczenie organom informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji na temat AI Act w danej firmie.

Czy Twoją firmę obowiązuje AI Act?

AI Act ma zastosowanie w przypadku niemal wszystkich współczesnych firm działających przede wszystkim w IT. W szczególności odnosi się do tych, które aktywnie wykorzystują rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Używasz narzędzi AI w marketingu, automatyzacji, analizie danych? A może oferujesz gotowe produkty lub usługi zawierające komponenty AI? Jeśli na którekolwiek z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to najprawdopodobniej będziesz prawnie zmuszony do zastosowania się do AI Act.

Niestety coraz trudniej będzie się od tego uchronić – coraz więcej firm wykorzystuje nawet najprostsze formy sztucznej inteligencji w swojej pracy, czasami nawet bezwiednie.

AI Compliance Check – przygotuj się!

Przygotowanie firmy do dyrektywy AI Act jest skomplikowanym procesem, a przez to także dość nieprzewidywalnym w skutkach. Cała procedura obejmuje bowiem ocenę systemów oraz bardzo dokładną analizę ich zgodności z przepisami. Niezbędne może też okazać się wdrożenie działań regulujących sposób użytkowania i zakres wykorzystania narzędzi AI. Samodzielne próby spełnienia rygorystycznych wymogów mogą spełznąć na niczym.

Tym samym warto skorzystać z usług doświadczonej kancelarii prawnej specjalizującej się w nowych technologiach. Eksperci przeszkolą pracowników w zakresie AI Act, przeprowadzą audyt prawny, a także dokonają precyzyjnej analizy tego, czy Twoja firma jest zobligowana do spełnienia wymagań AI Act.

Źródło informacji: JDP DRAPAŁA & PARTNERS Sp. j.

Materiał promocyjny

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.