Komunikaty PR

Jak w domowym zaciszu pomóc w walce z suszą?

2020-05-13  |  15:00
Biuro prasowe
Do pobrania IKEA ( 1.72 MB )

Ponad 66%[1] Polaków uważa, że posiada szeroką wiedzę na temat zmian spowodowanych globalnym ociepleniem – to średnio aż o 5%[2] więcej niż reszta świata. Zdajemy sobie również sprawę, jak ważna w naszym życiu jest woda, której zasoby stale się kurczą. Szczególnie
w tym roku wszystko wskazuje na to, że będziemy się zmagać w Polsce z ogromną suszą.
IKEA podpowiada, jak możemy ograniczyć zużycie wody we własnym domu – bo razem możemy i powinniśmy zrobić więcej!

Nic tak nie gasi pragnienia, jak czysta woda. Każdy zna jej smak i wie, że jest niezastąpiona w letnie dni. Mimo że czasem o niej zapominamy, towarzyszy nam wytrwale przez cały czas. Bez wody nie ma życia, dlatego warto zatroszczyć się o nią, tak jak ona troszczy się o nas każdego dnia.

Ograniczanie zużycia zasobów naturalnych ziemi opłaca się nie tylko nam, ale też planecie. Obecnie słodka woda stanowi zaledwie 3%[3] całej wody na ziemi! Drastyczne kurczenie się tego surowca negatywnie oddziałuje na środowisko, gospodarkę i nas, ludzi. Polska jest w grupie państw, którym grozi jego poważny deficyt.[4] Na jednego mieszkańca rocznie przypada około
1800 m³ wody, a w okresach suszy wskaźnik ten spada nawet poniżej 1000m³ na osobę.[5] Średnio w Unii Europejskiej to około 4500m3 na mieszkańca.[6]

Najwięcej wody w Polsce, bo około 70%, pochłania przemysł,[7] w którym zmiany zachodzą powoli
i zależą od bardzo wielu czynników. Istotnym problemem w zarządzaniu zasobami tego najcenniejszego surowca są również zmiany klimatyczne, które mogą prowadzić do ekstremalnych zjawisk. Natomiast, niemal z dnia na dzień możemy wprowadzić dobre zwyczaje w naszych domach. W samym gospodarstwie domowym zużywamy średnio 200-300 litrów wody dziennie na osobę do czynności takich jak kąpiel, pranie czy mycie naczyń[8]. Możemy zmniejszyć jej zużycie przede wszystkim świadomymi wyborami zakupowymi oraz dobrymi praktykami.

Zmiany warto rozpocząć od kilku prostych sposobów.

Biorąc szybki, 5-minutowy prysznic zużyjemy około 42 litry wody,[9] a przeciętna wanna to ok. 150 l, zakręcając kran podczas mycia zębów, czy rąk – zgodnie z obecnymi zaleceniami – zaoszczędzimy nawet 9l na minutę![10] W trosce o zasoby oraz o nasze rachunki warto również zainwestować
w sprytne rozwiązania.

Wymieniając zużyte i nieszczelne baterie kuchenne oraz łazienkowe na te z perlatorem, które napowietrzają wodę, możemy zmniejszyć jej zużycie nawet o 30%[11], nie tracąc przy tym na komforcie użytkowania. W kuchni dobrze sprawdzi się trwała i łatwa w czyszczeniu bateria z odpływem SVENSKÄR, a w łazience np. bateria z serii BROGRUND czy DALSKÄR, które zostały wyposażone w funkcję zimnego startu, co eliminuje marnowanie ciepłych strumieni. Dodatkowo wszystkie deszczownice i słuchawki prysznicowe
z asortymentu IKEA, dzięki zastosowaniu regulatora przepływu, oszczędzają nie tylko wodę, ale i energię, jak np. zestaw prysznicowy VOXNAN.

Kiedy po rodzinnym, wspólnym posiłku mamy więcej talerzy do umycia, skorzystajmy ze zmywarki, która pozwoli nie tylko oszczędzić 3 razy więcej wody (pod warunkiem, że jest pełna), ale i zapewni więcej czasu na przyjemności.

W niepewnych czasach powinniśmy szukać sposobów na samowystarczalność naszego gospodarstwa rodzinnego. Dzisiaj wciąż rzadko zdarza się, aby ludzie praktykowali zachowania, które mogłyby poprawić ich dostęp do własnej żywności (jak warzywa czy nawet zioła), generowali własną energię czy zbierali wodę deszczową. To duża strata, ale wciąż potencjał. Według badań IKEA dopiero zaczynamy odkrywać zalety samowystarczalności. Warto docenić jej pozytywny wpływ na klimat, oszczędność pieniędzy, poprawę zdrowia czy dostęp do wody na obszarach o dużym jej niedoborze, jakim jest Polska – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna, Dyrektorka ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Retail
w Polsce.

Jeśli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami ogródka, balkonu albo nawet parapetu z ziołami, to wiemy doskonale, ile nawodnienia potrzebują rośliny, żeby dobrze się rozwijać. Z pomocą może przyjść deszczówka. Woda zebrana z deszczu, np. za pomocą beczki w ogrodzie, czy większego wiadra na balkonie, świetnie sprawdzi się do podlewania kwiatów, ziół i innych roślin doniczkowych. Jeśli w ostatnim czasie nie pada zbyt wiele albo po prostu potrzebujemy więcej do podlewania, wystarczy umieścić w zlewie miskę, która posłuży do mycia warzyw
i owoców, a zaoszczędzoną wodę możemy śmiało wykorzystać do pielęgnacji domowej zieleni. Warto sięgnąć po miskę z serii GRUNDVATTNET, która idealnie dopasuje się do zlewu, dzięki czemu można ją wykorzystać również jako dodatkową komorę, np. do mycia naczyń.

Według prognoz do 2050 roku w oceanach będzie więcej plastikowych śmieci, naniesionych głównie przez zanieczyszczone rzeki, niż ryb.[12] Starajmy się temu zapobiec, wybierając produkty wielokrotnego użytku. Dobrym wyborem będzie butelka na wodę IKEA 365+ – teraz w nowej, niższej cenie. Zamiast jednorazowych reklamówek wybierzmy te płócienne, a do pakowania żywności korzystajmy z rozwiązań, takich jak np. torebki strunowe ISTAD wykonane z trzciny cukrowej.

Zrównoważone życie to również świadome wybory. Kupując produkty do naszego domu często nie myślimy o tym, ile wody zużywa się do ich produkcji. Konwencjonalna uprawa bawełny jest bardzo wodochłonna, dodatkowo często jest szkodliwa nie tylko dla środowiska, ale również przez stosowane chemikalia, stanowi zagrożenie dla zdrowia rolników. Wybierając tkaniny do naszego domu, sięgnijmy po te z bawełny uprawianej
w lepszy dla środowiska sposób, które wcale nie muszą kosztować majątku. Od września 2015 roku cała bawełna w produktach IKEA pozyskiwana jest z bardziej zrównoważonych źródeł, co oznacza, że podczas jej uprawy zużywa się mniej wody, nawozów sztucznych i pestycydów lub pochodzi ona z recyklingu. Minęło ponad dziesięć lat odkąd IKEA we współpracy z WWF i innymi partnerami powołała organizację Better Cotton Initiative (BCI), której celem jest uczynienie światowej produkcji bawełny lepszą dla gospodarki, ludzi i środowiska naturalnego. Wybierając zrównoważone materiały możemy sięgnąć, np. po miękką pościel JUVELBLOMMA lub KUNGSBLOMMA, poszewki na poduszki GURLI
i
SANELA czy piękne zasłony ALPKLÖVER.

Wspólnymi siłami możemy zrobić jeszcze więcej. Zmiany, na które się decydujemy, mają realny wpływ na nasze otoczenie. Często nie zdajemy sobie sprawy, że wiele artykułów
w naszych domach możemy zastąpić ich bardziej zrównoważonymi wersjami.

IKEA zgodnie ze strategią zrównoważonego rozwoju People & Planet Positive dąży do stania się firmą Water Positive do 2030 roku, co oznacza rozsądne wykorzystywanie zasobów i promowanie przemyślanej gospodarki wodnej – nie tylko w ramach własnej działalności, ale też w szerszej, światowej skali. Ok. 85% zużycia wody w całkowitym łańcuchu wartości IKEA związane jest
z pozyskiwaniem surowców i produkcją, a z kategorii produktowych ponad 50% pochłaniają właśnie tekstylia. IKEA współpracuje z takimi partnerami jak WWF, aby wspierać zrównoważoną gospodarkę wodną w regionach ubogich w jej zasoby i związanych głównie z produkcją tekstylną.

Wspólnie zawalczmy o lepszą przyszłość! 

 

 


[1] Climate Action Starts at Home Consumer Insights: Poland GlobeScan scorecard for IKEA, October 2019

[2] Ibidem.

[3] Raport UNGC Zarządzanie zasobami wodnymi w Polsce 2018, str.33, dostęp online 06.05.2020

[4] Polska Fundacja Ochrony Zasobów Wodnych, dostęp online 24.04.2020

[5] Raport UNGC Zarządzanie zasobami wodnymi w Polsce 2018, str.21, dostęp online 06.05.2020

[6] Ibidem.

[7] Raport UNGC Zarządzanie zasobami wodnymi w Polsce 2018, str.34, dostęp online 06.05.2020

[8] IKEA.COM/PL, dostęp online

[9] IKEA.COM/PL, dostęp online

[10] Ibidem.

[11] IKEA.COM/PL, „Cała bateria sposobów na oszczędzanie wody”, dostęp online

[12] IKEA.COM/PL, dostęp online

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu Go Green with Taiwan Biuro prasowe
2024-12-19 | 15:00

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Trzy zespoły z Wielkiej Brytanii, Węgier i Filipin zdobyły główne nagrody o wartości 20 000 dolarów za swoje innowacyjne i zrównoważone projekty. W konkursie wzięło
Ochrona środowiska Klątwa jednorazowego plastiku
2024-12-19 | 10:00

Klątwa jednorazowego plastiku

Mimo, że przepisy dyrektywy SUP funkcjonują w Polsce już ponad półtora roku, większość Polaków nie dostrzegła żadnej istotnej zmiany w kwestii opakowań, redukcji plastiku
Ochrona środowiska Polacy coraz mniej zainteresowani zmianą klimatu
2024-12-18 | 01:00

Polacy coraz mniej zainteresowani zmianą klimatu

Zaledwie 29% Polaków deklaruje wysoką świadomość ekologiczną, co oznacza spadek o 15 p.p. w porównaniu do 2021 r. Jednocześnie 49% respondentów wskazuje, że produkcja

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Handel

Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

Finanse

Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.