Jak zminimalizować koszty ostatniej mili kurierskiej?
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Ostatnia mila kurierska nadal stanowi krytyczne ogniwo w sektorze e-commerce. Końcowy etap, który angażuje kuriera w dostawę przesyłki do odbiorcy, potrafi generować nawet połowę łącznych kosztów. W dobie silnej konkurencji na rynku usług transportowych jest to o tyle istotne, że przewoźnicy nie mogą już ograniczać się wyłącznie do redukcji marż, dlatego coraz częściej decydują się na minimalizację kosztów samego transportu, który wciąż może być tańszy.
Analizując szacunki firm transportowych, zwraca uwagę, że wydatki na paliwo stanowią największy udział w rocznych kosztach, które ponosi dana firma. Na poprawę wyników osiąganych przez przedsiębiorstwo może zatem wpłynąć określona redukcja finansowa nawet o kilka procent. Z drugiej strony, dynamiczny rozwój e-commerce wymusza na operatorach logistycznych dostosowanie się do jego specyfiki. Wynika to z bezpośrednich, wzajemnych zależności, zgodnie z którymi logistyka oraz transport w najbliższych latach będą rosnąć wraz z e-handlem. Kluczem do skutecznej realizacji wymagających celów jest jeszcze większa efektywność, wymagająca usprawnienia zarówno w zakresie organizacji transportu, ale również implementacji nowoczesnych rozwiązań.
Zwiększenie elastyczności
Świadomość konsumentów jest już na tyle wysoka, że poszukiwanie odpowiedniej firmy kurierskiej do realizacji zlecenia jest właściwie ostatnim elementem, który zamyka proces zamówienia. Użytkownik ma jasno określone potrzeby, a profil przewoźnika jest mu znany. Ponadto, w wyniku szacowania kosztów, łatwiej trafić do firmy transportowej, oferującej najlepsze stawki na rynku. Wywiera to bezpośredni wpływ na zwiększenie elastyczności, kształtowanie trendów, a także proponowanie innowacyjnych narzędzi, które realnie ograniczą koszty ponoszone przez konsumenta.
Redukcja wydatków dotyczy jednak przede wszystkim firm kurierskich, które wciąż realizują zlecenia metodą tradycyjną. Ograniczając się do redukcji paliwa, nie brakuje skutecznych sposobów na optymalizację transportu. Wystarczy wspomnieć o mierzeniu jego zużycia, adaptacji stylu jazdy, regularnym serwisowaniu czy wyznaczaniu optymalnych tras. Nie brakuje jednak również innych wyzwań. Wymagający rynek pracy kierowców, w którym prawo popytu i podaży determinuje wzrosty wynagrodzeń stanowi wstęp do dynamicznych zmian kursów walut w relacji do euro, patrząc z perspektywy lokalnej.
Efektywne planowanie procesów transportowych jest szansą dla całej branży, która nie ma czasu na przestoje w dobie silnych wzrostów w obszarze e-handlu. Ostatnia mila może być skutecznie zdywersyfikowana nie tylko dzięki synchromodalności czy krótkoterminowym partnerstwom pomiędzy operatorami, ale również poprzez wdrożenie systemów indoorowych, pozwalających kurierowi pozostawić za jednym razem wiele przesyłek w jednym miejscu.
Celem wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań jest ich jak najszybsza standaryzacja oraz dostępność zarówno z perspektywy konsumentów, jak i kurierów. Silna konkurencyjność sprawia, że finalnie największym wygranym staje się klient, który w ostatecznym rozrachunku otrzymuje bardziej atrakcyjną i stabilną usługę, jeszcze lepiej przystosowaną do jego aktualnych potrzeb.
Łukasz Łukasiewicz
Operations Manager
SwipBox Polska
PREZENTACJA STRATEGII THORIUM SPACE
Nowe badanie Salesforce - MŚP lepiej sobie radzą z AI niż duże firmy
Wiosenna odwilż cenowa w ofercie iiyama. Kup nowy monitor w obniżonej cenie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.
Finanse
Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach
Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.
Transport
Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów
W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.