Komunikaty PR

Jakie długi firmy powinny zgłaszać do windykacji w pierwszej kolejności?

2020-10-21  |  01:00
Biuro prasowe
  • W ciągu ostatniego pół roku 1/3 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zmagała się z opóźnieniami w płatnościach od kontrahentów, wynoszącymi ponad 60 dni*.
  • Związane z pandemią przestoje w działalności i brak oczekiwanych przychodów zmotywowały przedsiębiorców do odzyskiwania przeterminowanych oraz zakończonych bezskuteczną egzekucją długów.
  • Coraz więcej firm będzie zawieszać działalność, inne zmienią zarządy – od nich odzyskanie środków będzie dużo trudniejsze.
  • Firmy nie powinny jednak zwlekać z rozpoczęciem windykacji faktur – im mniej dni upłynęło od terminu płatności, tym większe szanse na uregulowanie należności.

 

Będą zwalniać, jeśli nie odzyskają pieniędzy

Niespłacanie faktur w terminie i powstające przez to zatory płatnicze są zmorą mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Z danych BIG InfoMonitor wynika, że w ostatnich 6 miesiącach blisko 33% tego typu firm miało do czynienia z ponad dwumiesięcznymi opóźnieniami w regulowaniu należności. Dla niewielkich, często rodzinnych biznesów, zatrudniających kilka osób, brak zapłaty za usługę może przesądzić o konieczności redukcji etatów lub nawet zawieszenia działalności. Liczba osób bez pracy systematycznie rośnie w ostatnich miesiącach, zahamowania trendu na razie nie widać. Pandemia spowodowała jednak, że przedsiębiorcy coraz chętniej walczą o swoje.

 

Firmy wracają do starych długów

Pandemia koronawirusa, a co za tym idzie lockdown i zamrożenie gospodarki spowodowały, że wiele przedsiębiorstw znalazło się w ciężkiej sytuacji finansowej. W związku z tym firmy szukają różnych sposobów na podreperowanie budżetu. Coraz częściej przypominają sobie m.in. o starych długach, których nigdy nie udało im się wyegzekwować.

 

- W ciągu ostatnich sześciu miesięcy bardzo wzrosła liczba klientów zgłaszających się do nas z prośbą o windykację przeterminowanych długów oraz zakończonych wcześniejszą, bezskuteczną egzekucją. Przedsiębiorcy szukają sposobów na odmrożenie środków, dlatego sięgają po sprawy, których albo nie próbowali wcześniej rozwiązywać, albo ich egzekucja nie przyniosła zamierzonych efektów. Warto jednak pamiętać, że z czasem należności stają się coraz trudniejsze do odzyskania. Dłużna firma może zawiesić działalność lub ją zlikwidować. Zmiana członków zarządu i polityki firmy również nie sprzyja dobrowolnemu dokonywaniu płatności. Nowy zarząd niechętnie będzie patrzył na egzekucję długów powstałych przed ich kadencją. Nie należy jednak się poddawać, doświadczona firma windykacyjna, po odpowiednio dobranym planie działania, jest w stanie pomóc także w takich przypadkach – mówi Aleksandra Linda - Kierownik Działu Windykacji B2B w E-Kancelaria.  

 

 

Im mniej dni po terminie płatności, tym większe szanse na skuteczną windykację

Największe szanse na odzyskanie długu mają te firmy, które nie zwlekają z podjęciem kroków i decydują się na szybką windykację. Z analiz E-Kancelarii wynika, że w największym odsetku sukcesem kończą się te sprawy, które dotyczą zaległych należności niezapłaconych do 60 dni po terminie. Czerwona lampka jak najszybciej powinna zapalić się także u przedsiębiorców, którym z zapłatą faktury zalegają nowi kontrahenci.

 

- Nieznajomość zwyczajów danego klienta w kwestii terminowego spłacania należności stanowi spore ryzyko i może zakończyć się utratą płynności finansowej. W celu zminimalizowania ryzyka nieotrzymania środków, rekomendujemy wprowadzenie monitoringu płatności przed dniem zapadalności terminu płatności oraz umieszczanie na fakturach pieczęci prewencyjnej – dodaje Aleksandra Linda z E-Kancelaria.

 

Prowadzący biznes zamieszczając pieczęć prewencyjną na swojej fakturze wskazuje, że jest świadomym przedsiębiorcą i zależy mu na terminowym i uczciwym regulowaniu należności. Jego kontrahent decydując się na wstrzymanie płatności faktury z taką pieczęcią i bez niej raczej wybierze tę nie chronioną pieczęcią, więc windykacja w ogóle nie będzie potrzebna.

 

 

* Badanie wykonane dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przez Instytut Keralla Research, w ramach projektu „Skaner MŚP”

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

W życiu każdego z nas pojawiają się sytuacje, w których nagromadzone przez lata przedmioty muszą na jakiś czas opuścić nasze mieszkania i domy. Niezależnie od
Firma Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność
2025-06-17 | 13:45

Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność

Sieć operacyjna DPD Polska powiększyła się o nowoczesny oddział zlokalizowany w Bydgoszczy. Nowa placówka, mieszcząca się przy ul. Petersona 2, oficjalnie rozpoczęła
Firma Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG
2025-06-06 | 11:00

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Saïd Business School na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz AICPA & CIMA ogłosiły rozpoczęcie drugiego wspólnego programu dla wyższej kadry kierowniczej w zakresie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.