Jeśli nie e-biznes – to co? Alternatywa dla mniejszych przedsiębiorców
W obecnej sytuacji wchodzenie w sferę online jest niezwykle korzystnym rozwiązaniem. Co jednak z drobniejszymi przedsiębiorcami, którzy nie mają środków na drogie rozwiązania IT, a ich firma zawsze była “blisko ludzi”? W co opłaca się inwestować w niepewnych czasach koronawirusa?
W raporcie Rankingu Sklepów Internetowych 2020 Opineo.pl czytamy, że e-commerce stał się wielkim wygranym pandemii. Przez ostatnie miesiące dużo mówi się także o tym, że przeniesienie firmy do internetu jest dziś koniecznością, a inwestycje w sklepy internetowe, aplikacje lojalnościowe czy technologie click&collect są najbardziej opłacalne.
Czy to oznacza, że w dobie obostrzeń i restrykcji prowadzenie stacjonarnego biznesu jest z góry skazane na porażkę? Z pewnością nie – przykładem jest tu branża lodowa, która wyszła z kryzysu obronną ręką i pokazała, że lodziarnie są dobrym pomysłem na działalność w czasach koronawirusa.
– Oczywiście, na początku lockdownu nie wiedzieliśmy, jak nasza branża sprosta temu wyzwaniu. Dzisiaj, bogatsi o doświadczenia ostatnich miesięcy dokładnie widzimy, że ten biznes faktycznie się sprawdza. Świadczą o tym obroty naszych franczyzobiorców, którzy w szczycie sezonu zaliczyli nawet 50% wzrosty w porównaniu do lat poprzednich – mówi Radosław Charubin, właściciel marek LodyBonano oraz Wytwórni Lodów Polskich “u Lodziarzy”. – Należy mieć na uwadze, że nie wszyscy przedsiębiorcy chcą wchodzić w sferę online – nie mają takich zasobów, nie czują tego rynku, nie chcą inwestować czasu w uczenie się technologii. Własna lodziarnia może być więc dla nich bardzo atrakcyjną alternatywą.
Pomysł na biznes dodatkowy
Inwestycja w koncept franczyzowy zwykle zamyka się w ok. 20 tys. zł. Jest to stosunkowo niska kwota, a biorąc pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z produktem wysokomarżowym, zwrot następuje już po kilku miesiącach działalności. Dla wielu przedsiębiorców franczyza lodowa jest biznesem dodatkowym, dlatego sezonowość przemawia na korzyść tego rozwiązania.
– Szybki, intensywny sezon pozwala wygenerować naprawdę zadowalające zyski, a zarządzanie lodziarnią nie jest skomplikowaną sprawą – tłumaczy Radosław Charubin i dodaje: – Eksperci są zgodni co do tego, że koronawirus będzie nam towarzyszył jeszcze przez najbliższe lata, a czasowe ograniczenia w handlu i usługach pewnie staną się naszą codziennością. Lodziarnie działają głównie w ciepłych miesiącach, a to znacząco zmniejsza prawdopodobieństwo zastojów w sprzedaży. Taki lokal może więc stanowić solidne wsparcie dla przedsiębiorców, którzy funkcjonują też na innych polach, bardziej obciążonych ryzykiem restrykcji.
Dlaczego to może się udać?
Na lodziarnię franczyzową często decydują się właściciele osiedlowych sklepów, drobnych punktów usługowych, restauracji czy cukierni. Wśród nich są także osoby na co dzień pracujące na etacie, którzy traktują lokal franczyzowy jako solidne wsparcie dla domowego budżetu.
– W obecnej sytuacji nikt nie jest w stanie zagwarantować nam sukcesu, jednak ostatnie pół roku pozwoliło przedsiębiorcom przetestować różne rozwiązania. My zamknęliśmy sezon na plusie, a dotychczasowi franczyzobiorcy są w ogromnej większości zadowoleni ze swoich wyników. To pozwala nam sądzić, że inwestycja we franczyzę lodową ma duże szanse powodzenia – podsumowuje Radosław Charubin.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Przemysł

Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
Dobrze prosperująca i konkurencyjna Europa – to jedno z haseł przewodnich obecnego tzw. tria prezydencji w Radzie UE, czyli Polski, Danii i Cypru. To oznacza, że przez kolejne 1,5 roku wysiłki państw członkowskich i instytucji unijnych będą się koncentrować oprócz szeroko rozumianego bezpieczeństwa m.in. na wzmacnianiu konkurencyjności europejskiego przemysłu. W tym kontekście na znaczeniu zyskują inwestycje firm w cyfryzację i automatyzację.
Bankowość
Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł

Już ponad 1,2 tys. wniosków wpłynęło do BGK na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Ich łączna wartość przekracza 6,4 mld zł. W ramach całego programu polskie samorządy i spółki komunalne mogą zyskać 40 mld zł w ramach preferencyjnych pożyczek. W marcu BGK podpisało osiem umów na zielone transformacje z czterema samorządami. W Szczytnie środki umożliwią rekultywację ścisłego centrum miasta z uwzględnieniem zabytkowej wieży ciśnień.
Edukacja
Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji

– To jest najbardziej dzielny kraj na świecie – mówi o polskim podejściu do przedsiębiorczości Jerzy Owsiak, założyciel i prezes Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przy okazji gali wręczenia statuetek Lidera Polskiego Biznesu nawiązał do lat 90., które pokazały siłę pomysłowości i kreatywności polskich przedsiębiorców. Jerzy Owsiak został jednym z tegorocznych laureatów Nagrody Specjalnej Business Centre Club.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.