Kiedy robot mobilny AGV to za mało?
Kiedy robot mobilny AGV to za mało?
Czy pojedynczy robot mobilny AGV/AMR jest wstanie zaspokoić wymagania logistyczne oraz funkcjonalne procesów produkcyjnych lub magazynowych? To głównie zależy od wymagań wydajnościowych realizowanych procesów. Pojedynczy robot AGV, jako autonomiczna jednostka, nie zawsze będzie w stanie również spełnić wymagania funkcjonalne, pozwalające na pełną automatyzację procesów intralogistycznych. I to mimo spełnienia wymagań wydajnościowych. Wszystko zależy od tego, jakie wymagania stawiamy danemu procesowi.
Dokładne odzwierciedlenie realizowanego procesu jest możliwe dzięki zaawansowanym technikom symulacyjnym. Dzięki nim można ocenić, czy wystarczy wdrożenie autonomicznej jednostki robota mobilnego AGV/AMR. Może się jednak okazać, że lepszym rozwiązaniem będzie flota robotów AMR, z system nadrzędnym, o bardziej rozbudowanych funkcjonalnościach.
Autonomiczne medium logistyczne, czyli robot mobilny AGV/AMR
Samojezdne wózki AGV lub roboty AMR to autonomiczne jednostki, które pozwalaj na transport nośników logistycznych ze zdefiniowanych punktów logistycznych. W przypadku mało złożonych systemów, robot może realizować ten proces samodzielnie, bez udziału systemu nadrzędnego. Brak możliwości zewnętrznego zarządzania wózkiem AGV sprawia, że tak skonfigurowany system ma ograniczenia funkcjonalne. Pełna integracja z istniejącą infrastrukturą IT zakładu produkcyjnego lub magazynu jest wówczas utrudniona. Efekt? - Na przykład brak możliwości wykonywania zleceń intralogistycznych w trybie w pełni automatycznym czy brak możliwości zasilania systemów klasy MES lub WMS danymi z procesu intralogistycznego. – wylicza Wojciech Klein z firmy Etisoft Smart Solutions, produkującej roboty IntraBot. - Niemniej tak wdrożony robot pozwoli na realizację podstawowych funkcji transportowych w prostych procesach logistycznych. – dodaje ekspert.
Flota robotów AGV/AMR jako system intralogistyczny
Flota robotów AGV/AMR jest niezbędna w przypadku skomplikowanych procesów logistycznych, przy jednoczesnej wymaganej dużej wydajności systemu. Roboty tworzące system intralogistyczny wymagają zarządzania za pomocą odpowiedniego oprogramowania, pełniącego rolę systemu nadrzędnego. - Przykładem takiego oprogramowania jest nasze autorskie rozwiązanie IntraFleet 4.0. – wyjaśnia Wojciech Klein z Etisoft Smart Solutions. – Jego podstawową funkcją jest koordynacja pracy robotów mobilnych, zaś celem - wydajna realizacji logiki procesów intralogistycznych oraz zarządzanie ich ruchem. W praktyce eliminuje to występowanie sytuacji kolizyjnych oraz maksymalizuje płynność transportu nośników logistycznych. – podsumowuje ekspert. Dzięki współpracy z istniejącą infrastrukturą, dane mogą być przetwarzane z bieżącego procesu produkcyjnego, co skutkuje automatycznym wyzwalaniem zleceń logistycznych dla floty robotów AGV/AMR.
Analiza procesu oraz symulacja
Podstawą do określenia specyfikacji systemu intralogistycznego, bazującego na robotach mobilnych typu AGV/ AMR, jest analiza procesu. Zaawansowane narzędzia inżynierskie pozwalają na przewidywanie ryzyka projektowego, umożliwiając wyznaczenie podstawowych wskaźników, takich jak np. wydajność systemu czy stopa zwrotu z inwestycji. Dzięki wirtualizacji zakładu produkcyjnego lub magazynu można także zaplanować etapy PoC (z ang. Proof of Concept) z udziałem jednego robota tak, aby w przyszłości – z myślą o dalszym rozwoju - można go było rozszerzyć o flotę robotów. Od początku warto uwzględnić system nadrzędny. W przeciwnym razie skalowalność zastosowanego rozwiązania będzie mocno utrudniona.

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Norwegia i Islandia mocniej rozważają dołączenie do UE. To byłyby ważne decyzje dla Polski
W Norwegii i na Islandii coraz częściej wspomina się o potencjalnej akcesji do Unii Europejskiej. Możliwe, że w obu tych krajach odbędą się referenda, które zbadają poparcie dla tej idei w społeczeństwach. Zdaniem europosła KO akcesja obu północnych państw byłaby znaczącym wzmocnieniem dla UE, ale także ważną decyzją dla Polski.
Infrastruktura
Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.