Komunikaty PR

Kolejna podwyżka akcyzy od piwa już od nowego roku

2024-12-16  |  17:00
Biuro prasowe
Unsplash

Od 1 stycznia 2025 roku po raz kolejny zostanie podniesiona stawka akcyzy od piwa. Z obecnego poziomu ok. 125 zł/hl wzrośnie o 5%, do poziomu ok. 131 zł/hl. Tym samym, skumulowana wielkość podwyżek akcyzy określona w tzw. Mapie Akcyzowej przyjętej w 2021 r. przez Rząd wyniesie ponad 27%.

Kolejna podwyżka akcyzy od piwa w Polsce sprawi, że powiększy się różnica pomiędzy stawką akcyzy obowiązującą w Polsce, a stawkami akcyzy w ościennych krajach UE. Już obecnie akcyza w Polsce znacząco przewyższa stawki tego podatku stosowane w Niemczech, Czechach i na Słowacji, i wynosi 28,5 Euro za 1 hl.

Stawki akcyzy od piwa w 1 stycznia 2025 r., w EUR, za 1 hektolitr piwa (12 stopni Plato)

Stawki akcyzy od piwa w 1 stycznia 2025 r., w EUR, za 1 hektolitr piwa (12 stopni Plato)

- Każdy czynnik powodujący podwyżkę cen piwa w Polsce wiąże się z negatywnymi skutkami dla branży: obniża konkurencyjność naszego rynku i powoduje hamowanie popytu. – komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. – Od 2018 roku polski rynek piwa skurczył się już o ponad 6 milionów hl. To się przekłada wprost na zamykanie browarów i redukcję całego łańcucha wartości branży, czyli problemy gospodarcze w sektorach powiązanych z produkcją piwa, zwłaszcza w rolnictwie. – dodaje.

Podwyżki stawek akcyzy w połączeniu z rosnącymi kosztami produkcji mają wpływ na systematyczny wzrost średniej ceny piwa na krajowym rynku. W ciągu ostatnich 3 lat wzrost średniej ceny piwa w Polsce wyniósł ponad 35%. Obecnie piwo w Polsce jest już droższe niż w sąsiednich Niemczech, Czechach i na Słowacji i zbliża się do poziomów notowanych w znacznie bogatszych krajach Europy Zachodniej, takich jak Austria. W efekcie, według danych Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, ekonomiczna dostępność piwa w Polce w 2023 roku spadła o 2 %.

Średnie ceny za 1 litr piwa w EUR w 2023 r. 

Średnie ceny za 1 litr piwa w EUR w 2023 r.

Wyższe stawki akcyzy nie oznaczają jednak, że w równym stopniu rosną wpływy z tego tytułu do budżetu państwa. Jest to związane z kurczącym się rynkiem, czyli spadkiem wolumenu. W 2023 r. pomimo wzrostu akcyzy o 5%, wpływy budżetowe z tego tytułu wzrosły jedynie o 1%. Pomimo tego Polska i tak należy do czołówki krajów UE, w których fiskus ściąga z tytułu piwnej akcyzy najwyższe kwoty. Browary w Polsce pod tym względem ustępują jedynie browarom we Francji. Wpływy do budżetu z akcyzy od piwa w Polsce są większe niż w Niemczech, a nawet Niemczech i Czechach liczonych łącznie. W 2023 r. ta kwota wyniosła ponad 3,6 mld złotych (846 mln EUR).

Wysoka akcyza na piwo w Polsce jest efektem systematycznego podnoszenia stawek na przestrzeni ostatnich 2 dekad. Od 2000 roku stawki wzrosły o 86%. W analogicznym okresie czasu akcyza na wyroby spirytusowe wzrosła jedynie o 26%.

Wzrost akcyzy na piwo

- Zdarza nam się słyszeć głosy o niskiej akcyzie od piwa albo czytamy o cudownych receptach gospodarczych, według których można by podnieść akcyzę od piwa o kilkaset procent i zapewnić budżetowi miliardy złotych. Takie poglądy świadczą o niskiej świadomości ekonomicznej lub mają za zadanie świadomie służyć pogorszeniu kondycji sektora piwowarskiego w Polsce. – konkluduje dyrektor Browarów Polskich.

Jak się oblicza akcyzę za napoje alkoholowe w Polsce?

Akcyza zarówno od piwa, jak i mocnego alkoholu oparta jest na dyrektywie UE. Obliczana jest od tego, z czego wytwarzany jest dany produkt. Wódka powstaje ze spirytusu, więc to spirytus jest podstawą opodatkowania akcyzą. Alkohol w piwie jest wynikiem naturalnej fermentacji brzeczki piwnej, więc podstawą opodatkowania jest ekstrakt, z którego powstaje piwo.

Taki sposób opodatkowania akcyzą jest charakterystyczny dla rynków o rozwiniętym sektorze browarniczym i obowiązywał w Polsce już przed II Wojną Światową. Jest to forma obliczania piwnej akcyzy powszechnie stosowana w Unii Europejskiej i w pełni zgodna z jej prawodawstwem.

KONTAKT:

Katarzyna Strojna-Szwaj

Manager ds. Komunikacji i Public Affairs

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

tel. kom. +48 572 083 546

e-mail: kstrojnaszwaj|browary-polskie.pl| |kstrojnaszwaj|browary-polskie.pl

Źródło informacji: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu? Biuro prasowe
2025-08-14 | 06:00

Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu?

W świecie, gdzie decyzje finansowe coraz częściej podejmowane są pod wpływem 30-sekundowego wideo z social mediów, rozpoznanie rzetelnych źródeł wiedzy inwestycyjnej
Finanse Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA
2025-08-08 | 20:30

Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA

Większość z pięciu największych kryptowalut - z wyjątkiem Solany - utrzymuje wyraźnie dodatni wynik od początku roku po powrocie do poziomów sprzed ostatniej fazy
Finanse Badanie Bitget wskazuje na ogromne zainteresowanie Europejczyków wykorzystaniem kryptowalut podczas wakacji - pomimo obecnych barier
2025-08-08 | 06:00

Badanie Bitget wskazuje na ogromne zainteresowanie Europejczyków wykorzystaniem kryptowalut podczas wakacji - pomimo obecnych barier

Bitget, wiodąca giełda kryptowalutowa i firma Web3, ogłosiła wyniki najnowszego badania, które dotyczy preferencji i ograniczeń ponad 3000 europejskich użytkowników

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.