Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości często czuje się bezbronny
Klient dokonując zakupów w internecie, często pozostaje bezbronny. Z badań wynika, że tylko 22% Polaków zna swoje prawa konsumenckie, a 65% nie jest w stanie wskazać w umowie zapisów, które świadczą, że jest ona prawidłowa. Bezpieczeństwo transakcji cyfrowych powinno być więc priorytetem – podkreślali uczestnicy konferencji „Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości”, którą zorganizowała Konfederacja Lewiatan.
O bezpieczeństwie zakupów w świecie cyfrowym wspomniała Małgorzata Mroczkowska-Horne, dyrektor generalna Konfederacji Lewiatan, otwierając konferencję. Jej zdaniem nowe technologie dają ogromne możliwości, ale też stawiają przed nami wielkie wyzwania związane np. ze sztuczną inteligencją czy transakcjami cyfrowymi.
Mariusz Mielczarek, dyrektor regionalny na Europę Centralną i Wschodnią, Amazon, zwrócił uwagę, że nowe unijne przepisy, które wchodzą w życie, mają chronić klientów i zapewnić, żeby czuli się bezpiecznie w internecie. – Dla nas klient jest najważniejszy, dlatego dbamy o jego bezpieczeństwo wykorzystując w tym celu innowacyjne technologie – dodał.
– Mamy do czynienia z nierównowagą na rynku cyfrowym. Klienci nie są w stanie nadążać za wszystkimi zmianami w świecie cyfrowym – powiedział Daniel Mańkowski, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wiele firm wykorzystuje ten brak wiedzy i po prostu oszukuje konsumentów. Z międzynarodowych badań wiemy, że średnio w trzech na cztery strony internetowe wykorzystuje się mechanizmy, które wpływają na podejmowanie decyzji zakupowych przez klientów.
W tym miesiącu wchodzą w życie przepisy unijnego rozporządzenia o ogólnym bezpieczeństwie produktów (General Product Safety Regulation) i dyrektywy w sprawie odpowiedzialności za produkty wadliwe (Directive on Liability for Defective Products). Właśnie te nowe regulacje były tematem panelu „Bezpieczeństwo zakupów i produktów w e-commerce – najnowsze trendy, przyszłe wymagania”. Eksperci zgodnie przekonywali, że są one korzystne dla klientów i będą lepiej chroniły ich interesy.
– Każde rozwiązanie, które zwiększa bezpieczeństwo zakupów w internecie jest dobre dla klientów. Ale konsumenci nie znają i nie czytają informacji, które zawarte są w nowych przepisach. Nie potrafią zadbać o swoje prawa. Bez wsparcia wyspecjalizowanych instytucji (UOKiK, organizacje konsumenckie) nie dadzą sobie rady. Dlatego potrzebna jest szeroka kampania informacyjna, edukacyjna, która spopularyzuje wiedzę o prawach konsumenta – przekonywała Anna Dąbrowska, profesor, Katedra Badań Zachowań Konsumentów, Instytut Zarządzania, SGH.
Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, country leader, Amazon.pl także uważa, że nowe unijne regulacje są korzystne dla klientów, ale ważna będzie ich egzekucja w praktyce. Chodzi o stosowanie równych zasad dla wszystkich.
– Dla nas najważniejszy jest klient, jego dobro. Ma się czuć bezpiecznie w naszym sklepie. Wykorzystujemy nowoczesne technologie, aby ochronić go przed oszustwami – dodała.
Dla Mateusza Winczury, mid-associate, kancelaria KRK Kieszkowska Rutkowska Kolasiński również bardzo ważna jest egzekucja nowych przepisów. – Aby zwiększyć skuteczność nowych rozwiązań trzeba wiernie implementować przepisy dyrektywy oraz zapewnić efektywną ścieżkę dochodzenia roszczeń – powiedział.
W czasie konferencji rozmawiano również o tym jak sztuczna inteligencja może służyć konsumentom, ale i jak może im zaszkodzić. Eksperci zastanawiali się też, jak Akt o Usługach Cyfrowych zmienia zasady gry dla konsumentów oraz w jaki sposób wybory konsumenckie wpływają na konkurencyjność przedsiębiorstw europejskich?.
Źródło informacji: Konfederacja Lewiatan
Badania IBRIS dotyczące percepcji i spożycia produktów alkoholowych. Piwo z najgorszymi notowaniami i skutkami
Wyniki Black Friday - przeceny kosmetyków do 39%, ale najchętniej kupowaliśmy...
Dr Oetker, DOZ i Befaszczot wdrożą kody 2D na polskim rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.