Analiza Barometr E-shopper DPDgroup 2020 – wpływ pandemii na zachowania e-zakupo
Tegoroczna analiza Barometr E-shopper przeprowadzona przez DPDgroup przedstawia wpływ pandemii Covid-19 na zachowania konsumentów oraz sytuację e-sklepów. W minionym roku przybyło 15 milionów nowych e-nabywców, wśród których silniej zaistniała grupa osób powyżej 55 roku życia. W czasie pandemii nastąpił znaczny wzrost sprzedaży żywności w sieci - pomiędzy marcem a grudniem e-sklepy z tym asortymentem odnotowały 95% wzrost transakcji online[1].
- W 2020 roku nastąpił znaczący wzrost zakupów żywności w sieci.
- Podejście wielokanałowe jest podstawowym czynnikiem sukcesu e-sprzedawców.
- Wśród osób, które zaczęły kupować przez Internet, wyłonił się nowy typ nabywcy: e-konsument – senior. Aż 68 % konsumentów z tej grupy uznaje zakupy w sieci za łatwe.
- Konsumenci oczekują możliwości wyboru terminu doręczenia oraz chcą decydować o jego formie.
- E-konsumenci bardziej niż kiedykolwiek doceniają produkty i usługi przyjazne dla środowiska.
- Ponad 70% konsumentów planuje pozostać przy nowych zwyczajach zakupowych również po pandemii.
- Od pierwszej edycji raport DPDgroup Barometr E-shopper co roku dostarcza istotnych informacji na temat ewoluującej branży e-commerce. Ujawnia trendy rynkowe i rzuca światło na upodobania i zachowania Europejczyków kupujących online. Kryzys zdrowia publicznego wywołanego przez Covid-19 zmienił codzienne życie i przyzwyczajenia miliardów ludzi na całym świecie. DPDgroup poddała analizie wpływ tej sytuacji na e-sklepy i e-konsumentów – mówi Jean-Claude Sonet, wiceprezes DPDgroup odpowiedzialny za marketing, komunikację i CSR.
Jeden rok – wiele zmian
Przez ostatni rok konsumenci przyzwyczaili się do kupowania większej liczby produktów w sieci i wyrazili chęć do poznawania nowych marek i sklepów internetowych. W tym czasie zmianie uległy także preferowane formy doręczeń. Z powodu zamknięcia części punktów nadania i odbioru w niektórych krajach Europy w bezprecedensowy sposób wzrosło zapotrzebowanie na doręczenia do domu lub do automatów paczkowych. Wprowadzono też doręczenia bezkontaktowe, które od razu zyskały popularność. Szczególnie cenione okazały się elastyczne opcje dostawy, takie jak możliwość wyboru dnia i godziny doręczenia. Stale rośnie też popularność doręczeń następnego dnia, szczególnie w przypadku towarów łatwo psujących się. Zwiększone zainteresowanie e-commerce wiąże się z koniecznością przyjęcia przez e-sprzedawców podejścia wielokanałowego.
Drugi, jesienny lockdown zwiększył liczbę transakcji detalicznych online i wzmocnił nowe nawyki. Badania pokazały, że ponad 70% konsumentów planuje pozostać przy nich również po pandemii.
Zakupy żywności coraz popularniejsze
Ograniczenia w handlu tradycyjnym spowodowały bezprecedensowy rozwój sprzedaży detalicznej online, w tym produktów pierwszej potrzeby. W 2020 roku rekordowe wzrosty odnotowała kategoria produktów spożywczych, w tym posiłków gotowych do przyrządzenia i gotowych do spożycia. Pomiędzy marcem a grudniem sklepy spożywcze odnotowały 95% wzrost transakcji online[2].
W wyniku pandemii wzrósł także popyt na artykuły z kategorii high-tech, kosmetyki, wyposażenie domu/ narzędzia do majsterkowania i sprzęt sportowy. W tym czasie spadła jednak sprzedaż odzieży i obuwia, które od dawna były ulubioną kategorią zakupową online.
E-zakupy dla starszych konsumentów
W czasie pandemi zwiększyło się zainteresowanie e-zakupami wśrod konsumentów w wieku powyżej 55 roku życia. Z badania wynika, że e-nabywcy z tej grupy decydują się na zakupy w sieci bardziej z konieczności niż z chęci i wykazują wiele zachowań charakterystycznych dla nowicjuszy – kierują się przede wszystkim zaufaniem i mają mniejsze wymagania wobec sposobu doręczenia. Starsi konsumenci preferują dokonywanie zakupów za pośrednictwem komputera stacjonarnego lub laptopa, rzadziej używając urządzeń mobilnych. Nie korzystają też tak często jak młodzi ludzie z mediów społecznościowych. E-konsumenci – seniorzy są bardziej nieufni wobec e-zakupów niż osoby młodsze i rzadziej wykorzystują porównywarki cenowe, systemy rekomendacji czy płatności kartą. Jednak mimo tej ostrożności są zazwyczaj zadowoleni z procesu zakupowego. Aż 68% e-konsumentów - seniorów uważa, że e-zakupy są bardzo proste. Rosnące zainteresowanie e-commerce w tej grupie uzasadnia decyzje e-sprzedawców o podejmowaniu inwestycji dostosowane do ich preferencji.
Coraz wyższa świadomość u konsumentów
Już w ubiegłym roku raport Barometr E-shopper DPDgroup wskazał, że e-nabywcy w Europie oczekują od marek i firm odpowiedzialności za środowisko. W 2020 r. globalne problemy związane z pandemią i ograniczona dostępność do sklepów stacjonarnych skłoniły wielu konsumentów do refleksji nad nawykami zakupowymi i ich wpływem na otoczenie. W rezultacie wzrosła wrażliwość na kwestie zdrowotne, bezpieczeństwo produktów, marnotrawienie żywności oraz działania na rzecz klimatu. Nastąpił więc istotny wzrost rynku towarów z tzw. „drugiej ręki”, zwiększyło się zapotrzebowanie na przyjazne dla środowiska opcje doręczenia oraz zainteresowanie recyklingiem produktów.
- Dzięki analizom przedstawionym w cyklicznych opracowaniach Barometr E-shopper już od lat tworzymy usługi zgodne z preferencjami internautów. Wśród nich są narzędzia włączające odbiorcę w proces doręczenia, m.in. aplikacja mojapaczka.dpd.com.pl czy punkty nadań i odbiorów DPD Pickup dające klientom swobodę i wygodę w korzystaniu z naszych usług. Zgodnie z oczekiwaniami konsumentów przyspieszyliśmy działania mające ograniczyć emisje zanieczyszczeń. Dziś w naszej flocie jeżdżą w centrach miast elektryczne vany i zeroemisyjne rowery cargo. Dzięki nowej organizacji sieci logistycznej skracamy trasy pojazdów LNH i stawiamy kolejne depoty, które wyposażamy w szereg rozwiązań przyjaznych dla środowiska, w tym oświetlenie LED i systemy fotowoltaiczne. Na podstawie analiz Barometr E-shopper poznajemy potrzeby internautów, co pozwala nam podejmować skuteczne działania zwłaszcza w czasie zagrożenia zdrowia publicznego, kiedy to firmy kurierskie pełnią rolę łącznika pomiędzy konsumentami a dostawcami dóbr – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska
- Handel elektroniczny był jednym z niewielu sektorów, które w wyniku Covid-19 roku zwiększyły dynamikę wzrostu w 2020 roku. Ograniczenie dostępu do sklepów lub całkowite ich zamknięcie w związku z Covid-19 istotnie przyspieszyło rozwój e-commerce na świecie i wyprzedziło oczekiwania branży o 3 do 5 lat. W samej tylko Unii Europejskiej w 2020 roku pojawiło się 15 milionów nowych e-konsumentów. Byliśmy świadkami transformacji, która dokonała się w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Istotnej zmianie uległy również preferencje dotyczące kategorii produktów. W tym czasie szczególnie uwidoczniła się świadomość konsumentów i chęć dążenia do zrównoważonego rozwoju – podsumował Jean-Claude Sonet, Wiceprezes DPDgroup odpowiedzialny za marketing, komunikację i CSR.
Więcej informacji na temat wniosków z raportu za 2020 r.: https://dpd.com/pl/wp-content/uploads/sites/260/2021/04/barometr-ecommerce-2020.pdf
Analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020 powstał na podstawie danych z wcześniejszych raportów DPDgroup Barometr E-shopper oraz ze źródeł zewnętrznych
[2] Żródło: Contentsquare
[1] Żródło: Contentsquare

Komentarz rynkowy DPD Polska: efekt rekompensaty szansą dla e-commerce w sezonie letnim

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.