Komunikaty PR

Badanie: Polacy chętnie sięgają po produkty wytwarzane ręcznie

2020-06-23  |  10:00
Biuro prasowe

Liczy się nie tylko smak, wygląd i cena – polscy konsumenci podejmując decyzję o wyborze produktów, zwracają również uwagę na sposób ich powstawania. 61% z nas deklaruje, że chętnie kupuje produkty wytwarzane ręcznie, ceniąc je za sprawdzone receptury i proces produkcji. Co ciekawe, ponad połowa ankietowanych gotowa jest zapłacić za takie produkty więcej – tak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję SW Research na zlecenie firmy Wawel, producenta ręcznie robionych Karmelków nadziewanych.

Cenimy ręczną robotę

Czy sposób wytwarzania produktów wpływa na wybory konsumenckie? Okazuje się, że produkty spożywcze tworzone w większym stopniu przez ludzi, a w mniejszym przez maszyny, cieszą się dużą sympatią i zainteresowaniem Polaków. Dwóch na trzech ankietowanych (64%) zgadza się z opinią, iż ręczne wytwarzanie produktów spożywczych świadczy o ich wysokiej jakości. Jeszcze większe grono badanych - 68% - przyznało, że lubi mieć świadomość, iż za kupowanymi przez siebie produktami stoją ludzie i miejsca pracy. Wyniki badania pokazują zatem, że Polakom nie jest obojętne, gdzie oraz w jaki sposób są produkowane wyroby, po które sięgają na co dzień.

- „Produkty kraftowe, rzemieślnicze i produkowane ręcznie to kategoria coraz bardziej doceniana przez konsumentów. Szczególną rolę odgrywa tu najmłodsze pokolenie, które mimo częstego dostępu do produktów wytwarzanych masowo, zaczyna coraz bardziej zwracać uwagę na produkty nie-masowe. Dla młodych, produkty ręcznie robione utożsamiane są przede wszystkim z wysoką jakością. To z kolei przekłada się na wyższy poziom intencji zakupowej tych produktów w tej grupie wiekowej. Ręczne wyroby to dla młodych również synonim unikalnej receptury i wyjątkowego procesu produkcji” – komentuje Piotr Zimolzak, Główny Analityk SW Research.

Młodzi wyznaczają trendy

63% ankietowanych deklaruje, iż chciałoby, by w sklepach był większy wybór produktów kraftowych, rzemieślniczych i produkowanych ręcznie. W przypadku najmłodszych konsumentów, w wieku do 24 lat, liczba ta wzrasta do ponad 70%. Młodzi ludzie są również skłonni zapłacić więcej za produkt wytwarzany ręcznie. Tak twierdzi niemal 67% ankietowanych w tej grupie wiekowej – zaś wśród osób w wieku powyżej 50 lat liczba ta spada do 51%.

Produkty tradycyjne mają najwięcej fanów wśród mieszkańców metropolii. 61% Polaków deklaruje, że chętnie sięga po produkty rzemieślnicze ze względu za unikatową recepturę i metodę wytwarzania. Najliczniejszą grupę - 72% wskazań - stanowią tu mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców.

Autentyczne znaczy lepsze

Ciekawie prezentują się wyniki postrzegania jakości. Dla 64% badanych o wysokiej jakości produktu świadczy jego tradycyjna receptura. Połowa Polaków (49,7%) uznaje ręczną produkcję za jedną z podstawowych cech potwierdzających jakość. Coraz większą rolę odgrywa także patriotyzm gospodarczy i regionalne pochodzenie, czyli przekonanie, że ulubiony produkt powstaje w naszym kraju czy regionie. 46% badanych łączy regionalne pochodzenie produktu z jego wysoką jakością.

Praca z pasją

Niezależnie od rozwoju technologii w przemyśle spożywczym, także w przypadku dużych marek część produktów powstaje w oparciu o ręczną produkcję i tradycyjne receptury. Tak tworzone są m.in. Karmelki nadziewane z Wawelu - Kukułka, Raczki, Fistaszkowe i Orzeźwiające. Jak wyjaśnia Marcin Wojtas, kierownik wydziału produkcji w firmie Wawel, to człowiek odgrywa najważniejsza rolę w procesie: „Podstawą jest odpowiednie wyrobienie złocistej masy karmelu, a następnie odpowiednie zaaplikowanie nadzienia. Tutaj liczy się wiedza i precyzja. Nikt nie zrobi tego lepiej, jak doświadczony karmelarz”.

Produkcja Karmelków, ze względu na specyfikę produktu, to kilka następujących po sobie czynności, które bardziej przypominają domową pracę w kuchni, niż linię produkcyjną fabryki. Wszystko rozpoczyna się od gotowania masy karmelowej, którą po schłodzeniu karmelarz łączy z nadzieniem. Pocięte w formę cukierków karmelki są następnie sprawdzanie pod kątem odpowiedniego kształtu, stopnia napełnienia nadzieniem oraz kruchości. Gdy wszystkie normy są spełnione, mistrz procesu decyduje o przekazaniu karmelków do pakowania – dopiero tutaj zauważymy automatyzację procesu.

„To, że tak wielu Polaków, szczególnie ludzi młodych, poszukuje w produktach sprawdzonych receptur i metod produkcji, to dobry prognostyk dla naszych Karmelków” – mówi Jagoda Orłowska-Słup, Category Manager w firmie Wawel. „Wszystko wskazuje na to, że produkty te towarzyszyć będą kolejnym pokoleniom miłośników słodyczy”­ – dodaje.

  • Badanie dotyczące postrzegania jakości produktów tradycyjnych i ręcznie wytwarzanych przeprowadzono metodą wywiadów online w dniach 11-15 maja 2020 roku na liczącej ponad 1000 osób reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Od sztucznej szczęki po 3000 zł w gotówce czyli co zostawiamy w Uberze? Biuro prasowe
2024-04-23 | 16:00

Od sztucznej szczęki po 3000 zł w gotówce czyli co zostawiamy w Uberze?

Podróżując taksówkami pasażerowie najczęściej gubią rzeczy codziennego użytku takie jak ubrania, elektronikę czy biżuterię. Zdarza się jednak, że w samochodzie zostają
Konsument Ponad 66% młodych Polaków korzysta z programów lojalnościowych
2024-04-23 | 14:00

Ponad 66% młodych Polaków korzysta z programów lojalnościowych

Generacja Z jako pokolenie tzw. cyfrowych tubylców sprawnie porusza się pomiędzy platformami e-commerce i aplikacjami mobilnymi, poszukując najbardziej korzystnych możliwości
Konsument Jakim typem kierowcy jesteś? Dowiedz się jak jeździmy po polskich drogach
2024-04-22 | 12:01

Jakim typem kierowcy jesteś? Dowiedz się jak jeździmy po polskich drogach

Na drogach spotykamy całą gamę kierowców z różnymi stylami i podejściami do prowadzenia pojazdów. Każdy z nich ma swoje unikalne cechy i nawyki za kierownicą,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.