Coś dla ciała, coś dla planety. Zmiany w diecie Polaków okiem producenta
Agencja Od kuchni
Chodakowska 12
03-826 Warszawa
kaja.pomiankiewicz|odkuchni.co| |kaja.pomiankiewicz|odkuchni.co
+48 665 113 144
www.odkuchni.co
Ograniczenie tłuszczów nasyconych (SAFA) i wysokie spożycie warzyw, owoców, roślin strączkowych, a także grzybów, orzechów i nasion. Tak można w skrócie opisać dietę wegańską, bijącą w ostatnim czasie rekordy popularności. Co przekonuje nas do przechodzenia na roślinną stronę mocy? Z okazji Światowego Dnia Wegan przedstawiciel Planty wyjaśnia, skąd w Polsce rosnące zainteresowanie żywnością plant-based.
Polki i Polacy chcą jeść bardziej roślinnie – choć jeszcze kilka lat temu ta teza wydawała się mało prawdopodobna, to dziś możemy przyznać to z pełną stanowczością. Światowy Dzień Wegan przypadający 1 listopada to doskonała okazja, by pochylić się nad królującą w świecie gastronomii i FMCG tematyką diety roślinnej. Ta zmiana, czyli ograniczanie mięsa na rzecz roślin, dzieje się na naszych oczach i coraz więcej osób przekonuje się do sięgania po roślinne zamienniki. Z raportu Roślinniejemy „Postawy wobec diet roślinnych w kontekście zdrowia i aktywności fizycznej” wynika, że prawie co czwarta osoba planuje zwiększyć udział żywności roślinnej w swoim jadłospisie, zaś znaczna większość uważa to za nowoczesny sposób odżywiania. Z czego wynika duże zainteresowanie dietą opartą na roślinach?
Zdrowe dla ciała
Czy roślinami można się najeść? Czy posiłki tworzone na bazie roślin są pełnowartościowe? Czy warto zostać weganinem w podeszłym wieku lub będąc w ciąży? Jak wskazała jedna z amerykańskich organizacji, Academy of Nutrition and Dietetics, dietę roślinną można stosować na każdym etapie życia. W niektórych przypadkach jest ona wręcz lecznicza dla organizmu człowieka, jak na przykład przy otyłości, cukrzycy typu 2 czy nawet niektórych nowotworach. Ograniczenie tłuszczów nasyconych pochodzenia zwierzęcego, zwiększenie ilości spożywanego błonnika czy redukcja masy ciała to kolejne benefity, które spotykają roślinożerców. Oczywiście kluczem jest odpowiednio zbilansowany jadłospis.
Lepsze samopoczucie jest częstym argumentem, z którym spotykam się podczas rozmów z bliskimi czy nawet partnerami biznesowymi. Z racji zawodu, ale i zainteresowań z przyjemnością poruszam ten temat i sprawdzam, jak na weganizm reagują osoby z mojego otoczenia. Mam wrażenie, że z każdym rokiem dobrych opinii na ten temat jest coraz więcej, co niewątpliwie wynika z rozprzestrzeniania się tej diety w naszym społeczeństwie. Mam przekonanie, że szeroki wybór warzyw, owoców oraz gotowej żywności plant-based sprawia, że coraz rzadziej z ust mięsożercy pada pytanie, czy roślinami można się najeść. Wiemy bowiem, że można nie tylko się nasycić, ale i rozsmakować w tych przepysznych daniach – komentuje Piotr Stryjkowski, Dyrektor Operacyjny w firmie Pure&Fit produkującej żywność marki Planty.
Zdrowe dla planety
Za wyborem roślin nie stoją dziś tylko aspekty zdrowotne czy smakowe. Ważnym czynnikiem zmian jest również proekologiczna postawa konsumentów, którzy każdego dnia z coraz większą świadomością podejmują decyzje zakupowe. Czy przyszłość planety jest dla nas rzeczywiście aż tak ważna?
Największy przełom w podejściu do zielonej planety oraz troskę o lepszą przyszłość widać chyba wśród najmłodszych pokoleń, które obecnie wchodzą na rynek, zaczynają o sobie decydować, sięgają do swojego portfela, a niejednokrotnie zachęcają również swoich rodziców czy dziadków do zmiany upodobań kulinarnych. Przez wielu z nich przemawia właśnie proekologiczny aspekt podyktowany licznymi raportami i twierdzeniami. Co ciekawe, badania sugerują, że dietę opartą na roślinach cechuje aż o 90% niższa intensywność emisji gazów cieplarnianych niż przeciętna dieta.
Innym aspektem jest nośny temat ograniczania hodowli przemysłowej, a także troska o dobro i życie zwierząt. Z komentarzy specjalistów wynika, że ograniczenie spożycia mięsa i przestawianie się na dietę roślinną ma pomóc w zachowaniu równowagi w przyrodzie.
… a do tego atrakcyjne!
Dziś roślinne dania to coś znacznie więcej niż prosta sałatka. Wystarczy przejść się po pierwszym lepszym markecie czy zajrzeć w restauracyjne menu, by przekonać się, że roślinne połączenia smakowe mogą być niezwykle apetyczne, ale i zaskakujące. Niejednokrotnie kuszą one bardziej niż dobrze znane nam warianty mięsne. Czy możemy więc dziś mówić o modzie na weganizm?
Tak naprawdę to już się dzieje. Moda na to, co wege, rośnie i nic nie wskazuje na to, że w kolejnych latach ten kierunek ulegnie zmianie. Dzięki łatwemu dostępowi do gotowych produktów czy półproduktów wegańskich stworzenie zbilansowanej, zdrowej diety w oparciu o rośliny jest możliwe niemal dla każdego w kilka chwil. Co ciekawe, z raportu przygotowanego przez Pyszne.pl wynika, że dla 60% Polaków łatwiej jest obecnie sięgać po dania wegańskie niż kiedykolwiek wcześniej. Jesteśmy więc świadkami istotnych zmian, które wpływają zarówno na producentów, dystrybutorów, dietetyków, jak i oczywiście konsumentów.
Z raportów, ale i z obserwacji wynika, że przystępne cenowo jedzenie wegańskie skusiłoby więcej osób do sięgnięcia po te produkty. Z tego względu wielu producentom zależy na tym, by utrzymywać możliwie niskie ceny swoich produktów. Jak dodaje Piotr Stryjkowski: większość naszego asortymentu, w tym burgery ze słonecznikiem, dukaty z fasoli, gyros czy kiełbaski można dostać w cenie od kilku do kilkunastu złotych.
Po produkty plant-based sięgają dziś nie tylko weganie, ale także wegetarianie, fleksitarianie czy po prostu miłośnicy odkrywania nowych, kuszących, oryginalnych smaków. Dla tych, którzy jeszcze nie kosztowali roślinnej żywności, najlepszą okazją będzie zbliżający się Światowy Dzień Wegan.
Gdy to nastąpi, co drugi z nas zaciśnie pasa
Kalendarz Grudniowych Okazji od KFC – codziennie nowe promocje!
Świąteczne zakupy Polaków!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.