Komunikaty PR

Coś dla ciała, coś dla planety. Zmiany w diecie Polaków okiem producenta

2022-10-24  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt
Kaja Pomiankiewicz
Agencja Od kuchni

Chodakowska 12
03-826 Warszawa
kaja.pomiankiewicz|odkuchni.co| |kaja.pomiankiewicz|odkuchni.co
+48 665 113 144
www.odkuchni.co

Ograniczenie tłuszczów nasyconych (SAFA) i wysokie spożycie warzyw, owoców, roślin strączkowych, a także grzybów, orzechów i nasion. Tak można w skrócie opisać dietę wegańską, bijącą w ostatnim czasie rekordy popularności. Co przekonuje nas do przechodzenia na roślinną stronę mocy? Z okazji Światowego Dnia Wegan przedstawiciel Planty wyjaśnia, skąd w Polsce rosnące zainteresowanie żywnością plant-based.

Polki i Polacy chcą jeść bardziej roślinnie – choć jeszcze kilka lat temu ta teza wydawała się mało prawdopodobna, to dziś możemy przyznać to z pełną stanowczością. Światowy Dzień Wegan przypadający 1 listopada to doskonała okazja, by pochylić się nad królującą w świecie gastronomii i FMCG tematyką diety roślinnej. Ta zmiana, czyli ograniczanie mięsa na rzecz roślin, dzieje się na naszych oczach i coraz więcej osób przekonuje się do sięgania po roślinne zamienniki. Z raportu Roślinniejemy „Postawy wobec diet roślinnych w kontekście zdrowia i aktywności fizycznej” wynika, że prawie co czwarta osoba planuje zwiększyć udział żywności roślinnej w swoim jadłospisie, zaś znaczna większość uważa to za nowoczesny sposób odżywiania. Z czego wynika duże zainteresowanie dietą opartą na roślinach?

Zdrowe dla ciała

Czy roślinami można się najeść? Czy posiłki tworzone na bazie roślin są pełnowartościowe? Czy warto zostać weganinem w podeszłym wieku lub będąc w ciąży? Jak wskazała jedna z amerykańskich organizacji, Academy of Nutrition and Dietetics, dietę roślinną można stosować na każdym etapie życia. W niektórych przypadkach jest ona wręcz lecznicza dla organizmu człowieka, jak na przykład przy otyłości, cukrzycy typu 2 czy nawet niektórych nowotworach. Ograniczenie tłuszczów nasyconych pochodzenia zwierzęcego, zwiększenie ilości spożywanego błonnika czy redukcja masy ciała to kolejne benefity, które spotykają roślinożerców. Oczywiście kluczem jest odpowiednio zbilansowany jadłospis.

Lepsze samopoczucie jest częstym argumentem, z którym spotykam się podczas rozmów z bliskimi czy nawet partnerami biznesowymi. Z racji zawodu, ale i zainteresowań z przyjemnością poruszam ten temat i sprawdzam, jak na weganizm reagują osoby z mojego otoczenia. Mam wrażenie, że z każdym rokiem dobrych opinii na ten temat jest coraz więcej, co niewątpliwie wynika z rozprzestrzeniania się tej diety w naszym społeczeństwie. Mam przekonanie, że szeroki wybór warzyw, owoców oraz gotowej żywności plant-based sprawia, że coraz rzadziej z ust mięsożercy pada pytanie, czy roślinami można się najeść. Wiemy bowiem, że można nie tylko się nasycić, ale i rozsmakować w tych przepysznych daniach – komentuje Piotr Stryjkowski, Dyrektor Operacyjny w firmie Pure&Fit produkującej żywność marki Planty.

Zdrowe dla planety

Za wyborem roślin nie stoją dziś tylko aspekty zdrowotne czy smakowe. Ważnym czynnikiem zmian jest również proekologiczna postawa konsumentów, którzy każdego dnia z coraz większą świadomością podejmują decyzje zakupowe. Czy przyszłość planety jest dla nas rzeczywiście aż tak ważna?

Największy przełom w podejściu do zielonej planety oraz troskę o lepszą przyszłość widać chyba wśród najmłodszych pokoleń, które obecnie wchodzą na rynek, zaczynają o sobie decydować, sięgają do swojego portfela, a niejednokrotnie zachęcają również swoich rodziców czy dziadków do zmiany upodobań kulinarnych. Przez wielu z nich przemawia właśnie proekologiczny aspekt podyktowany licznymi raportami i twierdzeniami. Co ciekawe, badania sugerują, że dietę opartą na roślinach cechuje aż o 90% niższa intensywność emisji gazów cieplarnianych niż przeciętna dieta. 

Innym aspektem jest nośny temat ograniczania hodowli przemysłowej, a także troska o dobro i życie zwierząt. Z komentarzy specjalistów wynika, że ograniczenie spożycia mięsa i przestawianie się na dietę roślinną ma pomóc w zachowaniu równowagi w przyrodzie.

… a do tego atrakcyjne!

Dziś roślinne dania to coś znacznie więcej niż prosta sałatka. Wystarczy przejść się po pierwszym lepszym markecie czy zajrzeć w restauracyjne menu, by przekonać się, że roślinne połączenia smakowe mogą być niezwykle apetyczne, ale i zaskakujące. Niejednokrotnie kuszą one bardziej niż dobrze znane nam warianty mięsne. Czy możemy więc dziś mówić o modzie na weganizm?

Tak naprawdę to już się dzieje. Moda na to, co wege, rośnie i nic nie wskazuje na to, że w kolejnych latach ten kierunek ulegnie zmianie. Dzięki łatwemu dostępowi do gotowych produktów czy półproduktów wegańskich stworzenie zbilansowanej, zdrowej diety w oparciu o rośliny jest możliwe niemal dla każdego w kilka chwil. Co ciekawe, z raportu przygotowanego przez Pyszne.pl wynika, że dla 60% Polaków łatwiej jest obecnie sięgać po dania wegańskie niż kiedykolwiek wcześniej. Jesteśmy więc świadkami istotnych zmian, które wpływają zarówno na producentów, dystrybutorów, dietetyków, jak i oczywiście konsumentów.

Z raportów, ale i z obserwacji wynika, że przystępne cenowo jedzenie wegańskie skusiłoby więcej osób do sięgnięcia po te produkty. Z tego względu wielu producentom zależy na tym, by utrzymywać możliwie niskie ceny swoich produktów. Jak dodaje Piotr Stryjkowski: większość naszego asortymentu, w tym burgery ze słonecznikiem, dukaty z fasoli, gyros czy kiełbaski można dostać w cenie od kilku do kilkunastu złotych.

Po produkty plant-based sięgają dziś nie tylko weganie, ale także wegetarianie, fleksitarianie czy po prostu miłośnicy odkrywania nowych, kuszących, oryginalnych smaków. Dla tych, którzy jeszcze nie kosztowali roślinnej żywności, najlepszą okazją będzie zbliżający się Światowy Dzień Wegan.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja Od kuchni
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.