Komunikaty PR

Coś dla ciała, coś dla planety. Zmiany w diecie Polaków okiem producenta

2022-10-24  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt
Kaja Pomiankiewicz
Agencja Od kuchni

Chodakowska 12
03-826 Warszawa
kaja.pomiankiewicz|odkuchni.co| |kaja.pomiankiewicz|odkuchni.co
+48 665 113 144
www.odkuchni.co

Ograniczenie tłuszczów nasyconych (SAFA) i wysokie spożycie warzyw, owoców, roślin strączkowych, a także grzybów, orzechów i nasion. Tak można w skrócie opisać dietę wegańską, bijącą w ostatnim czasie rekordy popularności. Co przekonuje nas do przechodzenia na roślinną stronę mocy? Z okazji Światowego Dnia Wegan przedstawiciel Planty wyjaśnia, skąd w Polsce rosnące zainteresowanie żywnością plant-based.

Polki i Polacy chcą jeść bardziej roślinnie – choć jeszcze kilka lat temu ta teza wydawała się mało prawdopodobna, to dziś możemy przyznać to z pełną stanowczością. Światowy Dzień Wegan przypadający 1 listopada to doskonała okazja, by pochylić się nad królującą w świecie gastronomii i FMCG tematyką diety roślinnej. Ta zmiana, czyli ograniczanie mięsa na rzecz roślin, dzieje się na naszych oczach i coraz więcej osób przekonuje się do sięgania po roślinne zamienniki. Z raportu Roślinniejemy „Postawy wobec diet roślinnych w kontekście zdrowia i aktywności fizycznej” wynika, że prawie co czwarta osoba planuje zwiększyć udział żywności roślinnej w swoim jadłospisie, zaś znaczna większość uważa to za nowoczesny sposób odżywiania. Z czego wynika duże zainteresowanie dietą opartą na roślinach?

Zdrowe dla ciała

Czy roślinami można się najeść? Czy posiłki tworzone na bazie roślin są pełnowartościowe? Czy warto zostać weganinem w podeszłym wieku lub będąc w ciąży? Jak wskazała jedna z amerykańskich organizacji, Academy of Nutrition and Dietetics, dietę roślinną można stosować na każdym etapie życia. W niektórych przypadkach jest ona wręcz lecznicza dla organizmu człowieka, jak na przykład przy otyłości, cukrzycy typu 2 czy nawet niektórych nowotworach. Ograniczenie tłuszczów nasyconych pochodzenia zwierzęcego, zwiększenie ilości spożywanego błonnika czy redukcja masy ciała to kolejne benefity, które spotykają roślinożerców. Oczywiście kluczem jest odpowiednio zbilansowany jadłospis.

Lepsze samopoczucie jest częstym argumentem, z którym spotykam się podczas rozmów z bliskimi czy nawet partnerami biznesowymi. Z racji zawodu, ale i zainteresowań z przyjemnością poruszam ten temat i sprawdzam, jak na weganizm reagują osoby z mojego otoczenia. Mam wrażenie, że z każdym rokiem dobrych opinii na ten temat jest coraz więcej, co niewątpliwie wynika z rozprzestrzeniania się tej diety w naszym społeczeństwie. Mam przekonanie, że szeroki wybór warzyw, owoców oraz gotowej żywności plant-based sprawia, że coraz rzadziej z ust mięsożercy pada pytanie, czy roślinami można się najeść. Wiemy bowiem, że można nie tylko się nasycić, ale i rozsmakować w tych przepysznych daniach – komentuje Piotr Stryjkowski, Dyrektor Operacyjny w firmie Pure&Fit produkującej żywność marki Planty.

Zdrowe dla planety

Za wyborem roślin nie stoją dziś tylko aspekty zdrowotne czy smakowe. Ważnym czynnikiem zmian jest również proekologiczna postawa konsumentów, którzy każdego dnia z coraz większą świadomością podejmują decyzje zakupowe. Czy przyszłość planety jest dla nas rzeczywiście aż tak ważna?

Największy przełom w podejściu do zielonej planety oraz troskę o lepszą przyszłość widać chyba wśród najmłodszych pokoleń, które obecnie wchodzą na rynek, zaczynają o sobie decydować, sięgają do swojego portfela, a niejednokrotnie zachęcają również swoich rodziców czy dziadków do zmiany upodobań kulinarnych. Przez wielu z nich przemawia właśnie proekologiczny aspekt podyktowany licznymi raportami i twierdzeniami. Co ciekawe, badania sugerują, że dietę opartą na roślinach cechuje aż o 90% niższa intensywność emisji gazów cieplarnianych niż przeciętna dieta. 

Innym aspektem jest nośny temat ograniczania hodowli przemysłowej, a także troska o dobro i życie zwierząt. Z komentarzy specjalistów wynika, że ograniczenie spożycia mięsa i przestawianie się na dietę roślinną ma pomóc w zachowaniu równowagi w przyrodzie.

… a do tego atrakcyjne!

Dziś roślinne dania to coś znacznie więcej niż prosta sałatka. Wystarczy przejść się po pierwszym lepszym markecie czy zajrzeć w restauracyjne menu, by przekonać się, że roślinne połączenia smakowe mogą być niezwykle apetyczne, ale i zaskakujące. Niejednokrotnie kuszą one bardziej niż dobrze znane nam warianty mięsne. Czy możemy więc dziś mówić o modzie na weganizm?

Tak naprawdę to już się dzieje. Moda na to, co wege, rośnie i nic nie wskazuje na to, że w kolejnych latach ten kierunek ulegnie zmianie. Dzięki łatwemu dostępowi do gotowych produktów czy półproduktów wegańskich stworzenie zbilansowanej, zdrowej diety w oparciu o rośliny jest możliwe niemal dla każdego w kilka chwil. Co ciekawe, z raportu przygotowanego przez Pyszne.pl wynika, że dla 60% Polaków łatwiej jest obecnie sięgać po dania wegańskie niż kiedykolwiek wcześniej. Jesteśmy więc świadkami istotnych zmian, które wpływają zarówno na producentów, dystrybutorów, dietetyków, jak i oczywiście konsumentów.

Z raportów, ale i z obserwacji wynika, że przystępne cenowo jedzenie wegańskie skusiłoby więcej osób do sięgnięcia po te produkty. Z tego względu wielu producentom zależy na tym, by utrzymywać możliwie niskie ceny swoich produktów. Jak dodaje Piotr Stryjkowski: większość naszego asortymentu, w tym burgery ze słonecznikiem, dukaty z fasoli, gyros czy kiełbaski można dostać w cenie od kilku do kilkunastu złotych.

Po produkty plant-based sięgają dziś nie tylko weganie, ale także wegetarianie, fleksitarianie czy po prostu miłośnicy odkrywania nowych, kuszących, oryginalnych smaków. Dla tych, którzy jeszcze nie kosztowali roślinnej żywności, najlepszą okazją będzie zbliżający się Światowy Dzień Wegan.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja Od kuchni
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Konsument Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!
2025-04-21 | 23:50

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Jakie akcje promocyjne skutecznie angażują konsumentów i zwiększają sprzedaż? Które nagrody są najbardziej pożądane i wpływają na efekt? Aż 80% Polaków
Konsument Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju

Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.

Polityka

Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.

Przemysł

Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.