Czym jest warstwa wstępnego krycia? Dylemat inwestora
Fama PR Sp. z o.o.
Żeromskiego 62/2
50-312 Wrocław
alicja|famapr.pl| |alicja|famapr.pl
605734638
www.superdekarz.pl
Czym jest i jaką funkcję pełni warstwa wstępnego krycia? Dlaczego wybór właściwego materiału jest tak ważny dla funkcjonowania całego budynku? Po wprowadzeniu w terminologię związaną z produktami służącymi do uszczelnienia i wentylacji zewnętrznych części dachu, pora na kluczowe, choć niewidoczne pod dachówkami membrany. Porad udziela mistrz dekarstwa i blacharstwa Marcin Kowalski z Gryfic, uczestnik programu SUPERDEKARZ i Certyfikowany Dekarz Braas.
Membrana z misją
Niegdyś warstwą wstępnego krycia była folia dachowa, która dziś wykorzystywana jest zazwyczaj przy budowie dachów nieużytkowych. Nowoczesne dachy zdominowała membrana. Zastosowana w przegrodzie dachowej ma kilka zadań. Od strony pokrycia dachowego produkt ten izoluje od wiatru i zabezpiecza przed wilgocią, która może dostać się pod pokrycie ze śniegu czy ulewy. Od wewnętrznej strony budynku membrana odpowiada za odprowadzenie pary wodnej do kanału wentylacyjnego, który rozpoczyna się w okapie, a kończy w kalenicy. Dzięki temu zapobiega zawilgoceniu termoizolacji oraz elementów konstrukcji więźby dachowej. Para wodna wytwarzana jest w pomieszczeniach nieustannie, a powodują ją m.in. oddychanie, pranie, kąpiel czy gotowanie.
Głównym parametrem, które odróżnia od siebie folie i membrany, jest paroprzepuszczalność danego materiału, czyli zdolność do transportu pary wodnej. Właśnie ze względu na ten czynnik folie dachowe dzielimy na membrany wysokoparoprzepuszczalne i folie niskoparoprzepuszczalne. Membrany wysokoparoprzepuszczalne powinny charakteryzować się współczynnikiem Sd mniejszym niż 0,2 m. Im mniejsza wartość współczynnika Sd, tym większy jest stopień paroprzepuszczalności.
Warstwy – dlaczego tak ważne?
Poszukując membrany o wysokich parametrach technicznych na pewno natkniesz się na informację na temat ilości warstw, z których składa się produkt. Większość producentów na rynku oferuje membrany dwu lub trzywarstwowe. Marka BMI Braas, oprócz membran trzywarstwowych, oferuje szeroki wybór wysokoparoprzepuszczalnych membran z czterema warstwami. Ta dodatkowa warstwa to zbrojenie z siatki polipropylenowej, które znacząco poprawia parametry wytrzymałościowe membrany. Nie zawsze jest tak, że im wyższa gramatura, tym membrana jest lepsza, bo np. membrana Braas Divoroll Universal+, przy niewielkiej gramaturze wynoszącej 160 g/m2, odznacza się dużą wytrzymałością na rozerwanie, bardzo często wyższą niż membrany innych producentów o gramaturze ponad 200 g/m2. Czym więc się kierować przy wyborze?
- Dekarz kupujący membranę musi wziąć pod uwagę nie tylko wszystkie właściwości techniczne membrany, m.in. odporność na ciśnienie hydrostatyczne słupa wody oraz paroprzepuszczalność, ale także inne czynniki jak kąt nachylenia dachu, typ pokrycia czy sposób montażu, czy też typowe dla okolicy warunki atmosferyczne. Dlatego nie zaleca się, aby inwestor sam kupował ten materiał bez wcześniejszej szczegółowej konsultacji z dekarzem – mówi Superdekarz Marcin Kowalski, właściciel firmy Zakład Ogólnobudowlany Marcin Kowalski z Gryfic.
Skąd wziąć pewność?
Aby mieć zupełną pewność co do tego, że dobrze zainwestowaliśmy w membranę, warto zapytać, czy wybrana membrana posiada gwarancję funkcjonalności. Co to oznacza? To zapewnienie producenta, że prawidłowo zamontowany produkt będzie dobrze spełniał swoją rolę przez długie lata. – Moim klientom doradzam membrany z oferty BMI Braas, ponieważ gwarancja wynosi 10-15 lat, w zależności od produktu. W okresie gwarancyjnym producent systemów dachowych zobowiązuje się do tego, że ułożona zgodnie z instrukcjami montażu membrana dachowa, użytkowana zgodnie z przeznaczeniem i zaleceniami, spełni opisane prawem normy hydroizolacyjności. W przeciwnym wypadku producent zamieni produkt oraz pokryje koszty prac dekarskich, które wynikają z demontażu i ponownego montażu membrany na dachu – dodaje Marcin Kowalski.
Warto więc zatroszczyć się nie tylko o doskonałe produkty, ale również o najlepszą w okolicy ekipę dekarską, która potrafi dobrać właściwe materiały na dach i użyć je zgodnie z zaleceniami producenta oraz kunsztem dekarskim. Wyszukiwarkę Superdekarzy i Certyfikowanych Dekarzy Braas w swojej okolicy znajdziesz na portalu SUPERDEKARZ.PL.
Program SUPERDEKARZ powstał w 2008 roku z inicjatywy marki Braas. Jego ideą była integracja środowiska dekarskiego i podnoszenie kwalifikacji zawodowych dekarzy na coraz bardziej wymagającym rynku. Ten największy w Polsce program łączy w sobie rywalizację m.in. o położenie największej ilości dachów, a także system szkoleń - od wykonawstwa po techniki sprzedaży i marketingu. Portal SUPERDEKARZ.PL to z kolei źródło porad związanych z budową i konserwacją dachów, skierowany zarówno do osób zainteresowanych budownictwem, profesjonalnych dekarzy, jak i osób planujących budowę lub właścicieli własnego domu. Strona zawiera m.in. praktyczną wyszukiwarkę Superdekarzy oraz Certyfikowanych Dekarzy Braas działających w Polsce.

Złodzieje nie mają Świąt

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.