Drogerie na kosmetycznym podium – nowe badanie PAYBACK Opinion Poll
Szampony, pasty do zębów czy żele pod prysznic to jedne z podstawowych produktów w koszyku każdego konsumenta. A jak często i w jakich sklepach kupujemy kosmetyki? Czy zazwyczaj sięgamy po sprawdzone produkty, czy może jesteśmy otwarci na nowinki? I w końcu – gdzie poszukujemy informacji na temat kosmetyków i co wpływa na nasze decyzje zakupowe? Na te pytania odpowiada badanie PAYBACK Opinion Poll.
To tam kupujemy najchętniej
Kosmetyki zazwyczaj kupujemy w drogeriach, które wskazało prawie 60% respondentów badania PAYBACK. Ankietowani wybierają je ze względu na konkurencyjne ceny i promocje (26%), a także szeroki asortyment (23%).
- Tych konsumentów, którzy zwykle kosmetyki kupują w drogeriach, powinna ucieszyć wiadomość o wejściu do Polski całkiem nowej marki, czyli sieci dm, która otworzyła swoje dwa pierwsze sklepy stacjonarne w Polsce – we Wrocławiu i Jeleniej Górze oraz sklep internetowy i jest partnerem naszego Programu - komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska.
Drugie miejsce na zakupowej mapie kosmetyków zajęły sklepy online, które wybiera już 20% konsumentów. Spora popularność zakupów internetowych jest w tym przypadku przede wszystkim podyktowana wygodą – możliwość uzupełnienia naszych kosmetyczek czy łazienkowych szuflad bez wstawania z kanapy lub z dostawą do domu docenia 36% ankietowanych z tej grupy.
Ostatni stopień podium zajmują super- i hipermarkety lub dyskonty, które wskazał co dziesiąty ankietowany. Dokładnie połowa z tej grupy respondentów kupuje tam kosmetyki przy okazji innych zakupów, a co trzecia osoba ze względu na niskie ceny i promocje. Warto podkreślić, że podobnie jak rok temu, ta kategoria sklepów cieszyła się większą popularnością wśród mężczyzn (15%) niż kobiet (6%).
Jeśli natomiast pod lupę weźmiemy zakup środków czystości (np. proszków i płynów do prania), to tu bezsprzecznie wygrywają super- i hipermarkety lub dyskonty, które wybiera 62% z nas. W drogeriach i przez internet tzw. chemię kupuje natomiast odpowiednio 21% i 11% ankietowanych.
Budżet pod kontrolą
Ile miesięcznie wydajemy na kosmetyki? Według PAYBACK Opinion Poll, 35% z nas przeznacza na ten między 51 a 100 zł w miesiącu, 28% w tym przypadku szacuje wydatki między 101 a 200 zł, a 27% wydaje na takie produkty nie więcej niż 50 zł w miesiącu.
Kosmetyczne zapasy uzupełniamy zwykle raz w miesiącu (35%). Prawie 40% ankietowanych przygotowuje wcześniej listę niezbędnych produktów (choć niekoniecznie sztywno się jej trzyma), w przeciwieństwie do 37% konsumentów, którzy stawiają przede wszystkim na spontaniczne zakupy. Co najczęściej kupujemy? Najpopularniejszą kategorią są bezsprzecznie produkty do mycia i pielęgnacji ciała, które wskazało 46% ankietowanych. Drugie miejsce ex aequo zajęły kosmetyki do mycia i pielęgnacji twarzy oraz włosów (po 36%), a trzecie – dezodoranty i perfumy (25%).
Kosmetyczni ulubieńcy
Czy Polacy lubią nowości? Niekoniecznie, bo jak przyznało 66% badanych, w sklepach zwykle kupują te same kosmetyki, a po nowy produkt lub markę sięgają od czasu do czasu. Co czwarty ankietowany jest wierny swoim faworytom, prawie zawsze kupując to samo. Okazuje się też, że najwierniejszymi konsumentami są w tej grupie mężczyźni (28% panów vs. 18% pań).
Co ważne, dla polskiego konsumenta coraz bardziej istotna staje się jakość kosmetyków. Na ten element zwraca uwagę 42% respondentów, podczas gdy na cenę – 40%. Warto też podkreślić, że 22% ankietowanych wybiera produkty kosmetyczne ze względu na ich skład, szukając np. naturalnych lub wegańskich propozycji na sklepowych półkach. I nie są to puste deklaracje, bo jak dodatkowo wskazuje PAYBACK Opinion Poll, 44% z nas zawsze lub prawie zawsze czyta etykietę nowego kosmetyku, 43% czasami, a tylko 13% respondentów przyznało, że nie robią tego nigdy.
Media społecznościowe inspirują
Choć wiedzę i inspiracje kosmetyczne zwykle czerpiemy od rodziny lub znajomych (co zadeklarowało 37% ankietowanych) lub z forów internetowych (25%), to na szczególną uwagę zasługuje tutaj rosnąca rola mediów społecznościowych.
- Już niemal co czwarty ankietowany poszukuje kosmetycznych inspiracji w mediach społecznościowych. W tej grupie zdecydowany prym wiodą konsumentki – tę odpowiedź wskazało dwa razy więcej pań niż panów. To dowodzi, jak istotnym medium reklamowym stały się popularne portale społecznościowe, gdzie poza wyświetlaniem standardowych reklam, coraz więcej marek wchodzi w różnego rodzaju formy współpracy z influencerami, zwiększając tym samym zasięg i dotarcie z ofertą swoich produktów - tłumaczy Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.
PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 22-23 lutego 2022 r. metodą ankiety online na grupie 912 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.
![Idealny zestaw kibica na Euro 2024 to KFC Pizza Twisters Box Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1108148521,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Idealny zestaw kibica na Euro 2024 to KFC Pizza Twisters Box
![Premiera limitowanej kolekcji butelek Rainbow od Waterdrop](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1897476461,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Premiera limitowanej kolekcji butelek Rainbow od Waterdrop
![Dzień Dziecka w Blue City aż przez dwa dni](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_815785480,w_254,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Dzień Dziecka w Blue City aż przez dwa dni
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Farmacja
![](https://www.newseria.pl/files/11111/849-ramka-prawa-biznes,w_274,r_png,_small.png)
Elektroniczna karta szczepień ułatwiłaby życie pacjentom i pomogła egzekwować obowiązek szczepień. System jest gotowy na takie e-rozwiązanie
Wszystkie szczepienia udokumentowane w elektronicznym systemie – to rozwiązanie, o którym dużo się mówi, jednak cały czas nie istnieje w naszym kraju. Mimo wdrożenia e-Skierowań, e-Zwolnień, Elektronicznej Dokumentacji Medycznej oraz Internetowego Konta Pacjenta nie ma jednej, ogólnokrajowej bazy danych, w której odnotowane byłyby szczepienia, jakim zostaliśmy poddani. Zdaniem ekspertów byłoby to nie tylko ułatwieniem dla pacjenta, ale też umożliwiło egzekwowanie obowiązku szczepień.
Finanse
Polska w światowej czołówce najchętniej wybieranych lokalizacji dla centrów usług wspólnych oraz ośrodków BPO. Generują one 4,5 proc. polskiego PKB
![](https://www.newseria.pl/files/11111/meritoros-bpo-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sektor usług biznesowych jest jedną z wizytówek polskiej gospodarki i wciąż pozostaje bardzo konkurencyjny w globalnej skali – w Polsce działa już ponad 1,8 tys. centrów usług BPO, SSC/GBS, IT i R&D, a prognozowane zatrudnienie w sektorze w tym roku ma sięgnąć 465 tys. osób. Za ponad 80 proc. tych miejsc pracy odpowiadają inwestorzy zagraniczni, ale po usługi centrów usług biznesowych coraz chętniej sięgają również polskie firmy, które szukają oszczędności w dobie wysokich kosztów. Outsourcing procesów biznesowych pozwala im się skupić na strategicznych procesach i wyzwaniach, a przy tym zmniejszyć koszty nawet o ponad 20 proc.
Handel
Coraz więcej światowych zasobów ryb jest przełowionych. Nadmierne połowy dotyczą już blisko 38 proc. stad ryb na świecie
![](https://www.newseria.pl/files/11111/msc-zasoby-foto-2,w_133,r_png,_small.png)
Według najnowszych danych ONZ FAO nadmierne połowy dotyczą 37,7 proc. wszystkich stad ryb i ten odsetek stale rośnie. W niektórych akwenach, takich jak Morze Śródziemne i Czarne, ponad 60 proc. stad jest przełowionych. Może to prowadzić nie tylko do degradacji ekosystemów morskich, ale także mieć poważne konsekwencje dla milionów ludzi na świecie. – Gdyby wszystkie stada na świecie były poławiane w zrównoważony sposób, pozwoliłoby to wygenerować o 16 mln t więcej ryb i owoców morza rocznie, co z kolei przełożyłoby się na możliwość wyżywienia dodatkowych 72 mln ludzi – wskazuje Joanna Ornoch z organizacji pozarządowej MSC (Marine Stewardship Council).
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.