Komunikaty PR

Grecja i Bułgaria - wakacyjne kierunki sprzedaży w e-commerce

2022-08-01  |  15:00
Biuro prasowe

 

 

Kontynent europejski to wiele rynków, często bardzo zróżnicowanych. Widać to także w szybko rosnącym sektorze e-commerce. Czym charakteryzują się poszczególne e-rynki? Jakie różnice są na nich widoczne? Na co warto zwrócić uwagę wchodząc na dany rynek? Jest okres wakacji - przyjrzyjmy się zatem specyfice e-commerce w Grecji i Bułgarii – często wybieranym przez Polaków kierunkom wakacyjnym, ale też rosnącym rynkom e-commerce, na które coraz chętniej spoglądają polskie e-sklepy.

 

E-commerce w Grecji

Tylko w 2019 roku greccy konsumenci kupili online produkty i usługi o łącznej wartości 7,5 mld euro. Branża e-commerce w tym kraju wykazała wówczas 25-procentowy wzrost, co sprawiło, że była jedną z najszybciej rosnących w Europie. Sektor ten stanowi 3,91 procent produktu krajowego brutto Grecji. Jest to jeden z najwyższych wskaźników E-GDP w Europie[1].

 

Klienci greckich e-sklepów

Z raportu European E-commerce Report 2022[2] wynika, że 71% greckiego społeczeństwa było w 2021 roku klientami sklepów internetowych. Wśród Greków, którzy robili zakupy on-line w ciągu ostatnich trzech miesięcy przed badaniem, 27% kupowało on-line jeden lub dwa razy. Natomiast 35% składało zamówienia w Internecie od trzech do pięciu razy, a 38% zrobiło to co najmniej sześć razy.

 

Większość klientów sklepów on-line w Grecji w 2021 roku nabywało produkty od krajowych sprzedawców (91%). Co czwarty zamawiał od sprzedawców z innych krajów UE (25%), a trzech na dziesięciu od sprzedawców z zagranicy (czyli z innych krajów UE lub spoza UE – 35%).

 

Jak kupują Grecy

Jeśli chodzi o zakupy on-line, ważnym kryterium jest oczywiście najniższa cena produktu, zwraca na to uwagę aż 40% konsumentów. Natomiast sam wybór e-sklepu dokonywany jest z uwzględnieniem kombinacji następujących czynników[3]:

- przyczyny ekonomiczne (cena plus darmowa dostawa): 51%

- cechy produktu (dotyczące marki i konkretnych cech produktu): 31%

- inne doświadczenia ze sklepu internetowego (tzw. „perswazja” sklepu): 18%

 

Co ciekawe, ponad połowa zamawiających on-line (58%) oceniła jakość dostawy dostarczonych produktów na 9 lub 10 punktów w dziesięciostopniowej skali. Zaledwie 7% z ich ocenia satysfakcję z dostawy poniżej 5 punktów.

 

 

Bułgarscy konsumenci on-line

Według danych European E-commerce Report 2022[4] 44% Bułgarów było w 2021 roku klientami sklepów internetowych. Wśród klientów, którzy robili zakupy on-line w ciągu ostatnich trzech miesięcy przed badaniem, 56% kupowało on-line jeden lub dwa razy. 35% nabyło coś w Internecie od trzech do pięciu razy, a 9% zrobiło to co najmniej sześć razy.

 

Z kolei aż 96% kupujących w Internecie w Bułgarii w 2021 roku wybierało produkty od krajowych sprzedawców, 30% od sprzedawców z innych krajów UE (30%), a 1/3 od sprzedawców z zagranicy (czyli z innych krajów UE lub spoza UE – 36%).

 

Rynek internetowy w Bułgarii – gotówka rządzi

Większość bułgarskich klientów sklepów internetowych (60-70%) preferuje płatność gotówką przy odbiorze, tzw. COD (cash on delivery). Jest to zdecydowanie najpopularniejsza metoda płatności w bułgarskim e-commerce. Na kolejnych miejscach są karty kredytowe (około 20%) i ePay/EasyPay (5-10%)[5].

 

Trendy bułgarskiego sektora e-commerce

Ciekawostką jest to, że ponad 40% wskazywanych w raporcie jako starszych Bułgarów w 2021 roku robiło zakupy w sieci co najmniej raz w miesiącu, podczas gdy w Europie Zachodniej było to 60%. Co więcej, dziesięć najlepiej rozwiniętych sklepów internetowych w Bułgarii było odpowiedzialnych za nieco więcej niż 20% całkowitych krajowych przychodów w analogicznym okresie. Pokazuje, że przyszłość e-commerce zdecydowanie należy do firm, które mają zdolność do inwestowania w większą innowacyjność[6].

 

Do Grecji i Bułgarii z… Packetą

- Grecja i Bułgaria to nie tylko często wybierane przez Polaków kierunki wakacyjne, ale też dobre dla polskich e-commerce’ów rynki zbytu. Wchodząc na nie warto jednak od początku znać ich specyfikę, która często różni się od macierzystego rynku danego e-sklepu. Na pewno wszędzie istotna jest cena i czas dostawy, ale już kwestie płatności – w Bułgarii np. głównie gotówka przy odbiorze, czy sposobu odbioru przesyłki mogą się różnić. Planując zagraniczną ekspansję warto mieć taką wiedzę. I to właśnie zapewnia Packeta – nie tylko sprawnie dostarczamy przesyłki transgraniczne, ale też pomagamy e-sklepom w rozpoczęciu działalności za granicą – m.in. służąc informacjami na temat specyfiki gospodarki danego kraju. Wiedząc to, e-sklep już na początku uzyskuje przewagę konkurencyjną – mówi Justyna Andreas, Managing Director Packeta Poland

 

Grecy i Bułgarzy jako formę dostawy zamówień najczęściej wybierają punkty odbioru paczek oraz dostawę na adres. Packeta oferuje obie te formuły. Firma posiada również bogate doświadczenie w pomocy e-sklepom w rozpoczęciu działalności za granicą. Oprócz dostarczania przesyłek klientom końcowym, może zaoferować pomoc w nawiązywaniu relacji z lokalnymi partnerami biznesowymi czy w organizowaniu kampanii marketingowych.

 

 

 

***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne posiadając własną sieć kurierską. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, świadcząc kompleksowe usługi logistyczne dla sklepów internetowych, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 11,5 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła ponad 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 

 

 


[1] https://ecommercenews.eu/ecommerce-in-europe/ecommerce-in-greece/

[2] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/07/CMI2022_FullVersion_LIGHT_v2.pdf

[3] https://www.greekecommerce.gr/ereynes-gia-ellada/ereyna-katanaloti-poia-einai-i-epomeni-mera-gia-ta-eshops/

[4] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/07/CMI2022_FullVersion_LIGHT_v2.pdf

[5] https://ecommercenews.eu/ecommerce-in-europe/ecommerce-in-bulgaria/

[6] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/07/CMI2022_FullVersion_LIGHT_v2.pdf

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Andrzej Gałdecki, Key Account Manager w DPD Polska
2025-07-21 | 13:00

Komentarz rynkowy DPD Polska: efekt rekompensaty szansą dla e-commerce w sezonie letnim

Sezon wakacyjny niesie ze sobą nie tylko wzmożony ruch turystyczny, ale i ciekawe zmiany w zachowaniach konsumenckich.  Gdy z różnych powodów –
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.