Komunikaty PR

Inflacja rośnie, portfele klientów się kurczą

2022-07-28  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Inflacja rośnie, portfele klientów się kurczą. Jak przyciągnąć konsumentów podczas sezonowych wyprzedaży?

W czerwcu br. w Polsce odnotowano po raz kolejny najwyższy poziom inflacji w historii – 15,6 proc. w ujęciu rocznym[1]. Rosnące ceny podstawowych produktów oraz stopy procentowe przekładają się na coraz mniejszą chęć do wydawania pieniędzy – nieco ponad jedna trzecia Polaków musiała ograniczyć wydatki, aby starczyło im do „pierwszego”[2]. W tej sytuacji biznesy – również e-commerce – muszą dobrze poprowadzić okres sezonowych  wyprzedaży, biorąc pod uwagę, że klienci mogą być mniej skłonni do robienia zakupów. Co mogą zrobić sprzedawcy, aby jednak przyciągnąć ich uwagę i przetrwać ten trudny czas?

Rosnąca inflacja i pesymistyczne prognozy ekonomistów sprawiają, że klienci coraz ostrożniej zarządzają swoimi wydatkami. W ubiegłych latach obserwowaliśmy wysokie zainteresowanie jesiennymi wyprzedażami, w tym roku może to być wyzwaniem.

Polacy ograniczają wydatki

Ponad jedna trzecia Polaków musiała ograniczyć wydatki, aby pieniędzy w budżecie wystarczyło na cały miesiąc. Nawet ci o zasobniejszych portfelach ostrożniej gospodarują pieniędzmi. 4 na 10 Polaków deklaruje, że stara się nie wydawać na usługi, z których można zrezygnować, m.in. wyjścia do restauracji,  podróże, płatne aktywności sportowe czy abonamenty różnego rodzaju[3].

Niepewność ekonomiczna może znacząco zredukować wydatki konsumentów na podróże, artykuły spożywcze czy inne towary detaliczne[4]. Globalnie przychody z ecommerce spadły w pierwszym kwartale tego roku o 3 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2021 roku. Również w Europie widoczny był spadek – aż o 13 procent[5]. Na całym świecie obserwujemy podobny radykalny spadek popytu na dobra konsumenckie, także w Polsce. A biorąc pod uwagę specyfikę handlu online, który żyje od sezonu do sezonu, tegoroczny okres wyprzedaży letnich i jesiennych może zadecydować o „być albo nie być” wielu sklepów – mówi Michał Bogusławski, Chief Commercial Officer w ZEN.COM.

Cena wciąż ważna

Mimo rosnących cen, konsumenci wciąż będą potrzebowali pewnych dóbr lub usług. W warunkach presji inflacyjnej ważne dla nich będzie jednak nie tylko to, co kupują, ale także ile na to wydadzą. Jak pokazuje badanie FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar, w kraju dominują konsumenci rozważni i pragmatyczni – to oznacza, że co czwarty Polak jest wrażliwy na ceny i chętnie szuka promocji, aby jak najtaniej kupić produkty wysokiej jakości[6].

Równolegle z wartością produktu, ważne jest dla konsumenta poczucie okazji, że dostaje on wyjątkową promocję, która może już się nie powtórzyć. W warunkach rosnącej inflacji i ostrej konkurencji warto zaproponować klientom możliwość zwrotu towaru lub płatności odroczonej czy ratalnej.

To jednak może nie wystarczyć, by rozwijać biznes w tak trudnych warunkach gospodarczych. Na co jeszcze firmy e-commerce powinny zwrócić uwagę, aby przetrwać ten czas?

Weryfikacja kosztów i efektywności biznesu

Aby utrzymać swój biznes na powierzchni, przedsiębiorcy muszą pilnować kosztów. Warto zacząć od weryfikacji narzędzi wykorzystywanych w firmie. Codziennie na rynku pojawia się wiele nowych programów czy aplikacji, które mogą być wsparciem dla biznesu, oferując więcej funkcjonalności w ramach lepszej cenowo oferty.

– W e-commerce procesowanie płatności może stanowić znaczącą część budżetu. Każda transakcja przelewem, BLIK-iem czy kartą płatniczą wiąże się z opłatą w wysokości od 1,25% do 1,90% wartości transakcji plus dodatkową prowizją nawet do 1 zł. Na pierwszy rzut oka może to być niewiele, ale jeśli codziennie w naszym sklepie internetowym kupuje tysiąc osób, suma należności odprowadzanych na rzecz pośrednika płatności może stanowić większą część budżetu. Warto zatem przyjrzeć się tej części finansów – może się okazać, że te prowizje można zredukować. Wiele biznesów sprzedających w sieci traktuje ten wydatek jak zło konieczne, podczas gdy np. w ramach bramki płatności ZEN.COM analogiczne opłaty wynoszą do 0,55%. To pokazuje, że duże oszczędności dla biznesu są jak najbardziej możliwe – komentuje Michał Bogusławski, CCO w ZEN.COM.

Otwarcie na nowe możliwości

Czasy kryzysu i inflacji to dobry moment na eksperymentowanie z nowymi możliwościami. Gdy klienci zaczynają oszczędzać, zamykają się jedne drzwi, ale otwiera się wiele innych. Dobrym ruchem może być zwrot w stronę recommerce, czyli internetowego obrotu rzeczami używanymi. Niemal w każdej branży sprawdzają się second-handy, a w czasach kurczących się portfeli oraz modnych trendów ekologii, zrównoważonego rozwoju i zero waste, wprowadzenie do oferty rzeczy używanych lub zwróconych do sklepu może być strzałem w dziesiątkę. Już teraz wiele marek otwiera na swoich stronach „outlety”, w ramach których można kupić takie produkty w niższej cenie i często w pakiecie z atrakcyjnymi promocjami na dobra ze standardowego asortymentu.

Inną ścieżką, która może prowadzić do poszerzenia bazy klientów, a w efekcie wsparcia budżetu, to otworzenie się na inne grupy docelowe – m.in. seniorów, którzy odkrywają korzyści z kupowania w sieci, czy millennialsów, którzy śledzą najnowsze trendy na Instagramie czy TikToku. Ciekawe efekty może przynieść również otworzenie bloga z poradami dla klientów czy grupy w social mediach, w obrębie której klienci mogą wymieniać się informacjami związanymi z produktami, np. przepisami czy wskazówkami, jak najlepiej z nich skorzystać. Takie narzędzia marketingowe mogą bardzo się opłacić w długofalowej perspektywie – nawet jeśli klienci nie będą mieli aktualnie budżetu na kupno Twojego produktu lub usługi, wciąż pozostaną w gronie Twoich odbiorców i będą pamiętali o Twojej marce. Dzięki temu być może kupią produkt, gdy ich sytuacja finansowa się ustabilizuje lub polecą go znajomym.

Wszystkie te czynności łączy jedno – umożliwiają poszerzenie pola działania z Twoimi produktami czy usługami i dopasowanie modelu biznesowego do aktualnej rzeczywistości. Taką modyfikacją strategii można zyskać więcej niż się wydaje, zwłaszcza, jeśli wpisze się ona jednocześnie w modne trendy i trudną sytuację gospodarczą.

***

O ZEN.COM

Operator płatności ZEN.COM udostępnia biznesom rozwiązania płatnicze, które są odpowiedzią na wyzwania związane z konkurencyjnością q-commerce’u. Ułatwiają one konsumentom szybkie opłacenie zakupów, niezależnie od wybranej przez nich metody płatności, a sprzedawcom umożliwiają zarządzanie tymi transakcjami w ramach jednego panelu. Najniższe rynkowe prowizje za najpopularniejsze metody transakcji (Blik, Apple Pay, Google Pay, Xiaomi Pay czy przelewy online) pozwalają na zachowanie konkurencyjnej cenowo oferty bez obawy o jakość działania płatności.

 

Kontakt dla mediów

Katarzyna Kopka

Senior PR Manager, CluePR

48 789 378 590

katarzyna.kopka@cluepr.pl

 

Dorota Zielińska

PR Consultant, CluePR

+48 608 435 723

dorota.zielinska@cluepr.pl

https://twitter.com/antylady

https://www.linkedin.com/in/dorota-malgorzata-zielinska/

 

 

 


[1] https://www.sii.org.pl/15496/analizy/newsroom/inflacja-w-polsce-przekroczyla-15-szczyt-coraz-blizej.html

[2] https://arc.com.pl/ciecie-wydatkow-mniej-oszczednosci/

[3] https://arc.com.pl/ciecie-wydatkow-mniej-oszczednosci/

[4] https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/opportunity-knocks-for-europes-digital-consumer-digital-trends-show-big-gains-and-new-opportunities

[5] https://ecommercenews.eu/online-sales-in-europe-13-in-first-quarter/

[6] https://www.infor.pl/prawo/prawa-konsumenta/nowosci/5347110,Badanie-konsumenci-ceny.html

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Złodzieje nie mają Świąt Biuro prasowe
2024-12-20 | 11:00

Złodzieje nie mają Świąt

Przerwa świąteczna i noworoczna zbliża się wielkimi krokami. Jak informuje policja, to właśnie m.in. w tym okresie częściej dochodzi do kradzieży z włamaniem w domach
Konsument Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
2024-12-17 | 08:00

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Aż 1/4 Polaków zadłuża się na organizację świąt Bożego Narodzenia, aby były wystawne, z czego 6 proc. zrobiło to wielokrotnie. Najczęściej konsumenci sięgają po pomoc rodziny,
Konsument Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
2024-12-11 | 11:00

Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili

Dwóch na trzech opiekunów zwierząt planuje kupić swoim pupilom świąteczne prezenty, a aż jedna trzecia z nich rozważa w tym roku zakup specjalnego kalendarza adwentowego.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję

Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.

Prawo

Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym

Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.

Firma

Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie

Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.