Inflacja rośnie, portfele klientów się kurczą
Inflacja rośnie, portfele klientów się kurczą. Jak przyciągnąć konsumentów podczas sezonowych wyprzedaży?
W czerwcu br. w Polsce odnotowano po raz kolejny najwyższy poziom inflacji w historii – 15,6 proc. w ujęciu rocznym[1]. Rosnące ceny podstawowych produktów oraz stopy procentowe przekładają się na coraz mniejszą chęć do wydawania pieniędzy – nieco ponad jedna trzecia Polaków musiała ograniczyć wydatki, aby starczyło im do „pierwszego”[2]. W tej sytuacji biznesy – również e-commerce – muszą dobrze poprowadzić okres sezonowych wyprzedaży, biorąc pod uwagę, że klienci mogą być mniej skłonni do robienia zakupów. Co mogą zrobić sprzedawcy, aby jednak przyciągnąć ich uwagę i przetrwać ten trudny czas?
Rosnąca inflacja i pesymistyczne prognozy ekonomistów sprawiają, że klienci coraz ostrożniej zarządzają swoimi wydatkami. W ubiegłych latach obserwowaliśmy wysokie zainteresowanie jesiennymi wyprzedażami, w tym roku może to być wyzwaniem.
Polacy ograniczają wydatki
Ponad jedna trzecia Polaków musiała ograniczyć wydatki, aby pieniędzy w budżecie wystarczyło na cały miesiąc. Nawet ci o zasobniejszych portfelach ostrożniej gospodarują pieniędzmi. 4 na 10 Polaków deklaruje, że stara się nie wydawać na usługi, z których można zrezygnować, m.in. wyjścia do restauracji, podróże, płatne aktywności sportowe czy abonamenty różnego rodzaju[3].
– Niepewność ekonomiczna może znacząco zredukować wydatki konsumentów na podróże, artykuły spożywcze czy inne towary detaliczne[4]. Globalnie przychody z ecommerce spadły w pierwszym kwartale tego roku o 3 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2021 roku. Również w Europie widoczny był spadek – aż o 13 procent[5]. Na całym świecie obserwujemy podobny radykalny spadek popytu na dobra konsumenckie, także w Polsce. A biorąc pod uwagę specyfikę handlu online, który żyje od sezonu do sezonu, tegoroczny okres wyprzedaży letnich i jesiennych może zadecydować o „być albo nie być” wielu sklepów – mówi Michał Bogusławski, Chief Commercial Officer w ZEN.COM.
Cena wciąż ważna
Mimo rosnących cen, konsumenci wciąż będą potrzebowali pewnych dóbr lub usług. W warunkach presji inflacyjnej ważne dla nich będzie jednak nie tylko to, co kupują, ale także ile na to wydadzą. Jak pokazuje badanie FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar, w kraju dominują konsumenci rozważni i pragmatyczni – to oznacza, że co czwarty Polak jest wrażliwy na ceny i chętnie szuka promocji, aby jak najtaniej kupić produkty wysokiej jakości[6].
Równolegle z wartością produktu, ważne jest dla konsumenta poczucie okazji, że dostaje on wyjątkową promocję, która może już się nie powtórzyć. W warunkach rosnącej inflacji i ostrej konkurencji warto zaproponować klientom możliwość zwrotu towaru lub płatności odroczonej czy ratalnej.
To jednak może nie wystarczyć, by rozwijać biznes w tak trudnych warunkach gospodarczych. Na co jeszcze firmy e-commerce powinny zwrócić uwagę, aby przetrwać ten czas?
Weryfikacja kosztów i efektywności biznesu
Aby utrzymać swój biznes na powierzchni, przedsiębiorcy muszą pilnować kosztów. Warto zacząć od weryfikacji narzędzi wykorzystywanych w firmie. Codziennie na rynku pojawia się wiele nowych programów czy aplikacji, które mogą być wsparciem dla biznesu, oferując więcej funkcjonalności w ramach lepszej cenowo oferty.
– W e-commerce procesowanie płatności może stanowić znaczącą część budżetu. Każda transakcja przelewem, BLIK-iem czy kartą płatniczą wiąże się z opłatą w wysokości od 1,25% do 1,90% wartości transakcji plus dodatkową prowizją nawet do 1 zł. Na pierwszy rzut oka może to być niewiele, ale jeśli codziennie w naszym sklepie internetowym kupuje tysiąc osób, suma należności odprowadzanych na rzecz pośrednika płatności może stanowić większą część budżetu. Warto zatem przyjrzeć się tej części finansów – może się okazać, że te prowizje można zredukować. Wiele biznesów sprzedających w sieci traktuje ten wydatek jak zło konieczne, podczas gdy np. w ramach bramki płatności ZEN.COM analogiczne opłaty wynoszą do 0,55%. To pokazuje, że duże oszczędności dla biznesu są jak najbardziej możliwe – komentuje Michał Bogusławski, CCO w ZEN.COM.
Otwarcie na nowe możliwości
Czasy kryzysu i inflacji to dobry moment na eksperymentowanie z nowymi możliwościami. Gdy klienci zaczynają oszczędzać, zamykają się jedne drzwi, ale otwiera się wiele innych. Dobrym ruchem może być zwrot w stronę recommerce, czyli internetowego obrotu rzeczami używanymi. Niemal w każdej branży sprawdzają się second-handy, a w czasach kurczących się portfeli oraz modnych trendów ekologii, zrównoważonego rozwoju i zero waste, wprowadzenie do oferty rzeczy używanych lub zwróconych do sklepu może być strzałem w dziesiątkę. Już teraz wiele marek otwiera na swoich stronach „outlety”, w ramach których można kupić takie produkty w niższej cenie i często w pakiecie z atrakcyjnymi promocjami na dobra ze standardowego asortymentu.
Inną ścieżką, która może prowadzić do poszerzenia bazy klientów, a w efekcie wsparcia budżetu, to otworzenie się na inne grupy docelowe – m.in. seniorów, którzy odkrywają korzyści z kupowania w sieci, czy millennialsów, którzy śledzą najnowsze trendy na Instagramie czy TikToku. Ciekawe efekty może przynieść również otworzenie bloga z poradami dla klientów czy grupy w social mediach, w obrębie której klienci mogą wymieniać się informacjami związanymi z produktami, np. przepisami czy wskazówkami, jak najlepiej z nich skorzystać. Takie narzędzia marketingowe mogą bardzo się opłacić w długofalowej perspektywie – nawet jeśli klienci nie będą mieli aktualnie budżetu na kupno Twojego produktu lub usługi, wciąż pozostaną w gronie Twoich odbiorców i będą pamiętali o Twojej marce. Dzięki temu być może kupią produkt, gdy ich sytuacja finansowa się ustabilizuje lub polecą go znajomym.
Wszystkie te czynności łączy jedno – umożliwiają poszerzenie pola działania z Twoimi produktami czy usługami i dopasowanie modelu biznesowego do aktualnej rzeczywistości. Taką modyfikacją strategii można zyskać więcej niż się wydaje, zwłaszcza, jeśli wpisze się ona jednocześnie w modne trendy i trudną sytuację gospodarczą.
***
O ZEN.COM
Operator płatności ZEN.COM udostępnia biznesom rozwiązania płatnicze, które są odpowiedzią na wyzwania związane z konkurencyjnością q-commerce’u. Ułatwiają one konsumentom szybkie opłacenie zakupów, niezależnie od wybranej przez nich metody płatności, a sprzedawcom umożliwiają zarządzanie tymi transakcjami w ramach jednego panelu. Najniższe rynkowe prowizje za najpopularniejsze metody transakcji (Blik, Apple Pay, Google Pay, Xiaomi Pay czy przelewy online) pozwalają na zachowanie konkurencyjnej cenowo oferty bez obawy o jakość działania płatności.
Kontakt dla mediów
Katarzyna Kopka
Senior PR Manager, CluePR
48 789 378 590
katarzyna.kopka@cluepr.pl
Dorota Zielińska
PR Consultant, CluePR
+48 608 435 723
dorota.zielinska@cluepr.pl
https://twitter.com/antylady
https://www.linkedin.com/in/dorota-malgorzata-zielinska/
[1] https://www.sii.org.pl/15496/analizy/newsroom/inflacja-w-polsce-przekroczyla-15-szczyt-coraz-blizej.html
[2] https://arc.com.pl/ciecie-wydatkow-mniej-oszczednosci/
[3] https://arc.com.pl/ciecie-wydatkow-mniej-oszczednosci/
[4] https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/opportunity-knocks-for-europes-digital-consumer-digital-trends-show-big-gains-and-new-opportunities
[5] https://ecommercenews.eu/online-sales-in-europe-13-in-first-quarter/
[6] https://www.infor.pl/prawo/prawa-konsumenta/nowosci/5347110,Badanie-konsumenci-ceny.html
Złodzieje nie mają Świąt
Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Prawo
Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.
Firma
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.