Komunikaty PR

Inflacja rośnie, portfele klientów się kurczą

2022-07-28  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Inflacja rośnie, portfele klientów się kurczą. Jak przyciągnąć konsumentów podczas sezonowych wyprzedaży?

W czerwcu br. w Polsce odnotowano po raz kolejny najwyższy poziom inflacji w historii – 15,6 proc. w ujęciu rocznym[1]. Rosnące ceny podstawowych produktów oraz stopy procentowe przekładają się na coraz mniejszą chęć do wydawania pieniędzy – nieco ponad jedna trzecia Polaków musiała ograniczyć wydatki, aby starczyło im do „pierwszego”[2]. W tej sytuacji biznesy – również e-commerce – muszą dobrze poprowadzić okres sezonowych  wyprzedaży, biorąc pod uwagę, że klienci mogą być mniej skłonni do robienia zakupów. Co mogą zrobić sprzedawcy, aby jednak przyciągnąć ich uwagę i przetrwać ten trudny czas?

Rosnąca inflacja i pesymistyczne prognozy ekonomistów sprawiają, że klienci coraz ostrożniej zarządzają swoimi wydatkami. W ubiegłych latach obserwowaliśmy wysokie zainteresowanie jesiennymi wyprzedażami, w tym roku może to być wyzwaniem.

Polacy ograniczają wydatki

Ponad jedna trzecia Polaków musiała ograniczyć wydatki, aby pieniędzy w budżecie wystarczyło na cały miesiąc. Nawet ci o zasobniejszych portfelach ostrożniej gospodarują pieniędzmi. 4 na 10 Polaków deklaruje, że stara się nie wydawać na usługi, z których można zrezygnować, m.in. wyjścia do restauracji,  podróże, płatne aktywności sportowe czy abonamenty różnego rodzaju[3].

Niepewność ekonomiczna może znacząco zredukować wydatki konsumentów na podróże, artykuły spożywcze czy inne towary detaliczne[4]. Globalnie przychody z ecommerce spadły w pierwszym kwartale tego roku o 3 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2021 roku. Również w Europie widoczny był spadek – aż o 13 procent[5]. Na całym świecie obserwujemy podobny radykalny spadek popytu na dobra konsumenckie, także w Polsce. A biorąc pod uwagę specyfikę handlu online, który żyje od sezonu do sezonu, tegoroczny okres wyprzedaży letnich i jesiennych może zadecydować o „być albo nie być” wielu sklepów – mówi Michał Bogusławski, Chief Commercial Officer w ZEN.COM.

Cena wciąż ważna

Mimo rosnących cen, konsumenci wciąż będą potrzebowali pewnych dóbr lub usług. W warunkach presji inflacyjnej ważne dla nich będzie jednak nie tylko to, co kupują, ale także ile na to wydadzą. Jak pokazuje badanie FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar, w kraju dominują konsumenci rozważni i pragmatyczni – to oznacza, że co czwarty Polak jest wrażliwy na ceny i chętnie szuka promocji, aby jak najtaniej kupić produkty wysokiej jakości[6].

Równolegle z wartością produktu, ważne jest dla konsumenta poczucie okazji, że dostaje on wyjątkową promocję, która może już się nie powtórzyć. W warunkach rosnącej inflacji i ostrej konkurencji warto zaproponować klientom możliwość zwrotu towaru lub płatności odroczonej czy ratalnej.

To jednak może nie wystarczyć, by rozwijać biznes w tak trudnych warunkach gospodarczych. Na co jeszcze firmy e-commerce powinny zwrócić uwagę, aby przetrwać ten czas?

Weryfikacja kosztów i efektywności biznesu

Aby utrzymać swój biznes na powierzchni, przedsiębiorcy muszą pilnować kosztów. Warto zacząć od weryfikacji narzędzi wykorzystywanych w firmie. Codziennie na rynku pojawia się wiele nowych programów czy aplikacji, które mogą być wsparciem dla biznesu, oferując więcej funkcjonalności w ramach lepszej cenowo oferty.

– W e-commerce procesowanie płatności może stanowić znaczącą część budżetu. Każda transakcja przelewem, BLIK-iem czy kartą płatniczą wiąże się z opłatą w wysokości od 1,25% do 1,90% wartości transakcji plus dodatkową prowizją nawet do 1 zł. Na pierwszy rzut oka może to być niewiele, ale jeśli codziennie w naszym sklepie internetowym kupuje tysiąc osób, suma należności odprowadzanych na rzecz pośrednika płatności może stanowić większą część budżetu. Warto zatem przyjrzeć się tej części finansów – może się okazać, że te prowizje można zredukować. Wiele biznesów sprzedających w sieci traktuje ten wydatek jak zło konieczne, podczas gdy np. w ramach bramki płatności ZEN.COM analogiczne opłaty wynoszą do 0,55%. To pokazuje, że duże oszczędności dla biznesu są jak najbardziej możliwe – komentuje Michał Bogusławski, CCO w ZEN.COM.

Otwarcie na nowe możliwości

Czasy kryzysu i inflacji to dobry moment na eksperymentowanie z nowymi możliwościami. Gdy klienci zaczynają oszczędzać, zamykają się jedne drzwi, ale otwiera się wiele innych. Dobrym ruchem może być zwrot w stronę recommerce, czyli internetowego obrotu rzeczami używanymi. Niemal w każdej branży sprawdzają się second-handy, a w czasach kurczących się portfeli oraz modnych trendów ekologii, zrównoważonego rozwoju i zero waste, wprowadzenie do oferty rzeczy używanych lub zwróconych do sklepu może być strzałem w dziesiątkę. Już teraz wiele marek otwiera na swoich stronach „outlety”, w ramach których można kupić takie produkty w niższej cenie i często w pakiecie z atrakcyjnymi promocjami na dobra ze standardowego asortymentu.

Inną ścieżką, która może prowadzić do poszerzenia bazy klientów, a w efekcie wsparcia budżetu, to otworzenie się na inne grupy docelowe – m.in. seniorów, którzy odkrywają korzyści z kupowania w sieci, czy millennialsów, którzy śledzą najnowsze trendy na Instagramie czy TikToku. Ciekawe efekty może przynieść również otworzenie bloga z poradami dla klientów czy grupy w social mediach, w obrębie której klienci mogą wymieniać się informacjami związanymi z produktami, np. przepisami czy wskazówkami, jak najlepiej z nich skorzystać. Takie narzędzia marketingowe mogą bardzo się opłacić w długofalowej perspektywie – nawet jeśli klienci nie będą mieli aktualnie budżetu na kupno Twojego produktu lub usługi, wciąż pozostaną w gronie Twoich odbiorców i będą pamiętali o Twojej marce. Dzięki temu być może kupią produkt, gdy ich sytuacja finansowa się ustabilizuje lub polecą go znajomym.

Wszystkie te czynności łączy jedno – umożliwiają poszerzenie pola działania z Twoimi produktami czy usługami i dopasowanie modelu biznesowego do aktualnej rzeczywistości. Taką modyfikacją strategii można zyskać więcej niż się wydaje, zwłaszcza, jeśli wpisze się ona jednocześnie w modne trendy i trudną sytuację gospodarczą.

***

O ZEN.COM

Operator płatności ZEN.COM udostępnia biznesom rozwiązania płatnicze, które są odpowiedzią na wyzwania związane z konkurencyjnością q-commerce’u. Ułatwiają one konsumentom szybkie opłacenie zakupów, niezależnie od wybranej przez nich metody płatności, a sprzedawcom umożliwiają zarządzanie tymi transakcjami w ramach jednego panelu. Najniższe rynkowe prowizje za najpopularniejsze metody transakcji (Blik, Apple Pay, Google Pay, Xiaomi Pay czy przelewy online) pozwalają na zachowanie konkurencyjnej cenowo oferty bez obawy o jakość działania płatności.

 

Kontakt dla mediów

Katarzyna Kopka

Senior PR Manager, CluePR

48 789 378 590

katarzyna.kopka@cluepr.pl

 

Dorota Zielińska

PR Consultant, CluePR

+48 608 435 723

dorota.zielinska@cluepr.pl

https://twitter.com/antylady

https://www.linkedin.com/in/dorota-malgorzata-zielinska/

 

 

 


[1] https://www.sii.org.pl/15496/analizy/newsroom/inflacja-w-polsce-przekroczyla-15-szczyt-coraz-blizej.html

[2] https://arc.com.pl/ciecie-wydatkow-mniej-oszczednosci/

[3] https://arc.com.pl/ciecie-wydatkow-mniej-oszczednosci/

[4] https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/opportunity-knocks-for-europes-digital-consumer-digital-trends-show-big-gains-and-new-opportunities

[5] https://ecommercenews.eu/online-sales-in-europe-13-in-first-quarter/

[6] https://www.infor.pl/prawo/prawa-konsumenta/nowosci/5347110,Badanie-konsumenci-ceny.html

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Konsument Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!
2025-04-21 | 23:50

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Jakie akcje promocyjne skutecznie angażują konsumentów i zwiększają sprzedaż? Które nagrody są najbardziej pożądane i wpływają na efekt? Aż 80% Polaków
Konsument Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju

Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.

Polityka

Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.

Przemysł

Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.