Jak zapewnić bezpieczeństwo boomerom podczas zakupów online
5 wskazówek od PayPal z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu. 7 lutego to ogólnoświatowy Dzień Bezpiecznego Internetu, od wczesnych lat 2000 obchodzony również w Polsce. Wprawdzie do końca marca w całym kraju planowane są lokalne inicjatywy edukacyjne, ale jest to również doskonała okazja do przeprowadzenia akcji edukacyjnej w domu. Jak wynika z najnowszego badania ARC Rynek i Opinia, chęć surfowania po sieci i robienia zakupów online nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla młodszych pokoleń - 71% dojrzałych konsumentów w Polsce wie, jak korzystać z sieci[1]. To właśnie ich wnuki mogą im pomóc w lepszym zrozumieniu tego środowiska.
Według ostatniego badania ARC Rynek i Opinia [2], skłonność do surfowania po sieci i robienia zakupów online nie jest już wyłączną cechą młodszych pokoleń. Obecnie 71% dojrzałych konsumentów w Polsce wie, jak korzystać z internetu. Ponadto 46% seniorów korzysta z bankowości internetowej, a 28% wybiera bankowość mobilną[3]. W wielu aspektach są oni podobni do każdej innej grupy konsumentów w Polsce - polują na atrakcyjne oferty zakupowe i chętnie korzystają z programów lojalnościowych.
“Każde pokolenie lubi zakupy w internecie i seniorzy nie są tu wyjątkiem. Jednak w porównaniu z innymi pokoleniami zwracają oni większą uwagę na bezpieczeństwo i zaufanie[4],” tłumaczy Efi Dahan, Dyrektor Zarządzający PayPal na Europę Środkową i Izrael. “Jak wynika z naszego badania, 33% przedstawicieli pokolenia boomerów zdarzyło się porzucić wirtualny koszyk, przy czym 1 na 5 z nich zaznacza, że podjęli taką decyzję z powodu obaw o bezpieczeństwo. Ponadto, spośród wszystkich grup wiekowych, seniorzy uważają kwestie bezpieczeństwa lub zaufania podczas dokonywania zakupów za jedną z kluczowych barier dla zakupów online.”
Na tym różnice między seniorami a młodzieżą się nie kończą. Jak wynika z badania PayPal, seniorzy są największą grupą wiekową wykorzystującą laptopy i komputery stacjonarne do zakupów oraz płatności online – sięga po nie już 8 na 10 z nich, podczas gdy podobnie robi 6 na 10 millenialsów i przedstawicieli generacji Z. Starsi konsumenci mają też tendencję do wybierania dobrze znanych metod płatności, ponieważ przez lata zbudowali do takowych największe zaufanie. Należą do nich karty debetowe (27%) i PayPal (25%)..
Niestety, jednocześnie seniorzy czują się mniej zagrożeni możliwością padnięcia ofiarą cyberprzestępstwa lub kradzieży danych w porównaniu z osobami w wieku 16-49 lat[5]. Choć przywiązują dużą wagę do zaufania i bezpieczeństwa, w wielu przypadkach brak znajomości zasad funkcjonowania internetu czyni ich łatwym celem cyberataków.
Tutaj z pomocą przychodzą młodsze pokolenia.
Jakimi wskazówkami można podzielić się ze starszymi pokoleniami, aby cieszyli się bezpieczniejszymi zakupami w sieci?
- Pokaż najczęstsze oszustwa, zwracając uwagę na szczegóły, które zdradzają prawdziwe zamiary.
- Przedstaw metody płatności, które pomogą w zabezpieczeniu wrażliwych danych, takich jak numer karty debetowej lub kredytowej, przy zachowaniu szybkości i intuicyjności całego procesu. Wyróżnij firmy, które oferują wsparcie w przypadku oszustwa lub problemów z zamówieniem.
- Edukuj w zakresie metod wyszukiwania danych sprzedawcy, u którego chcą dokonać zakupu, takich jak NIP, adres siedziby lub pełna nazwa firmy, a także dostępnych metod płatności.
- Poradź, jak znaleźć zaufane recenzje napisane przez prawdziwych klientów o danym sklepie internetowym.
- Wszystko to stanowi dużą dawkę wiedzy, dlatego nie zapomnij zapewnić seniora, że jeśli coś pójdzie nie tak lub jeśli będzie miał wątpliwości odnośnie czegokolwiek - zawsze może zapytać Ciebie!
# # #
O PayPal:
Od ponad 20 lat PayPal pozostaje na czele cyfrowej rewolucji w płatnościach. Wykorzystując technologię sprawia, że usługi finansowe i handel są wygodne, bezpieczne i bardziej przystępne cenowo. Platforma PayPal wspiera ponad 432 milionów konsumentów i sprzedawców na ponad 200 rynkach, ułatwiając ich rozwój i dostęp do globalnej gospodarki. Więcej informacji: www.paypal.com
[1] ARC Rynek i Opinia, Styczeń 2023, https://arc.com.pl/niemal-polowa-seniorow-robi-zakupy-przez-internet/
[2] ARC Rynek i Opinia, Styczeń 2023, https://arc.com.pl/niemal-polowa-seniorow-robi-zakupy-przez-internet/
[3] ARC Rynek i Opinia, Styczeń 2023, https://arc.com.pl/niemal-polowa-seniorow-robi-zakupy-przez-internet/
[4] PayPal eCommerce Index 2022; Metodologia badania: 15-minutowe badanie 15 221 konsumentów z Europy i Izraela w wieku 18-75 lat & 10-minutowe badanie 4 604 osób decyzyjnych w przedsiębiorstwach z Europy i Izraela. Wszystkie dane w informacji prasowej pochodzą z tego raportu, chyba że zaznaczono inaczej.
[5] G DATA CyberDefense 2022, https://gdata.pl/plaga-cyberoszustw-na-seniorach

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Złodzieje nie mają Świąt

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.