Komunikaty PR

JEDZENIE PREZENTEM NA ŚWIĘTA? - TOO GOOD TO GO ZBADAŁO POSTAWY POLAKÓW

2022-12-20  |  01:00

Tegoroczne święta w dobie wysokiej inflacji będą najskromniejsze od lat. Prawie połowa Polaków deklaruje, że przygotuje mniej niż 12 potraw na wigilijny stół, a w pierwszej kolejności rozważa rezygnację z ryby po grecku (45%). Mimo że w trudnych czasach jedzenie jest cennym „prezentem”, to jednocześnie wciąż wyrzucamy żywność – potwierdziło to 39% Polaków. Co i dlaczego marnujemy postanowiło zbadać Too Good To Go we współpracy z Kantar Public.

Najnowszy szybki odczyt inflacji pokazał, że w listopadzie jedzenie podrożało o 22,3%[1]. W jaki sposób wysokie ceny odcisną się na przygotowaniach bożonarodzeniowych? Wyniki raportu Kantar Public dla Too Good To Go pokazują, że prawie dla wszystkich badanych (93%) tegoroczne święta będą inne niż w poprzednich latach. W wielu polskich domach kolacja wigilijna liczyć będzie mniej niż 12 potraw - aż 49% ankietowanych rozważa rezygnację z przygotowania jednej lub więcej świątecznych potraw.

 

W święta do kosza trafia więcej jedzenia. Jak będzie w tym roku?

W związku z wysoką inflacją przed tegorocznymi świętami Polacy będą szukać oszczędności. Jak? Prawie połowa z ankietowanych (47%) rozejrzy się za promocjami, 33% wybierze tańsze zamienniki produktów, 29% badanych ma zamiar przeznaczyć mniejsze kwoty na prezenty, a 17% z nich chciałoby zmniejszyć porcje przygotowanych potraw. Cięcia w domowych budżetach sprawią, że niektórych tradycyjnych potraw może w tym roku po prostu zabraknąć. Wśród dań, z których badani najchętniej by zrezygnowali, najczęściej pojawiały się: ryba po grecku (45%), pieczeń (44%), galareta wieprzowa/drobiowa (42%) oraz karp (40%).

Choć w przygotowanie wigilijnych potraw wkładamy wiele serca, czasu i pieniędzy, to aż 39% Polaków otwarcie przyznaje, że zdarza im się wyrzucać świąteczne jedzenie, a najczęstszym powodem jest jego zepsucie (52%). Co wyrzucamy? Głównie sałatkę jarzynową (51%), pieczywo (38%), warzywa i owoce (22%), śledzie (21%) i rybę po grecku (20%). Wyniki pokazują pewien paradoks w naszym postępowaniu - z jednej strony wspomniana sałatka jarzynowa jest wyrzucana najczęściej ze wszystkich dań, z drugiej - aż 91% Polaków nie wyobraża sobie bez niej stołu wigilijnego.

Ile wydamy na świąteczne jedzenie?

Najwięcej ankietowanych (32%) deklaruje, że w okresie bożonarodzeniowym przeznaczy 300 – 500 złotych na żywność. Trochę mniej osób, bo 22%, planuje wydać z tej okazji 600 - 1000 złotych, 17% respondentów wskazuje na 200 - 300 złotych, natomiast 7% respondentów deklaruje kwotę wyższą niż 1000 złotych. W związku z rosnącymi cenami żywności, 35% Polaków uważa, że kupno jedzenia pochłonie większą część świątecznego budżetu. 29% ankietowanych jest odmiennego zdania i uważa, że przedświąteczne wydatki zdominują prezenty, z kolei 30% osób planuje przeznaczyć tyle samo pieniędzy na jedzenie, co na upominki.

Polacy chcą ograniczać marnowanie jedzenia

Większość Polaków planuje w trakcie tegorocznych świąt Bożego Narodzenia zwracać większą uwagę na kwestię wyrzucania jedzenia - deklaruje to 61% ankietowanych. Najważniejszymi powodami takiej decyzji są rosnące ceny (69%) oraz coraz większa świadomość Polaków (48%). Kwestie związane ze zmianami klimatu nie są bez znaczenia: 28% ankietowanych wskazuje na zły wpływ produkcji żywności na środowisko naturalne. W tej kwestii jest jednak sporo do poprawy. Okazuje się, że 24% ankietowanych nigdy nie przerabiało jedzenia świątecznego, by wydłużyć jego przydatność do spożycia. Podzielenie się nadwyżkowym jedzeniem to również jeden ze sposóbów na przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Święta Bożego Narodzenia będą dobrą okazją do wsparcia inicjatyw charytatywnych - 27% Polaków deklaruje, że chce z tej możliwości skorzystać.

“Nadal marnujemy ogromne ilości żywności – w czasie świąt jest to 30% więcej niż pozostałych miesiącach. Kwestia rosnących cen zwiększa widoczność tego problemu, bo wyraźnie odczuwamy, że wraz z jedzeniem wyrzucamy pieniądze. W dobie szalejącej inflacji sprytnym rozwiązaniem jest ratowanie paczek-niespodzianek z supermarketów. Dzięki temu możemy pozyskać podstawowe produkty za jedną trzecią ceny i być może na ich bazie przygotować świąteczne posiłki” - mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go.


Badanie przeprowadzono przez Kantar Public dla Too Good To Go
w listopadzie 2022 roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 18 roku życia.

 


[1]  Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2022 roku – GUS.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Samsung wprowadza na rynek klasę urządzeń AI Biuro prasowe
2024-06-26 | 12:00

Samsung wprowadza na rynek klasę urządzeń AI

Samsung prezentuje „Klasę AI”, czyli urządzenia, które dzięki zaawansowanym funkcjom wykorzystującym sztuczną inteligencję mogą realnie pomóc nam w codziennych
Konsument Jak stworzyć strefę kibica w swoim domu? - poradnik od KFC
2024-06-21 | 09:00

Jak stworzyć strefę kibica w swoim domu? - poradnik od KFC

Aby wspólne kibicowanie polskim zawodnikom podczas Euro 2024 było jeszcze przyjemniejsze, KFC wprowadziło specjalny KFC Pizza Twisters Box i KFC Pizza Twisters Box & Chicken. Wybierz
Konsument Idealny zestaw kibica na Euro 2024 to KFC Pizza Twisters Box
2024-06-14 | 09:00

Idealny zestaw kibica na Euro 2024 to KFC Pizza Twisters Box

KFC Pizza Twisters to wyjątkowo mocny zawodnik – tylko przez tydzień setki tysięcy Polaków skosztowało tego kulinarnego hitu! Aby wspólne kibicowanie polskim zawodnikom

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.