Kawa Segafredo Single Origin Peru zwycięzcą mistrzostw Cup of Poland
Produkt został wyróżniony w kategorii „wybór konsumenta” na podstawie ślepych testów kawy espresso. Co ciekawe – mimo że Segafredo to palarnia brandowa, kawę Single Origin Peru oceniono w tej konkurencji wyżej niż napary pochodzące z wytwórni rzemieślniczych. Jak wyglądały pierwsze mistrzostwa Cup of Poland?
Polski rynek kawy z roku na rok rośnie i staje się coraz bardziej dojrzały. Dziś przeciętny rodak wypija jej 95 litrów rocznie. Zmienia się też kultura picia – na znaczeniu zyskują produkty speciality i rzemieślnicze palarnie. Coraz więcej osób pije ją w kawiarniach – w 2020 roku było to 42%, a w 2022 roku aż 54% (za: Badanie Cafe Monitor 2022, ARC Rynek i Opinia). Najczęściej wybierają tam caffe latte (29%) oraz espresso (28%).
– Konsumenci, pijąc kawę w kawiarni czy restauracji, wybierają głównie kawy o profilu smakowym czekoladowo-orzechowym. Dobrze pasuje on do kaw mlecznych, które wybiera ponad połowa Polaków. Zauważamy jednak zmianę w nawykach kawoszy. 17% osób pije kawę, aby doświadczać jej smaku i jakości, dlatego nie dodaje do niej mleka ani cukru. Za tym trendem idzie chęć eksperymentowania ze smakiem. Konsumenci zaczęli szukać innych profili smakowych, przesuwając się w kierunku 100% arabiki i kaw o cytrusowych nutach – tłumaczy Joanna Sobyra, Dyrektor Marketingu w Segafredo.
Jak dodaje: – W odpowiedzi na te trendy zdecydowaliśmy się na stworzenie kawy Single Origin z dwóch najbardziej popularnych regionów: Peru i Brazylii. Kawę wypaliliśmy tak, aby dobrze smakowała w espresso i kawach americano bez mleka, dopasowując ją do gustów konsumenta w kawiarni, dzięki temu nasi partnerzy biznesowi sprzedają jej więcej i zwiększają swoje obroty. Podążając za trendami na rynku kaw rzemieślniczych, zadbaliśmy o nowoczesny design opakowania, jak również o to, aby nie zawierało ono aluminum i było w pełni recyklingowalne. To właśnie ta kawa, Single Origin Peru, zwyciężyła w konkursie Cup of Poland.
Świadomość konsumentów budują również konkursy baristyczne, pozwalające wyłaniać najlepsze marki i ich produkty. Większość z nich ocenia jednak napary przez pryzmat pracy baristy i techniki parzenia. To właśnie z tej obserwacji zrodziła się idea Mistrzostw Palarni Cup of Poland, podczas których ocenia się głównie kunszt wyprażania kawy.
Pierwsze takie mistrzostwa w Polsce
Podczas zawodów sędziowie nie wiedzieli, skąd pochodzą dane kawy oraz kto je przygotowywał, dlatego mogli skupić się wyłącznie na jej smaku, aromacie i wyglądzie. W konkursie była przygotowywana kawa espresso, a każdy barista miał do dyspozycji te same urządzenia do parzenia kawy i ten sam czas na jej przygotowanie. Oprócz profesjonalnych sędziów, do testowania zostali zaproszeni także konsumenci, którzy sami decydowali o tym, który napar najbardziej im smakuje. Warto dodać, że sędziowie w kategorii „wybór konsumenta” to przedstawiciele sponsorów i uczestników targów, czyli osoby lubiące kawę, pijące ją w kawiarniach, ale na co dzień niezwiązani z nią zawodowo. Do rywalizacji stanęło 15 palarni rzemieślniczych i jedna palarnia brandowa – Segafredo Zanetti Poland. W obu kategoriach kawy były oceniane w ślepym teście.
Konsumenci wybrali: 100% arabika z Peru
Kawa Segafredo przeszła do finału w obu kategoriach: professional choice i consumer choice. Do finału weszło 6 z 16 palarni.
– Atmosfera podczas całego konkursu była niesamowita. Mimo rywalizacji bariści wspierali się nawzajem – mówi Grzegorz Staszowski, Trener-barista Segafredo. Bardzo cieszymy się, że mogliśmy uczestniczyć w konkursie i porównać nasze shoty espresso z innymi palarniami. Choć mogłoby się wydawać, że to te kraftowe będą ocenione najwyżej, to publiczność wybrała właśnie kawę brandową, międzynarodowej marki. Wypalamy kawę z myślą o naszych klientach, dlatego jesteśmy wdzięczni, że swoim wyborem potwierdzili uznanie dla tego produktu.
W kategorii „wybór konsumenta” zwyciężyła marka Segafredo ze swoją kawą ziarnistą Single Origin Peru. To czysta arabica pochodząca z plantacji z jednego kraju, na którą ogromny wpływ ma różnorodność aż 28 mikroklimatów. W naparze wyczuwalne są nuty karmelu, orzechów i cytrusów. Typowa dla niej jest wyższa kwasowość, czystszy smak i niska gęstość naparu (tzw. body).
– Zwycięstwo w pierwszych Mistrzostwach Palarni Cup of Poland to dla nas ogromne wyróżnienie. Wiele dla nas znaczy fakt, że zostaliśmy wyłonieni właśnie na drodze ślepych testów i pokonaliśmy nawet kraftowe palarnie – przyznaje Joanna Sobyra z Segafredo Zanetti Poland. – Tworząc kawę, kierujemy się przede wszystkim tym, aby smakowała konsumentom. Dbamy o powtarzalność smakową naszych kaw. Nasza palarnia w Bochni ma certyfikat IFS oraz BIO i Rainforest Alliance, co pozwala nam wyprażać wiele mieszanek, również certyfikowanych. Dziękujemy konsumentom za ich wybór, jak również profesjonalnym sędziom za docenienie naszej kawy, dzięki czemu dostaliśmy się aż do finału Mistrzostw.
Mistrzostwa Palarni Cup of Poland odbyły się podczas Gastrotargów SMAKKi w marcu 2023 roku.
Złodzieje nie mają Świąt
Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.