Komunikaty PR

Lidl Polska wraz z BŻ podsumowują 2021 w kontekście bezpieczeństwa żywnościowego

2022-10-18  |  10:15

Światowy Dzień Żywności w 2022 roku był wyjątkowo trudny. Rosyjska agresja w Ukrainie, niestabilna sytuacja gospodarcza, zjawisko marnowania żywności – to tematy, które przyświecały zakończonej 17 października konferencji zorganizowaną przez Federację Polskich Banków Żywności oraz Lidl Polska. Spotkanie było okazją do prezentacji wyników raportu za 2021 rok.

Ok. 1,5 mln osób potrzebujących i ponad 58 000 ton żywności przekazanej na cele społeczne – to dane z Raportu Federacji Polskich Banków Żywności, zaprezentowane 17 października podczas corocznej konferencji „Światowy Dzień Żywności”. W ubiegłym roku pomoc ze strony organizacji dotarła do prawie 3 200 organizacji i instytucji społecznych. W obliczu wojny i kryzysu gospodarczego, zapotrzebowanie na pomoc żywnościową jednak rośnie. Według danych ONZ[1] w Polsce przebywa obecnie ponad 1,3 mln uchodźców z Ukrainy, podczas gdy samych Polaków żyjących poniżej poziomu skrajnego ubóstwa – dysponujących na miesięczne utrzymanie kwotą mniejszą niż 692 zł, czyli ok. 23 zł dziennie – jest aż 1,6 mln.

Konferencja z okazji „Światowego Dnia Żywności” była okazją do dyskusji z ekspertami na temat sposobów zarządzania żywnością i finansowego radzenie sobie w czasach kryzysu, a także wpływu rosyjskiej agresji w Ukrainie na stan bezpieczeństwa żywnościowego w Polsce, Europie i na świecie. Partnerami wydarzenia były Urząd Miasta st. Warszawy, kampania społeczna „Wiem, co jem” oraz aplikacje Foodsi i Too Good To Go. Partnerem strategicznym została firma Lidl Polska, której równie bliska jest walka z problemem marnowania żywności.

„Jesteśmy świadomi wpływu obecnej sytuacji gospodarczej na portfele Polaków. Wspieramy polskie rodziny, każdego dnia oferując klientom produkty wysokiej jakości w przystępnych, niskich cenach. Nie zapominamy jednak o najbardziej potrzebujących i środowisku. We wszystkich naszych sklepach prowadzimy stałą akcję <>, w ramach której przeceniamy ceny produktów z krótkim terminem przydatności na poziomie 50-70 proc. Na problem marnowania żywności zwracamy również uwagę naszych klientów, np. poprzez kampanię <>. Wspólnie z naszymi klientami i partnerami – Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności – od marca 2020 roku uchroniliśmy przed zmarnowaniem 128 251 kg żywności o łącznej wartości 2 123 320 zł” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR w Lidl Polska.


Widać światełko w tunelu

W czasie poniedziałkowej konferencji odbyły się warsztaty kulinarne oraz panele dyskusyjne: „Zero waste to konieczność, a nie moda” i „Finanse od kuchni, jak nie dać się ugotować w obecnych realiach”. Drugi z nich był okazją do upublicznienia „Niezbędnika kryzysowego 2022” – publikacji zawierającej cztery kroki do niezależności finansowej w czasach niekorzystnej koniunktury w gospodarce, opracowanej przy współpracy z autorem bloga „Subiektywnie o finansach”. Celem wydarzenia było pogłębienie świadomości opinii publicznej na temat globalnych problemów żywnościowych i wzmocnienie poczucia solidarności w walce z głodem i niedożywieniem. W Polsce problem jest nadal ogromny. Zgodnie z szacunkami Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności (PROM), marnujemy rocznie prawie 5 mln ton żywności, z czego 3 mln przypada na konsumentów i gospodarstwa domowe. W postawie Polaków widać jednak dobrą zmianę. W ciągu ostatnich 2 lat, mimo szybkiego wzrostu cen i wolniejszego wzrostu płac, aż 79 proc. respondentów (83 proc. kobiet i 75 proc. mężczyzn) zmieniło swoje nawyki i marnuje zdecydowanie mniej żywności niż dotychczas.

Optymistyczne wyniki pokazuje także badanie BIG Info Monitor, zgodnie z którym aż 74 proc. respondentów zgodziłaby się zapłacić z własnego portfela na specjalny podatek na rzecz ratowania planety. Ponad połowa z nas jest również gotowa ponieść wyższe koszty produktów w opakowaniach ekologicznych, a 90 proc. zadeklarowało zainteresowanie używaniem opakowań zwrotnych zamiast tych jednorazowego użytku.

„Im mniej żywności czy zasobów zmarnujemy, tym więcej będziemy mieli do wykorzystania. Misją Banków Żywności jest ratowanie żywności przed zmarnowaniem i przekazywanie jej najbardziej potrzebującym. Wypełniamy ją już od prawie 30 lat. W tym czasie zmierzyliśmy się z wieloma kryzysami. Mimo to rok 2022 był dla nas szczególnie trudny. Dostrzegamy jednak światełko w tunelu. Polacy są coraz bardziej świadomi i zainteresowani dobrem planety i swojego najbliższego otoczenia. Przed nami jednak jeszcze dużo pracy” – mówi Beata Ciepła, prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.

 


[1] https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Andrzej Gałdecki, Key Account Manager w DPD Polska
2025-07-21 | 13:00

Komentarz rynkowy DPD Polska: efekt rekompensaty szansą dla e-commerce w sezonie letnim

Sezon wakacyjny niesie ze sobą nie tylko wzmożony ruch turystyczny, ale i ciekawe zmiany w zachowaniach konsumenckich.  Gdy z różnych powodów –
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.