Lidl Polska wraz z BŻ podsumowują 2021 w kontekście bezpieczeństwa żywnościowego
Światowy Dzień Żywności w 2022 roku był wyjątkowo trudny. Rosyjska agresja w Ukrainie, niestabilna sytuacja gospodarcza, zjawisko marnowania żywności – to tematy, które przyświecały zakończonej 17 października konferencji zorganizowaną przez Federację Polskich Banków Żywności oraz Lidl Polska. Spotkanie było okazją do prezentacji wyników raportu za 2021 rok.
Ok. 1,5 mln osób potrzebujących i ponad 58 000 ton żywności przekazanej na cele społeczne – to dane z Raportu Federacji Polskich Banków Żywności, zaprezentowane 17 października podczas corocznej konferencji „Światowy Dzień Żywności”. W ubiegłym roku pomoc ze strony organizacji dotarła do prawie 3 200 organizacji i instytucji społecznych. W obliczu wojny i kryzysu gospodarczego, zapotrzebowanie na pomoc żywnościową jednak rośnie. Według danych ONZ[1] w Polsce przebywa obecnie ponad 1,3 mln uchodźców z Ukrainy, podczas gdy samych Polaków żyjących poniżej poziomu skrajnego ubóstwa – dysponujących na miesięczne utrzymanie kwotą mniejszą niż 692 zł, czyli ok. 23 zł dziennie – jest aż 1,6 mln.
Konferencja z okazji „Światowego Dnia Żywności” była okazją do dyskusji z ekspertami na temat sposobów zarządzania żywnością i finansowego radzenie sobie w czasach kryzysu, a także wpływu rosyjskiej agresji w Ukrainie na stan bezpieczeństwa żywnościowego w Polsce, Europie i na świecie. Partnerami wydarzenia były Urząd Miasta st. Warszawy, kampania społeczna „Wiem, co jem” oraz aplikacje Foodsi i Too Good To Go. Partnerem strategicznym została firma Lidl Polska, której równie bliska jest walka z problemem marnowania żywności.
„Jesteśmy świadomi wpływu obecnej sytuacji gospodarczej na portfele Polaków. Wspieramy polskie rodziny, każdego dnia oferując klientom produkty wysokiej jakości w przystępnych, niskich cenach. Nie zapominamy jednak o najbardziej potrzebujących i środowisku. We wszystkich naszych sklepach prowadzimy stałą akcję <>, w ramach której przeceniamy ceny produktów z krótkim terminem przydatności na poziomie 50-70 proc. Na problem marnowania żywności zwracamy również uwagę naszych klientów, np. poprzez kampanię <>. Wspólnie z naszymi klientami i partnerami – Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności – od marca 2020 roku uchroniliśmy przed zmarnowaniem 128 251 kg żywności o łącznej wartości 2 123 320 zł” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR w Lidl Polska.
Widać światełko w tunelu
W czasie poniedziałkowej konferencji odbyły się warsztaty kulinarne oraz panele dyskusyjne: „Zero waste to konieczność, a nie moda” i „Finanse od kuchni, jak nie dać się ugotować w obecnych realiach”. Drugi z nich był okazją do upublicznienia „Niezbędnika kryzysowego 2022” – publikacji zawierającej cztery kroki do niezależności finansowej w czasach niekorzystnej koniunktury w gospodarce, opracowanej przy współpracy z autorem bloga „Subiektywnie o finansach”. Celem wydarzenia było pogłębienie świadomości opinii publicznej na temat globalnych problemów żywnościowych i wzmocnienie poczucia solidarności w walce z głodem i niedożywieniem. W Polsce problem jest nadal ogromny. Zgodnie z szacunkami Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności (PROM), marnujemy rocznie prawie 5 mln ton żywności, z czego 3 mln przypada na konsumentów i gospodarstwa domowe. W postawie Polaków widać jednak dobrą zmianę. W ciągu ostatnich 2 lat, mimo szybkiego wzrostu cen i wolniejszego wzrostu płac, aż 79 proc. respondentów (83 proc. kobiet i 75 proc. mężczyzn) zmieniło swoje nawyki i marnuje zdecydowanie mniej żywności niż dotychczas.
Optymistyczne wyniki pokazuje także badanie BIG Info Monitor, zgodnie z którym aż 74 proc. respondentów zgodziłaby się zapłacić z własnego portfela na specjalny podatek na rzecz ratowania planety. Ponad połowa z nas jest również gotowa ponieść wyższe koszty produktów w opakowaniach ekologicznych, a 90 proc. zadeklarowało zainteresowanie używaniem opakowań zwrotnych zamiast tych jednorazowego użytku.
„Im mniej żywności czy zasobów zmarnujemy, tym więcej będziemy mieli do wykorzystania. Misją Banków Żywności jest ratowanie żywności przed zmarnowaniem i przekazywanie jej najbardziej potrzebującym. Wypełniamy ją już od prawie 30 lat. W tym czasie zmierzyliśmy się z wieloma kryzysami. Mimo to rok 2022 był dla nas szczególnie trudny. Dostrzegamy jednak światełko w tunelu. Polacy są coraz bardziej świadomi i zainteresowani dobrem planety i swojego najbliższego otoczenia. Przed nami jednak jeszcze dużo pracy” – mówi Beata Ciepła, prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.
[1] https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.