Komunikaty PR

Lidl Polska wraz z BŻ podsumowują 2021 w kontekście bezpieczeństwa żywnościowego

2022-10-18  |  10:15

Światowy Dzień Żywności w 2022 roku był wyjątkowo trudny. Rosyjska agresja w Ukrainie, niestabilna sytuacja gospodarcza, zjawisko marnowania żywności – to tematy, które przyświecały zakończonej 17 października konferencji zorganizowaną przez Federację Polskich Banków Żywności oraz Lidl Polska. Spotkanie było okazją do prezentacji wyników raportu za 2021 rok.

Ok. 1,5 mln osób potrzebujących i ponad 58 000 ton żywności przekazanej na cele społeczne – to dane z Raportu Federacji Polskich Banków Żywności, zaprezentowane 17 października podczas corocznej konferencji „Światowy Dzień Żywności”. W ubiegłym roku pomoc ze strony organizacji dotarła do prawie 3 200 organizacji i instytucji społecznych. W obliczu wojny i kryzysu gospodarczego, zapotrzebowanie na pomoc żywnościową jednak rośnie. Według danych ONZ[1] w Polsce przebywa obecnie ponad 1,3 mln uchodźców z Ukrainy, podczas gdy samych Polaków żyjących poniżej poziomu skrajnego ubóstwa – dysponujących na miesięczne utrzymanie kwotą mniejszą niż 692 zł, czyli ok. 23 zł dziennie – jest aż 1,6 mln.

Konferencja z okazji „Światowego Dnia Żywności” była okazją do dyskusji z ekspertami na temat sposobów zarządzania żywnością i finansowego radzenie sobie w czasach kryzysu, a także wpływu rosyjskiej agresji w Ukrainie na stan bezpieczeństwa żywnościowego w Polsce, Europie i na świecie. Partnerami wydarzenia były Urząd Miasta st. Warszawy, kampania społeczna „Wiem, co jem” oraz aplikacje Foodsi i Too Good To Go. Partnerem strategicznym została firma Lidl Polska, której równie bliska jest walka z problemem marnowania żywności.

„Jesteśmy świadomi wpływu obecnej sytuacji gospodarczej na portfele Polaków. Wspieramy polskie rodziny, każdego dnia oferując klientom produkty wysokiej jakości w przystępnych, niskich cenach. Nie zapominamy jednak o najbardziej potrzebujących i środowisku. We wszystkich naszych sklepach prowadzimy stałą akcję <>, w ramach której przeceniamy ceny produktów z krótkim terminem przydatności na poziomie 50-70 proc. Na problem marnowania żywności zwracamy również uwagę naszych klientów, np. poprzez kampanię <>. Wspólnie z naszymi klientami i partnerami – Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności – od marca 2020 roku uchroniliśmy przed zmarnowaniem 128 251 kg żywności o łącznej wartości 2 123 320 zł” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR w Lidl Polska.


Widać światełko w tunelu

W czasie poniedziałkowej konferencji odbyły się warsztaty kulinarne oraz panele dyskusyjne: „Zero waste to konieczność, a nie moda” i „Finanse od kuchni, jak nie dać się ugotować w obecnych realiach”. Drugi z nich był okazją do upublicznienia „Niezbędnika kryzysowego 2022” – publikacji zawierającej cztery kroki do niezależności finansowej w czasach niekorzystnej koniunktury w gospodarce, opracowanej przy współpracy z autorem bloga „Subiektywnie o finansach”. Celem wydarzenia było pogłębienie świadomości opinii publicznej na temat globalnych problemów żywnościowych i wzmocnienie poczucia solidarności w walce z głodem i niedożywieniem. W Polsce problem jest nadal ogromny. Zgodnie z szacunkami Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności (PROM), marnujemy rocznie prawie 5 mln ton żywności, z czego 3 mln przypada na konsumentów i gospodarstwa domowe. W postawie Polaków widać jednak dobrą zmianę. W ciągu ostatnich 2 lat, mimo szybkiego wzrostu cen i wolniejszego wzrostu płac, aż 79 proc. respondentów (83 proc. kobiet i 75 proc. mężczyzn) zmieniło swoje nawyki i marnuje zdecydowanie mniej żywności niż dotychczas.

Optymistyczne wyniki pokazuje także badanie BIG Info Monitor, zgodnie z którym aż 74 proc. respondentów zgodziłaby się zapłacić z własnego portfela na specjalny podatek na rzecz ratowania planety. Ponad połowa z nas jest również gotowa ponieść wyższe koszty produktów w opakowaniach ekologicznych, a 90 proc. zadeklarowało zainteresowanie używaniem opakowań zwrotnych zamiast tych jednorazowego użytku.

„Im mniej żywności czy zasobów zmarnujemy, tym więcej będziemy mieli do wykorzystania. Misją Banków Żywności jest ratowanie żywności przed zmarnowaniem i przekazywanie jej najbardziej potrzebującym. Wypełniamy ją już od prawie 30 lat. W tym czasie zmierzyliśmy się z wieloma kryzysami. Mimo to rok 2022 był dla nas szczególnie trudny. Dostrzegamy jednak światełko w tunelu. Polacy są coraz bardziej świadomi i zainteresowani dobrem planety i swojego najbliższego otoczenia. Przed nami jednak jeszcze dużo pracy” – mówi Beata Ciepła, prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.

 


[1] https://data.unhcr.org/en/situations/ukraine

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Złodzieje nie mają Świąt Biuro prasowe
2024-12-20 | 11:00

Złodzieje nie mają Świąt

Przerwa świąteczna i noworoczna zbliża się wielkimi krokami. Jak informuje policja, to właśnie m.in. w tym okresie częściej dochodzi do kradzieży z włamaniem w domach
Konsument Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
2024-12-17 | 08:00

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Aż 1/4 Polaków zadłuża się na organizację świąt Bożego Narodzenia, aby były wystawne, z czego 6 proc. zrobiło to wielokrotnie. Najczęściej konsumenci sięgają po pomoc rodziny,
Konsument Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
2024-12-11 | 11:00

Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili

Dwóch na trzech opiekunów zwierząt planuje kupić swoim pupilom świąteczne prezenty, a aż jedna trzecia z nich rozważa w tym roku zakup specjalnego kalendarza adwentowego.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Przemysł spożywczy

Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa

Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

Regionalne – Mazowieckie

Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku

Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.