Odważnym się nie jest, odważnym się bywa
Grupa ANG
Dziekońskiego 1
00-728 Warszawa
edyta.miszczuk|grupaang.pl| |edyta.miszczuk|grupaang.pl
660128428
grupaang.pl
Blisko 60 proc. Polaków uważa, że odwaga nie jest cechą charakteru, ale zachowaniem w konkretnej sytuacji – wynika z badania „Polacy o odwadze”. W jakich sytuacjach Polacy czują się odważni? Co motywuje do bycia odważnym, a co przed nią powstrzymuje?
Odwaga postrzegana jest przez Polaków jako ważny aspekt życia – jest potrzebna i użyteczna. Ułatwia osiąganie sukcesów i może przyczyniać się do większego poczucia szczęścia.
„Z jednej strony Polacy uważają, że w dzisiejszych czasach odwaga jest szczególnie ważna. Chcieliby czuć się odważni, by móc w pełni wykorzystać szanse i możliwości, które im się nadarzają i osiągnąć w życiu więcej. Nie chcą żałować straconych okazji, uważają też, że aby osiągnąć sukces należy być odważnym. Z drugiej, mają poczucie, że odwaga jest raczej rzadko spotykana niż bardzo powszechna” – mówi autorka badania, prof. dr hab. Dominika Maison z Uniwersytetu Warszawskiego.
Odwaga – motywatory i demotywatory
Największymi barierami w byciu odważnym, które wskazali respondenci biorący udział w badaniu „Polacy o odwadze” są lęk przed niepowodzeniem oraz obawa utraty stabilizacji. Do odwagi motywuje Polaków przede wszystkim chęć ochrony najbliższych. Istotną motywacją do zachowania, które rozumiane jest jako akt odwagi, jest również chęć postępowania zgodnie z własnym sumieniem. Ważne jest także udowadnianie samemu sobie własnej sprawczości oraz chęć pomocy innym osobom. Co drugi Polak wskazuje, że czuje się odważny w obszarze relacji rodzinnych. Na przeciwległym biegunie znajdują się zaś finanse – tu odważnych bądź zdecydowanie odważnych jest jedynie ponad 30 proc. badanych.
„Pandemia była i jest swoistym sprawdzianem odwagi – zarówno w odniesieniu do kwestii prywatnych, zawodowych, jak i sprawdzianem odwagi cywilnej. Można wręcz powiedzieć, że dzisiejsza sytuacja, nie tylko w związku z pandemią, wymusza na nas zachowania, które świadczą o męstwie, stawaniu w obronie własnych przekonań. Odwaga jest wręcz konieczna, abyśmy my – począwszy od jednostki przez społeczeństwo po biznes – mieli szansę rozwijać się i starać czynić ten świat i nasze życie lepszymi. Niemniej w tej całej polemice na temat odwagi nie można zapomnieć, że nie istnieje ona bez lęku. Dlatego szczególnie ważną dziś rolą firm i ich liderów jest wsparcie swoich zespołów w tzw. oswajaniu pandemicznej rzeczywistości, by pomóc współpracownikom zniwelować obawy o przyszłość, dać im poczucie bezpieczeństwa poprzez stworzenie przewidywalnego środowiska pracy i „wyposażyć” ich w motywatory do odważnych decyzji. Odwagą firm jest zatem wzięcie odpowiedzialności nie tylko za dziś, ale przede wszystkim za przyszłe losy współpracowników" – powiedział Artur Nowak-Gocławski, prezes Grupy ANG SA.
„Polacy o odwadze” – informacje o badaniu
Badanie „Polacy o odwadze” zostało zrealizowane na zlecenie Grupy ANG SA przez butik badawczy Maison & Partners. Jego celem było zrozumienie postaw i zachowań Polaków związanych z odwagą. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na panelu badawczym Ariadna, na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie losowo-kwotowej (reprezentatywność ze względu na: płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania) dorosłych Polaków, N=1093. Realizacja - pierwszy kwartał 2021 roku.
Złodzieje nie mają Świąt
Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.