Komunikaty PR

Podkarpaccy konsumenci utrzymali pozycję najbardziej rzetelnych

2023-04-13  |  08:20
Biuro prasowe

Mieszkańcy województw podkarpackiego, małopolskiego i świętokrzyskiego najbardziej sumiennie płacą swoje rachunki – wynika z najnowszego Rankingu Rzetelności Konsumentów przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów i Rzetelną Firmę. Najbardziej zaskoczyli Małopolanie, którzy z piątej pozycji zestawienia wskoczyli na drugie miejsce. Z terminowym regulowaniem zobowiązań finansowych najgorzej radzą sobie osoby mieszkające na Dolnym Śląsku, Warmii i Mazurach oraz na Pomorzu.

 

Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej i Rzetelna Firma ponownie zbadały rzetelność polskich konsumentów, biorąc pod uwagę nie tylko kwotę zadłużenia w regionach, ale także ich wielkość i zaludnienie[1]. Eksperci zestawili łączny dług na 1 tys. mieszkańców, średnią wartość zaległości notowanych w KRD dla danego obszaru oraz odsetek osób zadłużonych wśród mieszkańców województwa. Im więcej punktów zdobyło, tym wyższe miejsce zajęło w rankingu i tym wyższa jest rzetelność jego mieszkańców.

Dlatego choć najwyższe łączne kwoty zadłużenia mają mieszkańcy Mazowsza, czyli 6,3 miliarda złotych, oraz Śląska z zadłużeniem sięgającym 6,2 miliarda złotych, to nie tyle świadczy to o ich wybitnej nierzetelności, ile wynika raczej z najwyższego w kraju zaludnienia tych regionów. A ponieważ każde województwo różni się pod tym względem, obiektywnym wskaźnikiem w rankingu jest właśnie przeliczenie długu na tysiąc mieszkańców – wyjaśnia metodologię rankingu Katarzyna Starostka, ekspertka Rzetelnej Firmy. 

 

Południowy wschód najmniej zadłużony

W Rankingu Rzetelności Konsumentów ponownie najlepiej wypadli mieszkańcy województwa podkarpackiego, którzy uzyskali 44 punkty. Region ma zarówno najniższy poziom zaległości na 1 tys. osób (693 tys. zł), jak i odsetek zadłużonych wśród wszystkich mieszkańców, który wynosi jedynie 3,75 proc. Na drugim miejscu znalazła się Małopolska, uzyskując 40 punktów. Do Krajowego Rejestru Długów wpisanych jest tu 4,66 proc. mieszkańców, a zadłużenie na 1 tys. osób wynosi 868 tys. zł.

Małopolanie w ciągu sześciu miesięcy zredukowali średnią wartość zadłużenia jednego dłużnika o blisko 992 zł, ale dług na tysiąc mieszkańców spadł o prawie 72 tysięcy zł. To pozwoliło im przesunąć się na drugie miejsce naszego zestawienia z piątej pozycji, którą zajmowali jeszcze pół roku temu. Jednym z możliwych powodów takiej poprawy jest szybki rozwój branży IT w województwie, za którym idą nowe miejsca pracy. Jak wskazuje  firma MOTIFE, tylko w 2021 roku w Krakowie pojawiło się około 20 nowych graczy z tego sektora. W mieście rosną także centra usług dla biznesu, według ABSL w zeszłym roku takich podmiotów było 261 – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. I dodaje: Kolejną przyczyną spadku zadłużenia konsumentów w województwie mogą być także popandemiczne zmiany w sytuacji turystycznej w tym regionie. Dotyczą one nie tylko biur podróży i innych pośredników turystycznych, ale także restauracji, hoteli czy transportu. Jak wynika z analizy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, mimo że ponad 80 proc. przedsiębiorstw związanych z tą branżą w 2022 roku podniosło ceny wyżej niż wskaźniki inflacji, to liczba turystów w porównaniu do poprzedniego roku nie zmieniła się, a nawet nieco wzrosła. Skończyła się także redukcja etatów związana z pandemią i co piąty przedsiębiorca z sektora poszukuje nowych pracowników.

Na trzecim miejscu pod względem najbardziej rzetelnych klientów znalazło się Świętokrzyskie. Osoby z tego regionu uzyskały w rankingu 37 punktów. Ich zadłużenie na 1 tys. mieszkańców wynosi niewiele ponad 1 mln zł, a do KRD wpisanych jest 5,45 proc. dłużników. Poza pierwszą trójką, ale wciąż wysoko w zestawieniu znalazły się Podlaskie, Wielkopolskie i Łódzkie. Na dalszych pozycjach, już z wynikami niższymi niż 30 punktów, ale wciąż w pierwszej dziesiątce, uplasowały się województwa lubuskie, lubelskie, opolskie i mazowieckie. Lubuskie osiągnęło wysoką pozycję mimo aż 9,48 proc. mieszkańców wpisanych do KRD. Zrównoważyło to najniższe ze wszystkich regionów przeciętne zadłużenie przypadające na jednego dłużnika (17 750 zł).

 

Dolny Śląsk z problemami

Województwem, w którym mieszkańcy mają największe problemy ze spłatą zobowiązań, jest dolnośląskie. Jeszcze pół roku temu tę pozycję zajmowało Kujawsko-Pomorskie, które obecnie wskoczyło na trzynaste miejsce. Wśród mieszkańców Dolnego Śląska 9,54 proc. jest wpisanych do Krajowego Rejestru Długów, a zadłużenie na 1 tys. osób wynosi ponad 1,8 mln zł. Miejsce drugie od końca należy do Warmińsko-Mazurskiego, w którym wyniki są podobne. Osoby posiadające niespłacone zobowiązania finansowe stanowią 9,51 proc. wszystkich, a dług na 1 tys. mieszkańców wynosi niemal 1,8 mln zł. 

 

Zadłużone Pomorze

W gronie dłużników znajduje się także znaczna grupa mieszkańców Pomorskiego, Kujawsko-Pomorskiego i Zachodniopomorskiego, które uplasowały się odpowiednio na 14, 13 i 12 miejscu Rankingu Rzetelności Konsumentów. Podobnie jak w województwie śląskim, znajdującym się na 11 pozycji zestawienia, dług na 1 tys. mieszkańców wynosi ponad 1,7 mln zł. Odsetek dłużników oscyluje wokół 9 proc. wszystkich mieszkańców, a ich przeciętny dług wynosi od 18 249 zł w Zachodniopomorskiem, do 20 438 zł w województwie pomorskim.

 

 

 


[1] Poprzednia edycja Rankingu Rzetelności Konsumentów pochodzi z sierpnia 2022 r. https://krd.pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/2022/mieszkancy-podkarpacia-i-podlasia-najbardziej-rzetelni.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie? Biuro prasowe
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden
Konsument Złodzieje nie mają Świąt
2024-12-20 | 11:00

Złodzieje nie mają Świąt

Przerwa świąteczna i noworoczna zbliża się wielkimi krokami. Jak informuje policja, to właśnie m.in. w tym okresie częściej dochodzi do kradzieży z włamaniem w domach
Konsument Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
2024-12-17 | 08:00

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Aż 1/4 Polaków zadłuża się na organizację świąt Bożego Narodzenia, aby były wystawne, z czego 6 proc. zrobiło to wielokrotnie. Najczęściej konsumenci sięgają po pomoc rodziny,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Prawo

Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

Handel

Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.