Komunikaty PR

Podkarpaccy konsumenci utrzymali pozycję najbardziej rzetelnych

2023-04-13  |  08:20
Biuro prasowe

Mieszkańcy województw podkarpackiego, małopolskiego i świętokrzyskiego najbardziej sumiennie płacą swoje rachunki – wynika z najnowszego Rankingu Rzetelności Konsumentów przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów i Rzetelną Firmę. Najbardziej zaskoczyli Małopolanie, którzy z piątej pozycji zestawienia wskoczyli na drugie miejsce. Z terminowym regulowaniem zobowiązań finansowych najgorzej radzą sobie osoby mieszkające na Dolnym Śląsku, Warmii i Mazurach oraz na Pomorzu.

 

Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej i Rzetelna Firma ponownie zbadały rzetelność polskich konsumentów, biorąc pod uwagę nie tylko kwotę zadłużenia w regionach, ale także ich wielkość i zaludnienie[1]. Eksperci zestawili łączny dług na 1 tys. mieszkańców, średnią wartość zaległości notowanych w KRD dla danego obszaru oraz odsetek osób zadłużonych wśród mieszkańców województwa. Im więcej punktów zdobyło, tym wyższe miejsce zajęło w rankingu i tym wyższa jest rzetelność jego mieszkańców.

Dlatego choć najwyższe łączne kwoty zadłużenia mają mieszkańcy Mazowsza, czyli 6,3 miliarda złotych, oraz Śląska z zadłużeniem sięgającym 6,2 miliarda złotych, to nie tyle świadczy to o ich wybitnej nierzetelności, ile wynika raczej z najwyższego w kraju zaludnienia tych regionów. A ponieważ każde województwo różni się pod tym względem, obiektywnym wskaźnikiem w rankingu jest właśnie przeliczenie długu na tysiąc mieszkańców – wyjaśnia metodologię rankingu Katarzyna Starostka, ekspertka Rzetelnej Firmy. 

 

Południowy wschód najmniej zadłużony

W Rankingu Rzetelności Konsumentów ponownie najlepiej wypadli mieszkańcy województwa podkarpackiego, którzy uzyskali 44 punkty. Region ma zarówno najniższy poziom zaległości na 1 tys. osób (693 tys. zł), jak i odsetek zadłużonych wśród wszystkich mieszkańców, który wynosi jedynie 3,75 proc. Na drugim miejscu znalazła się Małopolska, uzyskując 40 punktów. Do Krajowego Rejestru Długów wpisanych jest tu 4,66 proc. mieszkańców, a zadłużenie na 1 tys. osób wynosi 868 tys. zł.

Małopolanie w ciągu sześciu miesięcy zredukowali średnią wartość zadłużenia jednego dłużnika o blisko 992 zł, ale dług na tysiąc mieszkańców spadł o prawie 72 tysięcy zł. To pozwoliło im przesunąć się na drugie miejsce naszego zestawienia z piątej pozycji, którą zajmowali jeszcze pół roku temu. Jednym z możliwych powodów takiej poprawy jest szybki rozwój branży IT w województwie, za którym idą nowe miejsca pracy. Jak wskazuje  firma MOTIFE, tylko w 2021 roku w Krakowie pojawiło się około 20 nowych graczy z tego sektora. W mieście rosną także centra usług dla biznesu, według ABSL w zeszłym roku takich podmiotów było 261 – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. I dodaje: Kolejną przyczyną spadku zadłużenia konsumentów w województwie mogą być także popandemiczne zmiany w sytuacji turystycznej w tym regionie. Dotyczą one nie tylko biur podróży i innych pośredników turystycznych, ale także restauracji, hoteli czy transportu. Jak wynika z analizy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, mimo że ponad 80 proc. przedsiębiorstw związanych z tą branżą w 2022 roku podniosło ceny wyżej niż wskaźniki inflacji, to liczba turystów w porównaniu do poprzedniego roku nie zmieniła się, a nawet nieco wzrosła. Skończyła się także redukcja etatów związana z pandemią i co piąty przedsiębiorca z sektora poszukuje nowych pracowników.

Na trzecim miejscu pod względem najbardziej rzetelnych klientów znalazło się Świętokrzyskie. Osoby z tego regionu uzyskały w rankingu 37 punktów. Ich zadłużenie na 1 tys. mieszkańców wynosi niewiele ponad 1 mln zł, a do KRD wpisanych jest 5,45 proc. dłużników. Poza pierwszą trójką, ale wciąż wysoko w zestawieniu znalazły się Podlaskie, Wielkopolskie i Łódzkie. Na dalszych pozycjach, już z wynikami niższymi niż 30 punktów, ale wciąż w pierwszej dziesiątce, uplasowały się województwa lubuskie, lubelskie, opolskie i mazowieckie. Lubuskie osiągnęło wysoką pozycję mimo aż 9,48 proc. mieszkańców wpisanych do KRD. Zrównoważyło to najniższe ze wszystkich regionów przeciętne zadłużenie przypadające na jednego dłużnika (17 750 zł).

 

Dolny Śląsk z problemami

Województwem, w którym mieszkańcy mają największe problemy ze spłatą zobowiązań, jest dolnośląskie. Jeszcze pół roku temu tę pozycję zajmowało Kujawsko-Pomorskie, które obecnie wskoczyło na trzynaste miejsce. Wśród mieszkańców Dolnego Śląska 9,54 proc. jest wpisanych do Krajowego Rejestru Długów, a zadłużenie na 1 tys. osób wynosi ponad 1,8 mln zł. Miejsce drugie od końca należy do Warmińsko-Mazurskiego, w którym wyniki są podobne. Osoby posiadające niespłacone zobowiązania finansowe stanowią 9,51 proc. wszystkich, a dług na 1 tys. mieszkańców wynosi niemal 1,8 mln zł. 

 

Zadłużone Pomorze

W gronie dłużników znajduje się także znaczna grupa mieszkańców Pomorskiego, Kujawsko-Pomorskiego i Zachodniopomorskiego, które uplasowały się odpowiednio na 14, 13 i 12 miejscu Rankingu Rzetelności Konsumentów. Podobnie jak w województwie śląskim, znajdującym się na 11 pozycji zestawienia, dług na 1 tys. mieszkańców wynosi ponad 1,7 mln zł. Odsetek dłużników oscyluje wokół 9 proc. wszystkich mieszkańców, a ich przeciętny dług wynosi od 18 249 zł w Zachodniopomorskiem, do 20 438 zł w województwie pomorskim.

 

 

 


[1] Poprzednia edycja Rankingu Rzetelności Konsumentów pochodzi z sierpnia 2022 r. https://krd.pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/2022/mieszkancy-podkarpacia-i-podlasia-najbardziej-rzetelni.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Najlepsze produkty na majówkowy grill tylko w Blue City Biuro prasowe
2024-04-27 | 01:00

Najlepsze produkty na majówkowy grill tylko w Blue City

Od środy 24 kwietnia aż do soboty 27 kwietnia poziom -1 w Blue City zamieni się w regionalny ryneczek, na którym będzie można spotkać najlepszych wytwórców tradycyjnej
Konsument Od sztucznej szczęki po 3000 zł w gotówce czyli co zostawiamy w Uberze?
2024-04-23 | 16:00

Od sztucznej szczęki po 3000 zł w gotówce czyli co zostawiamy w Uberze?

Podróżując taksówkami pasażerowie najczęściej gubią rzeczy codziennego użytku takie jak ubrania, elektronikę czy biżuterię. Zdarza się jednak, że w samochodzie zostają
Konsument Ponad 66% młodych Polaków korzysta z programów lojalnościowych
2024-04-23 | 14:00

Ponad 66% młodych Polaków korzysta z programów lojalnościowych

Generacja Z jako pokolenie tzw. cyfrowych tubylców sprawnie porusza się pomiędzy platformami e-commerce i aplikacjami mobilnymi, poszukując najbardziej korzystnych możliwości

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.