Komunikaty PR

Próbowanie kuchni roślinnej nigdy nie było prostsze – wyniki raportu Pyszne.pl

2021-01-11  |  20:20

Co drugi Polak uważa, że dzisiaj łatwiej jest być weganinem niż 5 lat temu, a już ponad połowa z nas przynajmniej od czasu do czasu jada w pełni roślinne posiłki.[1] Najbardziej zainteresowani jesteśmy roślinnymi wersjami dań i produktów, które dobrze znamy. Producenci żywności i restauratorzy śledzą  zmieniające się preferencje konsumentów i odpowiadają na nie nowościami w ofercie. Czy kuchnia roślinna znajdzie w Polsce szersze grono zwolenników?

 

Do niedawna postrzegany jako zjawisko marginalne, weganizm coraz silniej wkracza do głównego nurtu żywienia. Rozwój trendu potwierdzają dane Pyszne.pl. W okresie od listopada 2019 do listopada 2020 zarówno różnorodność dostępnych w serwisie dań roślinnych, jak i liczba ich zamówień wzrosła dwukrotnie.[2] Promując i ułatwiając dostęp do apetycznych alternatyw dla mięsnych dań, Pyszne.pl włącza się w tym roku do Veganuary – jednej z najbardziej znanych inicjatyw zachęcających do odkrywania kuchni roślinnej. Do corocznego styczniowego wyzwania Veganuary zarejestrowało się w roku 2019 ponad 250 000 osób[3], zaś w 2021 udział weźmie w nim około pół miliona.[4]

 

Bogactwo kuchni roślinnej dostrzegają autorytety świata polskiej gastronomii. “Każdy moment – więc i ta styczniowa akcja – jest dobry, by ograniczyć jedzenie mięsa i zastanowić się nad zmianą naszych w tej materii przyzwyczajeń. Kuchnia roślinna nie tylko bywa bardzo smaczna – jest też zbawienna dla planety, na której żyjemy.” – mówi Robert Makłowicz, który na zaproszenie Pyszne.pl testuje przez pierwszy miesiąc roku roślinne menu wybranych restauracji dostępnych w serwisie.

 

Według zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl raportu “Kuchnia roślinna w Polsce” weganizm jest pojęciem coraz lepiej znanym Polakom. Ponad 60% z nas prawidłowo wskazuje, że wiąże się on z wykluczeniem z jadłospisu mięsa, jaj i nabiału. Najwięcej, bo aż 73% osób jadających dania w pełni roślinne, wybiera je ze względów zdrowotnych. Z kolei sceptycznie nastawionych w największym stopniu przekonałaby gwarancja odpowiednio zrównoważonej diety – zadeklarowało tak 44%.

 

W związku z tym, że dla wielu z nas weganizm jest jeszcze nie do końca odkrytym zjawiskiem, 31% chciałoby, aby ktoś przyrządzał dla nas roślinne potrawy. I co się z tym wiąże – 38% jadłoby roślinnie, mając pewność zadowalającego smaku wegańskich dań. “W RoślinnieJemy obserwujemy, jak powoli przełamywany jest stereotyp kuchni wegańskiej postrzeganej jako niedoborowej i niesmacznej. Roślinne dania mogą dostarczać energii, być sycące i jednocześnie dostarczać sporo przyjemności.” – mówi Maciej Otrębski, ekspert w zakresie kuchni roślinnej, Strategic Partnerships Manager w kampanii RoślinnieJemy.

 

Restauracje pełnią ważną rolę w popularyzacji kuchni roślinnej. 27% badanych deklaruje, że częściej jadłoby roślinnie, gdyby dostępność tego rodzaju dań była większa. “To sygnał przede wszystkim dla restauratorów, którzy dotychczas sceptycznie podchodzili do wzbogacenia kart o dania roślinne. W 2020 roku możemy mnożyć przykłady restauracji i sieci, które z sukcesem wplatają takie opcje do menu.” – dodaje Otrębski. 34% Polaków uważa, że oferta dań w 100% roślinnych w restauracjach jest lepsza niż 5 lat temu. 1/3 konsumentów potraw wegańskich ocenia ją dobrze lub bardzo dobrze.

 

Polacy najchętniej przetestowaliby w wersji roślinnej dania kuchni polskiej. Chętnie sięgnęlibyśmy też po wegańskie wersje comfort food. Ponad 80% z nas zna hummus, kotlety roślinne i mleko na bazie roślin, a ponad połowa – roślinne zamienniki nabiału i przetworów mięsnych. Wiedza o tych wyrobach nie jest jednak tożsama z ich włączaniem do jadłospisu. Próbowało ich średnio dwa razy mniej osób niż o nich słyszało. Mało znanym produktem wciąż pozostaje obco brzmiący seitan, o którym słyszało tylko 30% badanych, a próbowało zaledwie 10%. Aż 45% deklaruje, że częściej sięgałoby po produkty i składniki roślinne, gdyby ich cena w sklepach była niższa. Jeśli chodzi o rezygnację z produktów odzwierzęcych, Polakom najtrudniej byłoby wyłączyć z codziennego jadłospisu ser żółty, jogurty i mięso w postaci dań, natomiast z większą łatwością wykluczyliby inne przetwory mleczne i mięsne.

 

“Mocnym sygnałem dla branży gastronomicznej jest jeden z kluczowych wniosków badania Pyszne.pl – najchętniej jedlibyśmy roślinne wersje znanych nam dań – pierogów, zup, burgerów czy pizzy. Zasięg i skala działalności serwisów delivery sprawia, że po roślinne jedzenie może sięgnąć każda osoba zaintrygowana nowymi smakami lub po prostu poszukująca bardziej zrównoważonych i przyjaznych planecie sposobów odżywiania się.” – podsumowuje Maciej Otrębski. – “2021 rok w moim odczuciu to czas, w którym temat roślinnego jedzenia pozostanie atrakcyjny, a rodzima gastronomia będzie dalej zaskakiwać coraz lepszą ofertą dań roślinnych.” – dodaje.

 

 

 

 

*               *               *               *               *

Liczby i fakty z raportu “Kuchnia roślinna w Polsce” zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl:

 

1. Do częstszego jedzenia w 100% roślinnych dań Polaków najbardziej skłoniłyby:

●            45% –  niższa cena roślinnych produktów / składników w sklepach

●            44% – gwarancja dobrze zbilansowanej diety

●            38% – lepszy smak roślinnych dań

●            31% – gdyby ktoś je dla nas gotował

●            27% – większa dostępność roślinnych dań w restauracjach

 

 

2. Potrawy w wersji roślinnej, których najchętniej spróbowaliby Polacy:

●            35% – pierogi

●            33% – kotlety

●            32% – pizza

●            29% – kebab; burger

●            25% – zupy, np. rosół, pomidorowa, żurek

 

3. Produkty roślinne, o których słyszeli Polacy:

●            85% – hummus

●            82% – kotlety na bazie roślin; mleko na bazie roślin

●            81% – tofu

●            69% – pasztet na bazie roślin

●            57% – ser na bazie roślin

●            55% – szynka lub kiełbasa na bazie roślin

●            30% – seitan

 

4. Produkty roślinne, których próbowali Polacy:

●            51% – hummus

●            46% – kotlety na bazie roślin; mleko na bazie roślin

●            41% – tofu

●            39% – pasztet na bazie roślin

●            24% – ser na bazie roślin

●            22% – szynka lub kiełbasa na bazie roślin

●            10% – seitan

 

5. Z których produktów odzwierzęcych Polakom byłoby najtrudniej zrezygnować:

●            65% – żółty ser

●            61% – jogurt

●            60% – mięso w postaci, np. kotletów i innych dań

●            54% – śmietana

●            50% – majonez

●            42% – pasztet mięsny

 

 

Polecane przez użytkowników Pyszne.pl restauracje wegańskie i vegan friendly:

 

1. Warszawa:

●            Telaviv Urban Food by Malka

●            Wegeguru

●            Sabich

●            Krowarzywa

●            Falla

 

2. Wrocław:

●            Krowarzywa

●            Falla

●            KalaPizza

●            ibo Falafel

●            VEGA Bar Wegański

 

3. Kraków:

●            Mazaya Falafel

●            Krowarzywa

●            Vegab

●            Farma Burgerownia Roślinna

●            Pod Norenami

 

4. Poznań:

●            Vegab

●            Krowarzywa

●            Falla

●            Vege Pizza

●            Vegar - Vegan Kebab

 

5. Łódź:

●            Telaviv Urban Food by Malka

●            Falla

●            Owoce i Warzywa Klubokawiarnia

●            Niebostan

●            Krowarzywa

 

6. Gdańsk:

●            Manna 68

●            Food Art Company

●            Patison

●            Warzywina

●            Krowarzywa

 


[1] Raport “Kuchnia roślinna w Polsce” prezentujący wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl grudniu 2020 metodą CAWI na grupie 800 respondentów przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.

[2] Dane wewnętrzne Pyszne.pl listopad 2019-listopad 2020.

[3] https://www.veganfoodandliving.com/news/the-official-veganuary-2020-survey-results-are-in/.

[4] https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2020/dec/29/veganuary-biggest-year-lockdown-diet-overhaul.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Złodzieje nie mają Świąt Biuro prasowe
2024-12-20 | 11:00

Złodzieje nie mają Świąt

Przerwa świąteczna i noworoczna zbliża się wielkimi krokami. Jak informuje policja, to właśnie m.in. w tym okresie częściej dochodzi do kradzieży z włamaniem w domach
Konsument Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
2024-12-17 | 08:00

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Aż 1/4 Polaków zadłuża się na organizację świąt Bożego Narodzenia, aby były wystawne, z czego 6 proc. zrobiło to wielokrotnie. Najczęściej konsumenci sięgają po pomoc rodziny,
Konsument Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
2024-12-11 | 11:00

Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili

Dwóch na trzech opiekunów zwierząt planuje kupić swoim pupilom świąteczne prezenty, a aż jedna trzecia z nich rozważa w tym roku zakup specjalnego kalendarza adwentowego.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Edukacja

Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami

Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.

Fundusze unijne

Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty

Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.