Komunikaty PR

RAPORT na temat beztytoniowych woreczków nikotynowych

2023-01-13  |  13:40
Do pobrania pdf ( 0.29 MB )

Jagiellońskie Centrum Innowacji sp. z o. o., na zlecenie Maurent PR przygotowało systematyczny przegląd literatury na temat saszetek nikotynowych. W opracowaniu, spółka Jagiellońskiego Centrum Innowacji sp. z o. o. dokonała przeglądu publikacji na temat tej kategorii. To pierwszy tego typu raport w Polsce, który powołuje się na udokumentowaną wiedzę naukową z wielu krajów.

Saszetki nikotynowe (zwane także woreczkami nikotynowymi) to produkt, który swoją formą przypomina sprzedawaną w Polsce tabakę. W odróżnieniu od niej, saszetka zażywana jest doustnie przez umieszczenie jej za dolną lub górną wargą, skąd następuje wchłanianie nikotyny. Produkt staje się coraz powszechniejszy i dostępniejszy w wielu krajach, stanowiąc alternatywę dla tradycyjnego „dymka”. W Polsce dostępny jest już w wielu sklepach spożywczych  i wybranych stacjach benzynowych.

Spółka Jagiellońskie Centrum Innowacji sp. z o.o. przygotowała na zlecenie klienta systematyczny przegląd literatury na temat doustnych, beztytoniowych woreczków nikotynowych, który podsumował dotychczas opublikowaną na świecie literaturę naukową dotyczącą tego tematu. W przeglądzie skupiono się na trzech problemach badawczych: porównaniu wpływu na organizm człowieka palenia papierosów oraz używania beztytoniowych woreczków nikotynowych, wpływu używania woreczków nikotynowych na zachowania palaczy, a także zagrożeniom dla zdrowia powodowanego przez używanie saszetek z nikotyną.

Przegląd literaturowy potwierdza, że w ciągu ostatnich kilku lat wzrosła świadomość konsumentów nt. woreczków nikotynowych. Ten trend obrazuje także liczba instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat podejmowały się badania saszetek. Ogółem aż 67 różnych podmiotów (z czego największa liczba w USA, Wielkiej Brytanii i Niemczech) zajmowała się analizami tego produktu.

Jak wynika z badań laboratoryjnych przeprowadzonych w Japonii, doustne woreczki nikotynowe wykazują słabsze działanie cytotoksyczne i genotoksyczne od produktów tytoniowych. Są też mniej drażniące dla komórek nabłonka jamy ustnej. Ponadto w żadnym z przytaczanych w przeglądzie badań nie stwierdzono żadnych poważnych działań niepożądanych. Saszetki nikotynowe były też na ogół lepiej tolerowane niż inne wyroby nikotynowe, co potwierdziło m.in. badanie przeprowadzone przez naukowców z Kanady.

Okazuje się także, że beztytoniowe woreczki nikotynowe zawierają mniej szkodliwych składników niż wyroby tytoniowe. Potwierdza to analiza przeprowadzona przez badaczy z Kalifornii. I chociaż wciąż brakuje badań na temat długotrwałych skutków używania woreczków nikotynowych przez ludzi, istnieją poważne przesłanki potwierdzające ich niższą szkodliwość. Przede wszystkim za sprawą prostego składu, bez substancji toksycznych obecnych w dymie papierosowym i bez wytwarzania związków powstających podczas spalania.

W przeglądzie przywołano także badania przeprowadzone w Szwecji, z których wynika, że saszetki nikotynowe dostarczają do organizmu człowieka tę samą dawkę nikotyny co papierosy. Jest jednak pewna różnica. Nikotyna z tradycyjnego papierosa wchłania się bardzo szybko – w ciągu kilku minut, natomiast nikotyna z saszetek uwalnia się dłużej – nawet kilkadziesiąt minut.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Transport

Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.