Komunikaty PR

Rower elektryczny z dopłatą przyszłością transportu

2022-07-26  |  08:30
Biuro prasowe
Kontakt

Paweł Świąder
Prepare Sp. z o.o.

Świętokrzyska 18
00-052 Warszawa
pawel.swiader|prepare.pl| |pawel.swiader|prepare.pl
783917437
www.prepare.pl

Rower elektryczny z dopłatą przyszłością transportu

Rosnące ceny paliw, troska o ekologię, walka z zatłoczonymi centrami miast – wiele wskakuje, że elektromobilność przyspieszy transformację transportu. Ten przyjazny dla środowiska i napędzający gospodarkę trend jest popularny nie tylko na zachodzie Europy, lecz także podbija Polskę. Według najnowszego badania Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego „Użytkowanie rowerów elektrycznych i preferencje zakupowe” prawie 2/3 Polaków przyznaje, że kupiłoby rower elektryczny, gdyby jego cena spadła dzięki dopłatom. Respondenci doceniają przewagi e-bike’ów zarówno nad samochodami osobowymi, jak i rowerami tradycyjnymi. Aż 66% ankietowanych uważa, że zakup e-rowerów powinien być objęty dotacjami, tak jak w przypadku samochodów elektrycznych. Szczególnie w czasach poszukiwania oszczędności na skutek szybującej inflacji. 

Polacy chcą jeździć rowerami elektrycznymi. Na wzrost popularności tego środka transportu mają wpływ aspekty funkcjonalne, ekologiczne i przede wszystkim ekonomiczne. Trend ten jest zauważalny zarówno w sektorze biznesowym (m.in. branża dostawcza), gdzie rowery cargo odgrywają kluczową rolę w realizacji dostaw tzw. „ostatniej mili”, jak i wśród użytkowników indywidualnych. Koszt przejechania samochodem 100 km, czyli średniego tygodniowego dystansu praca-dom – wynosi 56 zł. Podczas gdy ci, którzy wybiorą rower, zapłacą zaledwie 40 gr. Ta wiedza nie jest już zaskoczeniem dla rowerzystów na polskich ścieżkach. Biorąc pod uwagę koszt zakupu i eksploatacji, dla większości badanych (70%) rower elektryczny jest bardziej ekonomiczny niż auto. Dodatkowo wzrost cen paliw wywołuje w co drugiej osobie chęć skorzystania z e-roweru, a 54% ankietowanych byłoby skłonnych nabyć e-bike’a za równowartość 12 tankowań samochodu. Ekonomiści niestety nie pozostawiają złudzeń – wysoka inflacja będzie się utrzymywać, a jej skutki Polacy odczują m.in. w sklepach i na stacjach paliw.  Przesiadka na rower to pewna alternatywa na podreperowanie budżetu domowego, przy jednoczesnym zapewnieniu wielu innych korzyści, np. zdrowotnych czy ekologicznych.

Rowerowa Rewolucja ma odzwierciedlenie w sondażach

Zachodzące zmiany potwierdzają opinie badanych. Według danych PSR aż 2/3 ankietowanych deklaruje, że dofinansowanie byłoby znaczną motywacją do zakupu roweru elektrycznego. Zdaniem większości badanych (66%) rowery elektryczne powinny być objęte programem dopłat, a według 70% ankietowanych także preferencyjną stawką VAT. Pokonanie bariery finansowej pozwoliłoby na większy dostęp do elektromobilności i korzystania w pełni z jej benefitów, które są dobrze znane Polakom. 57% ankietowanych sądzi, że e-rowery mogą sprawdzić się lepiej niż tradycyjne, jako środek codziennej komunikacji w mieście. Według większości respondentów rower elektryczny daje użytkownikowi większą elastyczność i poczucie wolności w porównaniu do samochodu osobowego (68%), a także roweru klasycznego (58%). Ponadto rowerzysta wsiadający na e-bike’a może liczyć na wszystkie korzyści wynikające z jazdy na jednośladach – dba o zdrowie i kondycję – a jednocześnie dzięki wsparciu elektrycznemu dojedzie dalej, szybciej i łatwiej. Miejsce pracy oddalone o kilka czy kilkanaście kilometrów, nawet z podjazdem pod górkę, nie musi oznaczać konieczności zmiany odzieży czy dłuższego dochodzenia do siebie po wyczerpującej trasie. 

Europa z dopłatami

Rowerowy boom na polskich ulicach trwa. Polacy coraz bardziej świadomie wybierają środki transportu. Ci, którzy w pandemii przesiedli się na rower, już nie chcą się z nim rozstawać. Kiedy tylko to możliwe, wolą zostawić samochód w garażu. Jednoślad ze wsparciem elektrycznym, z powodzeniem może stać się kompanem większości ich codziennych wypraw. Na rozpowszechnianie się tego trendu mają wpływ także obserwacje innych krajów europejskich. Dzięki ich doświadczeniom i programom dopłat, Polacy dostrzegają nowe możliwości dla siebie. Wiele rynków rowerowych – np. niemiecki czy holenderski – było na początku stymulowanych dotacjami. A wzrost popularności e-bike’ów i rozwój elektromobilności wcale nie sprawił, że dofinansowania zostały wstrzymane. Obecnie dopłaty są oferowane w krajach na poziomie regionalnym, ale także państwowym – np. Portugalia proponuje swoim mieszkańcom 350 EUR, Francja – 500 EUR, Litwa – 700 EUR, Finlandia – 1000 EUR, a Norwegia nawet 1400 EUR. Nie ulega wątpliwości, że Polacy zauważają to wsparcie i oczekują podobnych propozycji od rządu lub samorządów. Dotychczas jedynym projektem o takim charakterze może pochwalić się Gdynia. Miasto na rok 2022 przeznaczyło 100 tys. zł na program dopłat do e-bike’ów, a zainteresowanie mieszkańców projektem przerosło najśmielsze oczekiwania. Samorząd był w stanie dofinansować 40 wniosków, natomiast mieszkańcy złożyli ich około 700. Przykład Gdyni najlepiej pokazuje, jakie jest zapotrzebowanie na rowery elektryczne i przede wszystkim na dotacje z nimi związane.

Elektromobilność w zasięgu ręki i kieszeni Polaków

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe, w odpowiedzi na oczekiwania Polaków, prowadzi działania na rzecz prorowerowej legislacji od 2015 roku. Przez ostatni rok dokłada starań, aby dopłaty do e-bike’ów były dostępne tak jak w innych państwach Europy. Szczególnie gdy program dofinansowań do samochodów elektrycznych w Polsce został wdrożony. 

- Jako branża uważamy, że skoro obecne regulacje pozwalają na dopłaty do samochodów elektrycznych, które nie są dostępne, to powinno się dopłacać do rowerów elektrycznych, które można kupić od ręki – mówi Mateusz Pytko, Dyrektor Biura Polskiego Stowarzyszenia RowerowegoTo pozytywnie wpłynęłoby na rozwój elektromobilności, poprawę jakości powietrza poprzez zmniejszenie ruchu samochodów, a co za tym idzie - ograniczenie emisji spalin. 

Oczekiwania Polaków są uzasadnione – dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce są dostępne i wynoszą aż 700 mln zł. Jednak trudno, aby te auta stały się powszechne i zawładnęły polskimi ulicami, ponieważ ich cena przewyższa średni koszt, który statystyczny Polak jest gotowy zapłacić za samochód. Według badań rynku samochodowego ponad połowa ankietowanych (53%), która deklaruje zmianę auta, chce przeznaczyć na ten cel nie więcej niż 50 tys. zł, w tym 1/3 respondentów planuje nie przekroczyć kwoty 25 tys. zł. Natomiast koszt podstawowego modelu samochodu elektrycznego wynosi ponad 200 tys. zł. Od nowelizacji uchwały o polskiej elektromobilności w dużej mierze zależy czy rowerzyści nad Wisłą będą mieli ułatwiony dostęp do wygodnych, ekologicznych i przyjaznych środowisku e-rowerów.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Prepare Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Złodzieje nie mają Świąt Biuro prasowe
2024-12-20 | 11:00

Złodzieje nie mają Świąt

Przerwa świąteczna i noworoczna zbliża się wielkimi krokami. Jak informuje policja, to właśnie m.in. w tym okresie częściej dochodzi do kradzieży z włamaniem w domach
Konsument Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
2024-12-17 | 08:00

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Aż 1/4 Polaków zadłuża się na organizację świąt Bożego Narodzenia, aby były wystawne, z czego 6 proc. zrobiło to wielokrotnie. Najczęściej konsumenci sięgają po pomoc rodziny,
Konsument Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
2024-12-11 | 11:00

Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili

Dwóch na trzech opiekunów zwierząt planuje kupić swoim pupilom świąteczne prezenty, a aż jedna trzecia z nich rozważa w tym roku zakup specjalnego kalendarza adwentowego.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.