Światowy Dzień Telewizji – jaka jest jej rola w życiu Polaków?
Telewizja stanowi rodzinne centrum rozrywki i wpływa na nasze codzienne życie. Dziś, 21 listopada, przypada ustanowiony 26 lat temu przez Zgromadzenie Ogólne ONZ - Światowy Dzień Telewizji. Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie TP Vision, właściciela marki Philips TV & Sound, pokazują, że dla ponad 77% badanych posiada telewizor ustawiony w centralnym miejscu w domu. Przyjrzyjmy się temu, jak oglądamy telewizję i co zmieniło się naszych zwyczajach na przestrzeni ostatnich lat?
Rola telewizji w naszym życiu
Około 70 lat temu, kiedy firma Philips rozpoczęła eksperymentalne nadawanie programów, telewizor stał się centralnym punktem w domu, w którym ludzie gromadzili się, aby oglądać telewizję. Dziś, 70 lat później, telewizor pełni tę samą funkcję. W ciągu ostatnich 10 lat zmieniła się jednak jego rola. Przez lata telewizor służył wyłącznie do oglądania telewizji tradycyjnej, linearnej. Dziś oglądamy treści w znacznie większym stopniu "na żądanie".
- Rozrywka i łączność stają się coraz ważniejsze. Ludzie chcą mieć możliwość przesyłania filmów bezpośrednio z telefonu do telewizora. Oczekują też możliwości strumieniowego przesyłania obrazów z kamery bezpieczeństwa lub dzwonka do drzwi. Następuje też szybki rozwój asystentów mowy. Innymi słowy: telewizor staje się coraz bardziej centralnym węzłem w rodzinnym gospodarstwie domowym. – mówi Marcin Habzda, dyrektor generalny TP Vision w Polsce.
Telewizja przez internet
Internet zrewolucjonizował sposób, w jaki oglądamy treści w telewizji. Polacy nadal chętnie oglądają tradycyjną telewizję – deklaruje to blisko 18% badanych. Jednak z roku na rok coraz chętniej korzystamy z platform streamingowych, jak Netflix czy HBO. Taką formę wybiera obecnie aż 41% ankietowanych. Co ciekawe równie popularne stało się wspólne oglądanie telewizji, ale z kilku różnych miejsc przez kilka grup odbiorców, tzw. watch parties, które preferuje 20% respondentów. Na kolejnym miejscu plasuje się słuchanie muzyki czy granie za pośrednictwem odbiornika – taką formę rozrywki wybiera ponad 17% użytkowników.
Święty Graal - OLED
Kolejną dużą zmianą, która nastąpiła 10 lat temu, było wprowadzenie ekranów OLED. Ich dużą zaletą jest doskonałe odwzorowanie czerni - czerń jest prawdziwa, ponieważ piksele są wyłączone - nie emitują światła. Dlatego, w przeciwieństwie do innych współczesnych technologii, takich jak telewizory LCD, w których tło jest zawsze włączone, współczynniki kontrastu zostały podniesione do najwyższego możliwego poziomu. OLED stał się dla konsumentów Świętym Graalem wśród telewizorów.
Najwyższej jakości sportowe imprezy
Duże imprezy sportowe, jak nadchodzące Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, są doskonałą okazją do spotkań w gronie znajomych. Polacy kochają tę formę rozrywki, a wspólne kibicowanie przed telewizorem w domu czy w pubie zawsze dostarcza wielu wrażeń. Wiele osób właśnie przy okazji tego typu wydarzeń decyduje się na kupno nowego telewizora, wybierając zwykle większy od posiadanego obecnie – tak odpowiedziało przeszło 47% respondentów badania zleconego przez TP Vision. Wybierając nowy odbiornik najczęściej zwracamy uwagę na jakość obrazu i dźwięku, rozdzielczość ekranu oraz możliwości techniczne – tak wskazało 90% respondentów.
– Duże zawody sportowe zawsze wyzwalają wiele emocji i są popularnym tematem dyskusji – komentuje Marcin Habzda, dyrektor generalny TP Vision w Polsce. – Dużo osób chce oglądać zmagania sportowców w najwyższej jakości, stąd decyduje się na zakup nowego telewizora. Na ten rok przygotowaliśmy szeroką gamę nowych telewizorów, w tym modele OLED+ 907 i OLED+ 937, które zostały wyróżnione w konkursach Red Dot Award – prestiżowych nagród w dziedzinie wzornictwa, zwanych często „Oskarami designu”, a także iF Design Awards – jednych z najbardziej rozpoznawalnych i najstarszych niezależnych wyróżnień w dziedzinie jakości designu na świecie.
Dźwięk i obraz razem
TP Vision przykłada ogromną wagę do obszaru audio, a kamieniem milowym okazała się tu współpraca z firmą Bowers & Wilkins. Dziś wysokiej jakości obraz w telewizorach Philpsa jest zintegrowany z doskonałym dźwiękiem. Co ciekawe, ma to znaczenie nie tylko dla fanów muzyki, ale też dla kibiców – wierne odtworzenie wydarzeń stadionowych jest dla tej grupy klientów bardzo ważne. Rosnącą rolę jakości dźwięku w odbiornikach telewizyjnych potwierdzają wyniki badania zleconego przez TP Vision - jakość dźwięku jest ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy zakupie telewizora.
- Ruszył Mundial, wydarzenie sportowe na które wszyscy czekaliśmy i będziemy oglądać przed telewizorami w gronie znajomych lub rodziny, a dzięki naszym telewizorom kibice będą mogli czuć się niemal jak na stadionie. Jednak nie zapominajmy, że telewizja to nie wszystko i po meczu warto samemu się trochę poruszać – dodaje Marcin Habzda.
********
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez PanelWizard Direct, na reprezentatywnej grupie 1027 osób w wieku od 18 do 75 roku życia, w dniach 1-15 marca 2022 roku.
TP Vision
TP Vision Europe B.V. (TP Vision) to zarejestrowana w Holandii firma z siedzibą w Amsterdamie, która w całości należy do TPV Technology Limited (TPV), jednego z wiodących producentów monitorów i telewizorów na świecie. TP Vision jest czołowym graczem na rynku elektroniki użytkowej w obszarze RTV. Firma koncentruje się na rozwoju, produkcji i sprzedaży urządzeń pod marką Philips – telewizorów (w Europie, Rosji, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Południowej, Indiach, a także w wybranych krajach Azji i Pacyfiku) oraz sprzętu audio (na całym świecie). TP Vision łączy rozpoznawalność marki Philips z doświadczeniem w zakresie rozwoju i projektowania produktów, doskonałymi działaniami operacyjnymi i pozycją TPV na rynku. Celem firmy jest tworzenie urządzeń, które oferują konsumentom najwyższą jakość dźwięku i obrazu.
Gdy to nastąpi, co drugi z nas zaciśnie pasa
Kalendarz Grudniowych Okazji od KFC – codziennie nowe promocje!
Świąteczne zakupy Polaków!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.