Wartość koszyka maksymalnego sieci handlowych w czerwcu niższa o 13% r/r

Paweł Świąder
Prepare Sp. z o.o.
Świętokrzyska 18
00-052 Warszawa
pawel.swiader|prepare.pl| |pawel.swiader|prepare.pl
783917437
www.prepare.pl
Wartość koszyka maksymalnego sieci handlowych w czerwcu niższa o 13% niż przed rokiem
Wskaźnik inflacji w Polsce wciąż utrzymuje się na podwyższonym poziomie. Jednak jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, uśrednione ceny podstawowych produktów FMCG są w czerwcu nieznacznie niższe niż miesiąc temu i sporo niższe niż rok wcześniej. Niesłabnąca konkurencja cenowa między sieciami handlowymi sprawia, że czerwiec jest kolejnym miesiącem, w którym wartość koszyka maksymalnego jest niższa w porównaniu do poprzedniego roku. W porównaniu do czerwca 2020 roku zmniejszyła się o 13,06%.
Z danych GUS wynika, że inflacja po 4,7% w maju, w czerwcu wyniosła 4,4%. Jak wskazują ekonomiści inflacja jest spowodowana przede wszystkim wzrostem cen paliw, drożejącą żywnością czy podwyżkami cen wybranych usług. Jednak pomimo wysokiego poziomu inflacji, ceny w uwzględnionych w badaniu sieciach handlowych nieznacznie spadły. Oznacza to, że ich właściciele nie rezygnują z walki o klienta i wciąż prowadzą bardzo aktywną politykę cenową.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 8 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu br. były niższe niż w maju. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w innej sieci Cash&Carry (4,37%) oraz w sklepach Biedronka (3,09%). W ujęciu rocznym w pięciu sieciach odnotowano niewielki wzrost cen wobec 2020 roku. Były to: Intermarché (0,04%), Tesco (0,17%), Carrefour (0,70%), e-grocery (1,18%) i Kaufland (1,63%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w innej sieci Cash&Carry w której średnia cena w czerwcu 2021 r. była niższa o 15,56 zł niż przed rokiem. To spadek o 7%.
- Z najnowszej analizy naszych ekspertów wynika, że spadły nieznacznie koszty zakupów przez Internet. W czerwcu ten spadek wyniósł 2,1 procent w porównaniu do maja. Powodem może być mniejsze zainteresowanie zamówieniami spożywczymi online, ze względu na łatwiejszy dostęp do zakupów stacjonarnych po zniesieniu pandemicznych ograniczeń. Dodatkowo, lato i korzystna pogoda, sprzyjają spotkaniom towarzyskim, obserwujemy więc rosnącą sprzedaż produktów sezonowych. Sklepy odnotowują w ostatnim czasie wzrost sprzedaży mięsa, ryb, słodyczy i napojów, w tym alkoholowych. Sieci oferowały je w specjalnych promocjach, między innymi w trakcie zakończonych właśnie mistrzostw Euro 2020 – przekonuje Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
W czerwcu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,93 zł. To spadek o 2,26 zł, czyli o 1% w porównaniu do maja br.
W ostatnim miesiącu roku szkolnego najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 206,99 zł. To o 3,53 zł mniej niż najtańszy koszyk w maju, również należący do Auchan. Najwięcej w czerwcu 2021 r. trzeba było wydać po raz kolejny w sieci Tesco, gdzie za zakupy należało zapłacić 233,47 zł, czyli o 12,8 % więcej niż w najtańszym Auchan. Po raz kolejny w ujęciu całkowitym najdroższym kanałem zakupów pozostaje e-grocery. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 252,10 zł, co stanowi nieznaczny spadek cen w tym kanale o 5,41 zł (2,1 %) wobec maja. Może to być spowodowane znacznym poluzowaniem pandemicznych obostrzeń i obserwowanym przez ekspertów ASM Sales Force Agency powrotem klientów do sklepów stacjonarnych.
Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w czerwcu 2021 r. wskazało, że w tym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić podobnie jak przed miesiącem w kanale hybrydowym - 220,66 zł (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 14% więcej niż w najtańszym kanale hybrydowym.
Czerwiec 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do maja br. Koszt zakupów online spadł o 2,1% względem maja. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. W okresie letnim największy wzrost cen w e-commerce stanowią słodycze, które były droższe w online w kanale hybrydowym. Powodem takiego wzrostu cen może być wyzwanie dla sieci w dostarczaniu produktów podatnych na wysoką temperaturę. Najwięcej najtańszych grup produktowych (po 3) można było znaleźć w sieciach: Kaufland i Makro. Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Auchan. Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w czerwcu w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, E.Leclerc, Lidl, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.
W największym stopniu w skali roku staniały produkty sypkie (20,63%), używki i alkohol (8,29%) oraz kategoria mięso, wędliny i ryby (6,81%). W największym stopniu po raz kolejny zdrożały napoje, w czerwcu wzrost ten wyniósł prawie 15% wobec 2020 r.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 177,10 zł (mniej
o 3,98 zł niż w maju), natomiast koszyk produktów najdroższych – 290,14 zł (mniej o 5,05 zł niż w maju). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2021 r. wyniosła 113,04 zł i jest ona
o 1,03 zł mniejsza niż w maju. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2021 r. była wyższa o 2,73% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu br. tańszy o 13,06% niż w 2020 r. Z analizowanych danych wynika, że wartość koszyka maksymalnego jest nieustannie niższa w zestawieniu do roku 2020 natomiast wartość koszyka minimalnego ciągle rośnie, co pokazuje, że pomimo rosnącej inflacji, walka cenowa w sieciach nie maleje.
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Złodzieje nie mają Świąt

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.