Komunikaty PR

Wartość koszyka maksymalnego sieci handlowych w czerwcu niższa o 13% r/r

2021-07-22  |  10:30
Biuro prasowe
Kontakt

Paweł Świąder
Prepare Sp. z o.o.

Świętokrzyska 18
00-052 Warszawa
pawel.swiader|prepare.pl| |pawel.swiader|prepare.pl
783917437
www.prepare.pl

Wartość koszyka maksymalnego sieci handlowych w czerwcu niższa o 13% niż przed rokiem

Wskaźnik inflacji w Polsce wciąż utrzymuje się na podwyższonym poziomie. Jednak jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, uśrednione ceny podstawowych produktów FMCG są w czerwcu nieznacznie niższe niż miesiąc temu i sporo niższe niż rok wcześniej. Niesłabnąca konkurencja cenowa między sieciami handlowymi sprawia, że czerwiec jest kolejnym miesiącem, w którym wartość koszyka maksymalnego jest niższa w porównaniu do poprzedniego roku. W porównaniu do czerwca 2020 roku zmniejszyła się o 13,06%.

Z danych GUS wynika, że inflacja po 4,7% w maju, w czerwcu wyniosła 4,4%. Jak wskazują ekonomiści inflacja jest spowodowana przede wszystkim wzrostem cen paliw, drożejącą żywnością czy podwyżkami cen wybranych usług. Jednak pomimo wysokiego poziomu inflacji, ceny w uwzględnionych w badaniu sieciach handlowych nieznacznie spadły. Oznacza to, że ich właściciele nie rezygnują z walki o klienta i wciąż prowadzą bardzo aktywną politykę cenową.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 8 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu br. były niższe niż w maju. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w innej sieci Cash&Carry (4,37%) oraz w sklepach Biedronka (3,09%). W ujęciu rocznym w pięciu sieciach odnotowano niewielki wzrost cen wobec 2020 roku. Były to: Intermarché (0,04%), Tesco (0,17%), Carrefour (0,70%), e-grocery (1,18%) i Kaufland (1,63%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w innej sieci Cash&Carry w której średnia cena w czerwcu 2021 r. była niższa o 15,56 zł niż przed rokiem. To spadek o 7%.

- Z najnowszej analizy naszych ekspertów wynika, że spadły nieznacznie koszty zakupów przez Internet. W czerwcu ten spadek wyniósł 2,1 procent w porównaniu do maja. Powodem może być mniejsze zainteresowanie zamówieniami spożywczymi online, ze względu na łatwiejszy dostęp do zakupów stacjonarnych po zniesieniu pandemicznych ograniczeń. Dodatkowo, lato i korzystna pogoda, sprzyjają spotkaniom towarzyskim, obserwujemy więc rosnącą sprzedaż produktów sezonowych. Sklepy odnotowują w ostatnim czasie wzrost sprzedaży mięsa, ryb, słodyczy i napojów, w tym alkoholowych. Sieci oferowały je w specjalnych promocjach, między innymi w trakcie zakończonych właśnie mistrzostw Euro 2020 – przekonuje Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

W czerwcu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 224,93 zł. To spadek o 2,26 zł, czyli o 1% w porównaniu do maja br. 

W ostatnim miesiącu roku szkolnego najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 206,99 zł. To o 3,53 zł mniej niż najtańszy koszyk w maju, również należący do Auchan. Najwięcej w czerwcu 2021 r. trzeba było wydać po raz kolejny w sieci Tesco, gdzie za zakupy należało zapłacić 233,47 zł, czyli o 12,8 % więcej niż w najtańszym Auchan. Po raz kolejny w ujęciu całkowitym najdroższym kanałem zakupów pozostaje e-grocery. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 252,10 zł, co stanowi nieznaczny spadek cen w tym kanale o 5,41 zł (2,1 %) wobec maja. Może to być spowodowane znacznym poluzowaniem pandemicznych obostrzeń i obserwowanym przez ekspertów ASM Sales Force Agency powrotem klientów do sklepów stacjonarnych.

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w czerwcu 2021 r. wskazało, że w tym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić podobnie jak przed miesiącem w kanale hybrydowym - 220,66 zł (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 14% więcej niż w najtańszym kanale hybrydowym.

Czerwiec 2021 r. przyniósł nieznaczny spadek cen w kanale e-grocery w stosunku do maja br. Koszt zakupów online spadł o 2,1% względem maja. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. W okresie letnim największy wzrost cen w e-commerce stanowią słodycze, które były droższe w online w kanale hybrydowym. Powodem takiego wzrostu cen może być wyzwanie dla sieci w dostarczaniu produktów podatnych na wysoką temperaturę. Najwięcej najtańszych grup produktowych (po 3) można było znaleźć w sieciach: Kaufland i Makro. Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Auchan. Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w czerwcu w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, E.Leclerc, Lidl, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.

W największym stopniu w skali roku staniały produkty sypkie (20,63%), używki i alkohol (8,29%) oraz kategoria mięso, wędliny i ryby (6,81%). W największym stopniu po raz kolejny zdrożały napoje, w czerwcu wzrost ten wyniósł prawie 15% wobec 2020 r.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 177,10 zł (mniej
o 3,98 zł niż w maju), natomiast koszyk produktów najdroższych – 290,14 zł (mniej o 5,05 zł niż w maju). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2021 r. wyniosła 113,04 zł i jest ona
o 1,03 zł mniejsza niż w maju. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2021 r. była wyższa o 2,73% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu br. tańszy o 13,06% niż w 2020 r. Z analizowanych danych wynika, że wartość koszyka maksymalnego jest nieustannie niższa w zestawieniu do roku 2020 natomiast wartość koszyka minimalnego ciągle rośnie, co pokazuje, że pomimo rosnącej inflacji, walka cenowa w sieciach nie maleje.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Prepare Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Andrzej Gałdecki, Key Account Manager w DPD Polska
2025-07-21 | 13:00

Komentarz rynkowy DPD Polska: efekt rekompensaty szansą dla e-commerce w sezonie letnim

Sezon wakacyjny niesie ze sobą nie tylko wzmożony ruch turystyczny, ale i ciekawe zmiany w zachowaniach konsumenckich.  Gdy z różnych powodów –
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.