Komunikaty PR

Zmiany w ruchu konsumenckim online podczas pandemii

2020-06-08  |  01:00
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Wskazówki, jak zapewnić skuteczną cyberobronę

W Shape Security przetwarzamy codziennie pod kątem cyberbezpieczeństwa ponad 2 miliardy transakcji dla największych banków na świecie, detalistów, agencji rządowych i linii lotniczych. W ciągu jednego tygodnia od ogłoszenia pandemii (lockdown) [1] nastąpiły ogromne zmiany: ruch do dostawców internetowych artykułów spożywczych w naszej sieci wzrósł o 400%, a liczba logowań na kontach inwestycyjnych o 53%. Rezerwacje podróży online spadły o 75%, rejestrowanie nowych list płac zmniejszyło się o połowę. Ponadto, w porównywanych okresach, o 35% spadły międzynarodowe transfery pieniężne.

 

Niektóre sektory doświadczają bezprecedensowego popytu, podczas gdy inne pozostają zablokowane lub znacząco ograniczone. Dane dotyczące ataków w tym okresie nie są jeszcze ostatecznie zweryfikowane, ale już widzimy wyraźną ewolucję zachowania cyberprzestępców i nowe trendy.

Przykładem mogą być ataki hakerów na amerykańskie portale,  które umożliwiają dostęp do rządowych systemów finansowania i pomocy[2]. Każdy wnioskodawca musi wprowadzić do systemu numer identyfikacyjny podatnika (NIP), aby procedować wniosek. Atakujący wykorzystują przepływ tych informacji i uruchamiają, w celu pozyskania tych danych, zautomatyzowane programy wyszukujące oraz sprawdzające autentyczność numerów identyfikujących, aby później sprzedać lub wykorzystać je w inny sposób.

 

Widzimy dużą zdolność adaptacji cyberprzestępców w chwilach, kiedy zachodzą znaczące zmiany w zachowaniach konsumentów, takie jak niedawny wzrost aktywności online. Konieczne staje się kompleksowe podejście, od monitorowania ruchu z cichych adresów IP, przez identyfikację złośliwego, zautomatyzowanego ruchu i monitorowania zachowania atakujących, aż do nadzoru nad algorytmami SI oraz hakowania własnych zabezpieczeń. Poniżej proponowana linia obrony.

 

Cyberobrona w dobie pandemii

 

Monitoruj cały ruch

Biznes jest dziś parę kroków za hakerami. Jeden z naszych klientów (z listy Fortune 100)  zakładał, że wielkość złośliwego ruchu w jego firmie to ok. 20-30%. Po naszej analizie okazało się, że rzeczywista wartość złośliwego ruchu to aż 98%!

To powszechny błąd, ponieważ nawet centra operacji bezpieczeństwa największych korporacji na świecie często koncentrują się na złośliwym ruchu pochodzącym z najbardziej aktywnych adresów IP. Tymczasem przestępcy zmienili taktykę i wykorzystują setki tysięcy adresów generujących niewielki ruch, niezauważany w standardowych procedurach. Monitoring całego ruchu jest więc po prostu konieczny.

 

Analizuj sygnały z ruchu

W obronie przydatna jest także technologia, która zbiera sygnały z sieci, zarówno od użytkowników jak środowiska, w celu identyfikacji zautomatyzowanego i potencjalnie złośliwego ruchu. Pozwala identyfikować ruch użytkowników online (np. praca zdalna) i odróżnia sygnały pochodzące od naciskania klawiszy i ruchów myszy generowanych przez człowieka od tych – zbyt precyzyjnych – generowanych przez bota. Technologia ta potrafi także odróżnić, czy mamy do czynienia z użytkownikiem czy oszustem – ten ostatni, gdy zapozna się z workflow, zwykle nawiguje zauważalnie szybciej.

 

Obserwuj reakcje atakujących na zabezpieczenia

Atakujący zazwyczaj zmieniają narzędzia od razu po podjęciu środków zaradczych przez organizację. Sprawnie przechodzą między interfejsami internetowymi, mobilnymi i API, szukając nowych luk. Dlatego zespoły bezpieczeństwa muszą uważnie obserwować, jak atakujący reagują na zabezpieczenia, aby przewidzieć ich następne działania. Niektórzy hakerzy nawet nie rozpoznają, że są blokowani, inni szybko się dostosowują.

 

Sztuczna inteligencja (SI) ciągle wymaga nadzoru człowieka

SI i uczenie maszynowe są istotnymi elementami każdego zestawu narzędzi bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że mają ograniczenia – surowe sygnały wykryte przez te technologie, zawierają zarówno wyniki fałszywie dodatnie, jak ujemne. Dopiero druga linia obrony, czyli wyszkoleni ludzie przeglądający te dane i obserwujący anomalie, pomogą ocenić zagrożenie i mu zapobiec.

 

Weryfikacja standardowych narzędzi ochrony użytkowników - klientów

Organizacje zorientowane na użytkownika powinny zrewidować narzędzia takie jak np. CAPTCHA, które mogą bardziej utrudnić życie prawdziwym klientom niż hakerom. Rynek cyberprzestępczy adaptuje się do istniejących narzędzi ochrony bardzo szybko np. istnieją już „ludzkie farmy” CAPTCHA, które pozwalają łatwo ominąć to zabezpieczenie. Równie szybko muszą więc reagować organizacje, aby chronić siebie i swoich klientów.

 

Dan Woods, Vice President of the Shape Security Intelligence Center at F5

 

 


[1] Porównując ruch w dniach 7-31 marca do okresu 1 stycznia – 7 marca br.

[2] Pomoc przyznawana w Stanach Zjedonocznych na podstawie przepisów CARES (Coronavirus Aid, Relief, and Economic Security Act)

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.