Komunikaty PR

Koronawirus: branża HoReCa w coraz gorszej sytuacji

2020-04-08  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

W 2019 r. rynek HoReCa w Polsce kolejny rok z rzędu odnotował relatywnie wysoki wzrost wartości – o 6,0% r/r do ponad 32 mld zł, wynika z najnowszego raportu PMR ,,Rynek HoReCa w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”. 14 marca 2020 wprowadzono w Polsce stan zagrożenia epidemicznego i ogłoszono szereg restrykcji mających na celu zatrzymanie rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa (SARS-CoV2) w kraju. Branża HoReCa z dnia na dzień znalazła się w zupełnie innej rzeczywistości – działalność placówek gastronomicznych została ograniczona jedynie do świadczenia usług dowozu i na wynos. 24 marca wprowadzone restrykcje zostały przedłużone do 11 kwietnia 2020 r.

Lokale gastronomiczne zamknięte dla gości

14 Marca 2020 r. wprowadzono w Polsce stan zagrożenia epidemicznego i ogłoszono szereg restrykcji obejmujących m.in. przywrócenie kontroli granicznych, zakaz wjazdu cudzoziemców do Polski (z wyjątkami), czy zawieszenie międzynarodowych połączeń lotniczych (później także krajowych; z wyjątkiem lotów czarterowych) i kolejowych.

Działalność restauracji, pubów, barów i innych placówek gastronomicznych została ograniczona jedynie do możliwości dostarczania jedzenia w dowozie i na wynos.

Przyszłość HoReCa uzależniona od czasu trwania restrykcji

Przed dotarciem epidemii koronawirusa do Polski, PMR prognozował około 5% r/r wzrost wartości rynku HoReCa w 2020 r. (przy sztucznym założeniu braku epidemii w Polsce). Już na początku roku, kiedy w Polsce koronawirus był jedynie mało znaną chorobą z Azji, według badania PMR przeprowadzonego na potrzeby raportu ,,Rynek HoReCa w Polsce 2020”, nastroje przedstawicieli branży gastronomicznej były najgorsze od 2015 r. Wtedy czynnikiem zagrożenia zyskującym na znaczeniu była inflacja cen produktów spożywczych.

Niestety, dotarcie koronawirusa do Polski stało się faktem. Rząd podjął szereg działań mających na celu ograniczenie rozwoju liczby zachorowań, w tym m.in. ograniczył działanie lokali gastronomicznych jedynie do działalności w dowozie i serwowania dań na wynos. Z dnia na dzień restauracje, kawiarnie, puby i inne miejsca straciły możliwość przyjmowania gości w lokalu – na początku na dwa tygodnie.

Dyskusji nie podlega fakt, że wprowadzone restrykcje odbiją się negatywnie na rynku HoReCa. Nie jest jednak rozstrzygnięte jak długo potrwają, a od tego w dużej mierze zależy teraz przyszłość rynku HoReCa. Ponieważ sytuacja rozwija się dynamicznie i niezwykle trudno jest przewidzieć jej dalszy rozwój, w PMR rozważyliśmy trzy scenariusze. W pierwszym – obowiązywanie restrykcji przez dwa tygodnie – prognozowaliśmy znacznie obniżenie dynamiki wzrostu wartości rynku w całym 2020 r. w porównaniu do scenariusza bazowego, w którym sztucznie założyliśmy brak epidemii w Polsce.

24 marca okazało się, że wprowadzone na dwa tygodnie ograniczenia zostały przedłużone do 11 kwietnia, a więc na miesiąc. Przy opracowywaniu prognoz dla rynku uwzględniliśmy scenariusz dwumiesięcznego zamknięcia restauracji. Rozważyliśmy także trzeci, jeszcze bardziej pesymistyczny scenariusz: przedłużenie restrykcji do dwóch miesięcy i nawrót zachorowań jesienią. Z naszych analiz wynika, że przedłużenie restrykcji do dwóch miesięcy przyniesie spadek wartości rynku HoReCa w 2020 r. w porównaniu do roku poprzedniego. Dotyczy to wszystkich segmentów rynku – gastronomii hotelowej, cateringu i rynku restauracyjnego. Podobnie będzie w scenariuszu trzecim, z tymże w tym przypadku spadki będą jeszcze silniejsze, a obraz rynku może zmienić się nieodwracalnie z uwagi na zniknięcie z niego części graczy.

Kawiarnie i bary alkoholowe cierpią najbardziej

Jedyną dozwoloną formą działalności restauracji pozostało oferowanie dań na wynos i w dostawie. Nie ratuje to jednak w żaden sposób kawiarni czy barów alkoholowych, które nie działają w tych kanałach sprzedaży. Co więcej, dla części restauracji dostawa stanowiła do tej pory raczej dodatkowe źródło dochodu i takim lokalom trudno będzie utrzymać się jedynie z oferowania dań w dostawie czy na wynos. Dodatkowo, oferta niektórych restauracji np. restauracji premium, nie nadaje się do dostawy. W zdecydowanie lepszej sytuacji są z pizzerie – w tym segmencie większość lokali od lat działa w dostawie, a Polacy są przyzwyczajeni do zamawiania tego typu dań. Także oferta dań barów fast food może być z łatwością realizowana w dostawie lub na wynos.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie

Czas, jaki Donald Trump zostawił krajom obłożonym cłami na negocjacje, zbliża się do półmetka. Umowę podpisała Wielka Brytania, ogłoszono również porozumienie z Chinami. Unia Europejska, która jest czwartym partnerem handlowym USA, do niedawna zdawała się nie czynić żadnych postępów w rozmowach. Jednak negocjacje trwają. Zdaniem europosła Michała Szczerby z PO stanowisko Unii powinno być twarde, a przede wszystkim jednomyślne. Okazją do rozmów może być wizyta Trumpa na czerwcowym szczycie NATO w Hadze.

Przemysł

Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki

Prace nad uruchomieniem instrumentu pożyczkowego SAFE są na ostatniej prostej. Jak poinformował MON, po wielu tygodniach negocjacji został on przyjęty przez stałych przedstawicieli państw członkowskich przy UE. Wdrożenie SAFE oznacza uruchomienie 150 mld euro niskooprocentowanych pożyczek na finansowanie inwestycji państw członkowskich w obronność. Wysiłki krajowe i unijne koncentrują się teraz na zwiększaniu potencjału europejskiego przemysłu obronnego i budowaniu zdolności obrony i odstraszania.

Konsument

Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji

Sztuczna inteligencja i robotyka już dziś pomagają firmom ograniczać swój wpływ na środowisko. Korzyści z inwestycji w zaawansowaną automatyzację odczuwają także konsumenci. Przykładem może być automatyczny system pakowania wdrażany przez Amazon. Robot dostosowujący każdorazowo rozmiar papierowego opakowania do danego produktu pozwolił już zaoszczędzić 3 mln t materiału opakowaniowego, co oznacza dla kupujących mniej materiałów do utylizacji i prostszy recykling.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.