Kram Investment rusza na podbój rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce
Na polskim rynku nieruchomości komercyjnych swoją działalność rozpoczyna Kram Investment. Firma planuje innowacje w tym sektorze, między innymi poprzez budowę w pełni ekologicznych parków handlowych. Spółka rozpocznie od zaawansowanych projektów w tradycyjnej technologii – w tym celu zabezpieczyła kilkanaście lokalizacji dla swoich inwestycji, a już w pierwszej połowie 2025 r. planowane jest rozpoczęcie budowy pierwszych obiektów.
– Mamy bardzo ambitne plany. Docelowo chcemy wprowadzić na polski rynek ekologiczne parki handlowe, bazujące na rozwiązaniach stosowanych na Zachodzie. Obiekty te będą budowane z prefabrykatów drewniano-stalowych i wyposażone w instalacje fotowoltaiczne, mini turbiny wiatrowe oraz systemy retencji wody. Przygotowujemy się do tych inwestycji, jednak ze względu na skalę to plan na kilka lat do przodu. Na początek skupiamy się na realizacji kilku projektów w tradycyjnych technologiach, na które już w większości mamy podpisane umowy przez najemców – mówi Jerzy Maliszewski, prezes Kram Investment.
Na tym etapie Spółka planuje budowę kilku niewielkich parków handlowych rocznie, o powierzchni 4-6 tys. m² każdy. Pierwsze inwestycje ruszą wiosną przyszłego roku, a zakończenie budowy zajmie około 18 miesięcy. Częśc nieruchomości, na których mają zacząć się budowy ma prawomocne pozwolenia na budowę i jest już w znacznym stopniu skomercjalizowana. Docelowo Kram Investment zakłada sprzedaż skomercjalizowanych obiektów w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia budowy.
Równolegle z realizacją pierwszych projektów firma przygotowuje dokumentację dla kolejnych inwestycji, aby zapewnić ich ciągłość w nadchodzących latach.
– Szukamy działek w miastach liczących około 10 tys. mieszkańców. Nasza strategia to optymalne wykorzystanie dostępnego kapitału zakładowego, który na razie pokryje tylko część inwestycji. Rozważamy również emisję obligacji – dodaje Maliszewski.
Kram Investment chce w przyszłości wyróżnić się na rynku budową dużych, zeroemisyjnych parków handlowych o powierzchni przekraczającej 10 tys. m². Firma przewiduje, że spadające koszty nowoczesnych technologii oraz preferencyjne warunki finansowania inwestycji zgodnych z ESG obniżą koszty inwestycji i zwiększą opłacalność takich projektów.
– Wytypowaliśmy kilka lokalizacji na tego typu obiekty, które zamierzamy zachować jako aktywa firmy i zarabiać na nich. Wierzymy, że ekologiczne rozwiązania, mimo początkowych wyższych kosztów, przyniosą długoterminowe korzyści zarówno dla inwestorów, społeczności lokalnej, jak i środowiska – podkreśla Maliszewski.
Obecnie Kram Investment współpracuje z agencją CBRE, która wspiera proces komercjalizacji oraz weryfikacji umów najmu, a także z renomowanymi pracowniami projektowymi specjalizującymi się w parkach handlowych. Wstępne rozmowy z międzynarodowymi funduszami inwestycyjnymi wskazują na duże zainteresowanie rynkiem tego typu obiektów.
- Parki handlowe to jeden z najdynamiczniej rozwijających się w Polsce rynków nieruchomości komercyjnych. Wynika to z pozytywnego przyjęcia kolejnych inwestycji przez konsumentów i idącym w ślad za nim dużego zainteresowania kolejnymi lokalizacjami ze strony właścicieli sklepów. Kluczowy aspekt to lokalizacja parku handlowego, która musi dawać odpowiedni potencjał ruchu - komentuje Mariusz Majkowski, CBRE.
Według raportu CBRE na polskim rynku handlowym od początku 2024 roku oddano 37 nowych obiektów i rozbudowano 12. Rozwój segmentu parków handlowych koncentruje się na budowie obiektów w mniejszych miastach, które stanowią 28% całej podaży. Od stycznia do września powierzchnia handlowa w Polsce wzrosła o 337,1 tys. m², a w budowie pozostaje 588,1 tys. m², w tym cztery centra handlowe powyżej 10 tys. m².

Dlaczego doświadczeni inwestorzy wolą lokować kapitał w apartamenty premium, niż w nieruchomości z segmentu popularnego?

Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe

Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.