Kto jeszcze wysyła świąteczne kartki z życzeniami?
Good One PR
Płocka 9/11B
01-231 Warszawa
pawel.skowron|goodonepr.pl| |pawel.skowron|goodonepr.pl
796 699 177
www.goodonepr.pl
Raporty o stanie rynku pocztowego w Polsce w ostatnich latach ukazują, że wraz z postępującą cyfryzacją zmniejsza się wolumen tradycyjnej korespondencji pocztowej. Adekwatnie do tego maleje liczba tradycyjnych kartek świątecznych wysyłanych indywidualnie czy przez przedsiębiorstwa. Z roku na rok powszechnieje elektroniczna forma składania życzeń przez różne komunikatory, smsy czy maile. Sprawiło to, że tradycyjne prezenty, do których należą drukowane lub ręcznie wypisywane kartki świąteczne stały się rzadkim i cenionym gestem. Kto wciąż decyduje się na taki ruch?
Okres świąteczny to czas zacieśniania relacji nie tylko rodzinnych, ale i biznesowych. Większość firm decyduje się to zrobić poprzez wysyłkę świątecznych życzeń lub upominków do swoich kontrahentów. Jest to tradycja pielęgnowana od lat, która ma podkreślać wartość współpracy i budować pozytywne relacje na przyszłość.
Cyfryzacja zmienia jednak nasze podejście do przedświątecznych wysyłek. Dawniej przeważały kartki z życzeniami, których jeszcze ponad dekadę temu produkowano miliony. Z czasem jednak namacalna forma życzeń zaczęła być wypierana przez cyfrowe odpowiedniki. Według danych Eurostatu, na które powoływały się media - produkcja i sprzedaż kartek świątecznych spadła w ostatniej dekadzie o ponad 90 proc. Na wysyłkę korespondencji listowej decydują się już głównie przedsiębiorcy, którzy stali są ostatnim bastionem utrzymującym wspomnianą tradycję. Ich motywacją jest chęć wyróżnienia się na tle otoczenia nietuzinkową formą wdzięczności, dlatego też decydują się na powrót do tradycyjnych metod, które na przestrzeni lat stały się czymś wyjątkowym.
- W dobie powszechnej komunikacji elektronicznej, taki gest przyciąga uwagę i pokazuje, że firma jest gotowa wyjść poza standardowe, szybkie rozwiązania. Przygotowanie tradycyjnej kartki z życzeniami wymaga więcej zachodu, kartki trzeba w końcu zamówić, wypisać, zaadresować, a w końcu nadać do wysyłki. Taki wysiłek świadczy jednak o tym, że do relacji przykładamy większą wagę. Jednocześnie kartki pełnią rolę marketingową, wspierając budowanie pozytywnego wizerunku firmy i wzmacniając jej relacje biznesowe – mówi Janusz Konopka, Prezes Zarządu spółki Speedmail.
Tradycja vs. nowoczesność
Kartka prócz papierowej formy wyróżnia się na tle swojego elektronicznego odpowiednika nie tylko namacalną formą. Można ją personalizować, a także wzbogacać o ręczny podpis czy dedykację co nadaje jej bardziej osobistego charakteru. Tradycyjna forma świątecznej korespondencji ma również przewagę nad e-mailem tym, że trafia do rąk odbiorcy, a nie folderu „spam”. Dzięki temu nadawca ma pewność, że przesyłka nie została pominięta. Te małe elementy budują wyjątkowość tego prezentu, co przekłada się na odczucia ich adresatów.
– Z naszego wieloletniego doświadczenia oraz informacji jakie uzyskujemy w rozmowie z klientami, którzy co roku korzystają z analogowej formy prezentów wynika, że papierowe kartki okazjonalne są niezwykle doceniane. Odbiorcy czują się wyróżnieni przez nadawcę i mają poczucie, że są ważnymi i wartościowymi partnerami dla firmy. Inwestycja w takie gesty zwraca się w postaci lojalności i uznania. Zwłaszcza że w kopercie z kartką można zamieścić także drobny upominek np. voucher, zaproszenie czy bon prezentowy – dodaje Janusz Konopka
Nadawcy decydują się na kartki świąteczne spośród różnych upominków, nie tylko ze względu na symboliczną wartość takiego gestu, ale również ze względu na niższe koszty wysyłki, które zależą od jej wagi i rozmiaru. To także rozwiązanie optymalne pod kątem organizacji – zwłaszcza kiedy wysyłka kartek planowana jest na większą skalę. Nadawca może zlecić ich projektowanie lub wykorzystać gotowe szablony, a cały proces produkcji, w tym personalizację, drukowanie i adresowanie przesyłek, powierzyć operatorowi pocztowemu.
O czym należy pamiętać wysyłając świąteczną kartkę?
Ważnym elementem świątecznej przesyłki jest nie tylko kartka, ale i koperta. Jej rola nie ogranicza się jedynie do ochrony kartki przed zabrudzeniami czy uszkodzeniami mechanicznymi. Koperta odgrywa również kluczową rolę w podkreślaniu wartości emocjonalnej i wizerunkowej przesyłki, zwłaszcza dzięki możliwości personalizacji lub ozdobnego wykończenia. Ostatnie lata przyniosły także nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju, czego wynikiem jest zwiększenie uwagi na eko-rozwiązania takie jak wykorzystanie materiałów z recyklingu oraz nadających się do ponownego przetworzenia. Warto więc zwrócić uwagę na materiał, z jakiego wykonana jest owa koperta.
Podczas planowania działań związanych ze świątecznymi przesyłkami nie można zapomnieć także o określeniu optymalnego czasu na wysyłkę. Okres świąt charakteryzuje się znacznym wzrostem wolumenu przesyłek, należy to uwzględnić tak, by korespondencja w odpowiednim czasie dotarła do adresatów.

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.