Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Książka to prezent świąteczny, na który decyduje się ponad połowa Polaków. Jak pokazują wyniki „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy, 42 proc. wręcza książkę bliskim jako podarunek świąteczny okazjonalnie, ale już co 7. Polak kupuje taki prezent bliskim każdego roku na Boże Narodzenie. To nie tylko powód do radości obdarowywanych, ale jak się okazuje, także trafiony prezent dla księgarń – które dzięki temu zmniejszyły swoje zadłużenie. Według danych KRD, spadło ono o blisko 200 tys. zł zaledwie w ciągu miesiąca.
Mimo że prawie połowa czytających Polaków wskazuje, że książki, które przeczytali, pochodzą z ich własnych zakupów, a nie z bibliotek, to jednak to wciąż za mało, by poprawić finansową sytuację księgarń. Z danych GUS jasno wynika, że sprzedaż detaliczna książek i prasy w 2023 roku spadła aż o 14,7 proc. porównując do roku ubiegłego. Trudną sytuację tego sektora obrazują dane KRD, zgodnie z którymi pod koniec października aż 141 podmiotów miało długi opiewające na łączną sumę 8,795 mln zł.
Niemniej okres grudniowy sprzyja księgarniom. Zwiększone wydatki Polaków to zyski dla księgarń. Z najnowszych danych Krajowego Rejestru Dłużników wynika, że długi tych podmiotów zmniejszyły się w ciągu kilku tygodni o ponad 2 proc. A okres przedświątecznej gorączki zakupowej jeszcze przed nami.
– Na początku grudnia łączne długi księgarń opiewały na kwotę 8,6 mln zł. To o 200 tys. zł mniej niż pod koniec października. Polacy ruszyli do sklepów, by zaopatrzyć się w książki, które mogliby podarować bliskim. Część księgarni te zwiększone zyski przeznaczyła na spłatę długów. Jak ostatecznie przedświąteczna gorączka zakupowa wpłynie na ich kondycję finansową, zobaczymy analizując dopiero dane za grudzień. Ale trzeba jednak mieć świadomość, że to sezonowa poprawa, która raczej nie wpłynie na długoterminowy trend na rynku. Kupienie książki raz do roku, to za mało. Zwłaszcza, że nie przeznaczmy na nie zbyt dużo – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.
Wydatki na książki
Z badania KRD i Rzetelnej Firmy wynika, że 30 proc. Polaków kupujących książki dla siebie albo pod choinkę przeznacza na nie od 100 do 200 zł rocznie. Co czwarty wybiera opcję budżetową i wkłada do koszyka pozycje z cenami poniżej 100 zł. Z kolei co piąty decyduje się wydać od 201 do 500 zł na ten cel. Stosunkowo częściej na niższe kwoty stawiają najmłodsi respondenci, co przez zwykle niższe zarobki warunkowane jeszcze małym doświadczeniem zawodowym, jest zrozumiałe. Na zakup książek za łączną kwotę od 501 do 1000 zł decyduje się 8,5 proc. osób w przedziale 45-54 lata. Jest to najwyższy odsetek pod kątem wieku.
43,2 proc. Polaków odpowiedziało, że na zakup książek pod choinkę przeznacza mniej niż 10 proc. swoich rocznych wydatków na książki. Dla blisko co piątego jest to więcej niż 10 proc., ale mniej niż 24 proc.
Prezent idealny w księgarni
Co 7. Polak kupuje książkę każdego roku w okolicach Bożego Narodzenia, a okazjonalnie decyduje się sprawić taki prezent bliskim aż 42 proc. Za to 17,6 proc. respondentów nigdy nie daje takiego upominku bliskim na święta.
Lektura jest częściej domeną kobiet i to właśnie kobiety chętniej decydują się na takie prezenty. Od czasu do czasu na święta książkę wręcza 46,5 proc. kobiet, a wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł 36,9 proc. Natomiast niemal taka sama liczba zarówno kobiet, jak i mężczyzn kupuje książki co roku.
Co ciekawe, na tego typu podarunek decydują się częściej osoby młode – aż co piąta osoba w wieku 18-24 lata kupuje książkę bliskim na każde Boże Narodzenie. Na przeciwległym biegunie są najstarsi respondenci – wśród osób po 65. roku życia taki prezent daje co roku jedynie co dziesiąty. Na odpowiedzi miał wpływ także poziom wykształcenia. Im wyższe wykształcenie, tym częstszy zakup książek na prezent świąteczny.
Bestsellery w czołówce
Poszukując idealnego prezentu dla mola książkowego, mamy w czym wybierać. Biblioteka Narodowa oszacowała, że w minionym roku ukazało się prawie 34 tys. nowych tytułów, a więc o 5 proc. więcej niż w 2022 roku.
Najczęściej osoby poszukujące książek dla bliskich odnajdują je na półkach z bestsellerami bez konkretnej kategorii. To właśnie na nie stawia aż co czwarty Polak. Tyle samo osób wybiera kryminały i thrillery. Na trzecim miejscu znalazła się literatura dziecięca (17,8 proc.), na czwartym uplasowała się literatura obyczajowa (17,5 proc.). Równie wysoko Polacy cenią poradniki – w prezencie daje je 17,2 proc.
Kobiety znacznie częściej od mężczyzn kupują romanse – wybiera je aż 19,7 proc. pań i jedynie 13,2 proc. panów. Za to 17 proc. mężczyzn daje w prezencie książki naukowe i popularnonaukowe, przy czym na nie stawia tylko 11,6 proc. kobiet. Co ciekawe, wśród najmłodszych respondentów, osób w wieku 18-24 lat prym wiedzie fantastyka – na taki podarunek decyduje się aż jeden na trzech.
Rozmowy przy stole o literaturze
Jak się okazuje, Polacy dając książkę w prezencie, z reguły pytają potem o wrażenia po lekturze. Z badania KRD wynika, jednak, że tylko 10 proc. robi to zawsze, a 24,4 proc. często.
METODOLOGIA
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy przez IMAS International w ramach reprezentatywnego projektu Omnibus Online - na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18-74 lata, techniką wywiadów internetowych CAWI. Termin realizacji: 14-28.09.2024 r.

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.