Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace
Marki modowe mają wpływ na postawy społeczne. Są też istotne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego. O wyzwaniach na przyszłość dla branży modowej i nie tylko dyskutowali uczestnicy międzynarodowej konferencji „Duch harmonii dla przyszłości naszej planety” podczas EXPO 2025 w Osace z udziałem m.in. redaktor naczelnej Vogue Japonia Tiffany Godoy oraz założycielki warszawskiego Teatru Ekologicznego Bohema House dr Katarzyny Michniewskiej.
Na modę można i należy spojrzeć szerzej - przekonywała dr Michniewska. Styl ubioru nie jest jedynym przejawem mody. Całość postaw życiowych podlega modom i trendom. Marki odzieżowe, a także rozpoznawalne postacie publiczne mają do odegrania ogromną rolę w kreowaniu postaw proekologicznych. Stąd, jak mówiła, wybór sztuki teatralnej jako narzędzia kształtowania postaw społecznych wobec środowiska naturalnego. W realizację tej misji angażują się znani i popularni artyści, którzy mają wpływ na promowanie określonych trendów i zachowań. Dodała, że w Bohema House nie tylko przedstawienia zawierają treści dotyczące poszanowania planety. Również “na zapleczu” ważna jest ekologia. Materiały używane do tworzenia scenografii są ekologiczne a kostiumy tworzone są w oparciu o upcykling.
Jeśli chodzi o przemysł odzieżowy, to uczestnicy konferencji zwracali uwagę, że wbrew obiegowej opinii marki premium są bardziej ekologiczne niż te, które tworzy tzw. fast fashion. Droższa odzież produkowana jest z lepszej jakości materiałów, bardziej szanowana przez właściciela, a co z tym idzie często nawet przekazywana z pokolenia na pokolenie. Ogólnie szacunek do przedmiotów - wywodzący się z tradycji - sprzyja produkowaniu i kupowaniu rzeczy trwałych, co przekłada się na zmniejszenie masowej produkcji i bardziej racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi. Nieprzypadkowo takie refleksje wybrzmiały w Japonii, gdzie zakorzeniona jest tradycja naprawy rzeczy, również w widoczny sposób. Niektóre z tych metod urosły do rangi sztuki – jak spajanie złotem rozbitej ceramiki (Kintsugi).
Podczas konferencji odbył się pokaz kimon z upcyclingu wykonanych przez licealistki a zaprezentowanego przez same projektantki wspólnie z dojrzałymi wiekiem modelkami na wózkach.
Dr Katarzyna Michniewska jest polskim przedsiębiorcą i innowatorem w obszarze edukacji ekologicznej ekonomii środowiskowej i zdrowia środowiskowego. Na konferencji była obecna jako jedyna prelegentka z Polski. Reprezentowała założony przez siebie pierwszy w Polsce ekologiczny teatr Bohema House.
„Sesja do której zostałam zaproszona - Przyszłość mody i tradycji - pokazała dobitnie – jedno bez drugiego nie istnieje i obie mogą czerpać z siebie dla dobra społeczeństwa. To prawdziwa japońska wizja, w której starsi darzeni są estymą ze względu na mądrość i doświadczenie, ale jednocześnie ceniona jest innowacja i zapał młodych” – mówi Katarzyna Michniewska.
W panelu dyskusyjnym, do którego została zaproszona dr Katarzyna Michniewska, wzięli udział ponadto: Tiffany Godoy – redaktor naczelna Vouge Japonia, Kenta Takatani – projektant i dyrektor kreatywny marki Yamamoto, Kansai Showko – artysta ceramik prezes Spring Show.
Teatr Bohema House działa w obszarze nowoczesnej edukacji ekologicznej poprzez sztukę, rozrywkę i emocje. Do swoich widzów dociera za pomocą muzyki, tańca i akrobacji. Aby inspirować również praktycznym przykładem, teatr do swoich spektakli tworzy kostiumy wyłącznie z upcyklingu.
Dr Katarzyna Michniewska została zaproszona do uczestnictwa w konferencji przez władze miasta Kioto, które również prowadzą intensywną działalność na rzecz proekologicznych postaw społecznych. To właśnie w Kioto odbył się szczyt klimatyczny, na którym większość krajów zgodziła się co do tego, jak wielkim zagrożeniem jest kryzys klimatyczny i uzgodniła cele redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Wystawa światowa EXPO 2025 odbywa się w dniach 13 kwietnia – 13 października 2025 r. na wyspie Yumeshima (Wyspa Marzeń) w Zatoce Osaka w regionie Kansai. Temat przewodni Wystawy brzmi: „Projektowanie Przyszłego Społeczeństwa dla Naszego Życia”. Gości na niej 175 krajów i organizacji międzynarodowych.
Bohema House Sp. z o.o.
Bohema House Sp. z o.o. to spółka powołana do realizacji i zarządzania pierwszym na świecie Teatrem Ekologicznym Bohema House, którego celem jest edukacja polskiego społeczeństwa na temat kryzysu klimatycznego i recyklingu poprzez sztukę. Spółka zarządza także największym Rodzinnym Edukacyjnym Centrum Rozrywki Ekologicznej – RECRE, zlokalizowanym na warszawskiej Białołęce, gdzie za pomocą sztuki wysokiej i stanowisk interaktywnych całe rodziny mogą zobaczyć jak dbać o środowisko naturalne.
Eko Cykl Organizacja Odzysku Opakowań S.A.
Eko Cykl Organizacja Odzysku Opakowań S.A. to powołana przez grupę polskich przedsiębiorców, jedna z pierwszych organizacji odzysku w Polsce. Obecnie obsługuje rekordową liczbę ponad 6 000 firm przejmując od nich obowiązek recyklingu odpadów opakowaniowych wprowadzonych na polski rynek. Umożliwia wywiązanie się z ciążącego na przedsiębiorcach ustawowego obowiązku, jakim jest opłata produktowa poprzez recykling opakowań. Dzięki temu zwróciła miliony ton odpadów w trakcie swej działalności, wspierając recykling odpadów opakowaniowych, dofinansowanie recyklerów i realizacji publicznych kampanii edukacyjnych w oparciu o wszystkie cele zrównoważonego rozwoju (SDGs). W ramach tej spółki realizowany jest cykl ekologicznych programów edukacyjnych „Ty Śmieciu! Ekocyklicznie o gospodarce...” który jest dystrybuowany w mediach, w placówkach edukacyjnych i na uczelniach wyższych w kraju i na świecie i dotarł już do ponad 4 milionów widzów.
Więcej na: Kraj kwitnącej myśli - Japonia wciąż inspiruje i wyznacza trendy - Katarzyna Michniewska
KONTAKT DLA MEDIÓW:
Agata Bagrowska
Dział Public Relations
tel. 792029073
e-mail: pr|bohemahouse.com| |pr|bohemahouse.com
Źródło informacji: Teatr Bohema House

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.