Lidl Polska partnerem olimpiady Zwolnieni z Teorii
Rozpoczął się nabór projektów do 3. edycji programu „Mniej Plastiku” – inicjatywy Lidl Polska, realizowanej w ramach olimpiady „Zwolnieni z Teorii”. Młodzi ludzie mają szansę podjąć działania na rzecz ograniczenia ilości plastiku – i zabłysnąć na rynku pracy. Informacje o zwycięskim projekcie zostaną opublikowane m.in. w gazetkach Lidl Polska, dzięki czemu dowiedzą się o nim tysiące osób. Zapisy do programu trwają do 22 listopada.
Do końca 2030 roku przemysł tworzyw sztucznych wyemituje więcej zanieczyszczeń niż węglowy – wynika z raportu Beyond Plastics. Według szacunków Komisji Europejskiej, plastik już stanowi ponad 80 proc. odpadów zanieczyszczających morza i plaże na całym świecie. Naukowcy ostrzegają: do 2050 roku w oceanach i morzach może pływać więcej plastiku niż ryb[1]! Tymczasem tylko 9 proc. tworzyw sztucznych zostaje dziś poddanych recyklingowi[2]. To olbrzymi problem dla środowiska. Młode pokolenie jest w stanie to zmienić, podejmując działania na rzecz proekologicznej zmiany. Pomysły oraz działania uczniów i studentów znajdą odzwierciedlenie w kolejnej edycji programu „Mniej Plastiku”, realizowanego w ramach pierwszej praktycznej olimpiady w Polsce – „Zwolnieni z Teorii”. Inicjatorem programu jest Lidl Polska.
Pomysły, które zmieniają świat
W ramach strategii REset Plastic, Lidl zobowiązał się, że będzie dążyć do:
- zmniejszenia zużycia plastiku od 1% do 20% w opakowaniach jednostkowych oraz zbiorczych produktów marek własnych do 2025 roku;
- do tego, aby 100% opakowań marek własnych maksymalnie nadawało się do recyklingu do 2025;
- a także do tego, aby wykorzystanie recyklatu w plastikowych opakowaniach produktów marek własnych wyniosło średnio 25%.
Przyszłość leży w rękach młodego pokolenia, dlatego Lidl Polska angażuje młodzież w działania na rzecz środowiska. Uczestnicy programu „Mniej Plastiku” uczą się przez działanie, zdobywają cenną wiedzę, nowe kompetencje, a ponadto inicjują realne, pozytywne zmiany w życiu lokalnych społeczności. Zadaniem uczestników jest przygotowanie projektu na rzecz redukcji plastiku lub promocji diety planetarnej.
Przykładowo, uczestnicy programu mogą zrealizować projekt, który będzie promował recykling, dotyczył zmniejszenia zużycia plastiku lub przeprowadzić lokalną akcję sprzątania lasu. Temat akcji powinien odnosić się do jednego lub kilku elementów strategii REset Plastic (REcycle, REsearch, REduce, REdesign, REmove).
Cenne znajomości i wyróżnienia
Zwolnieni z Teorii to prestiżowy konkurs. Twórcy inicjatywy współpracują z prezesami największych polskich firm oraz Project Management Institute – międzynarodową instytucją, zrzeszającą 500 tys. kierowników projektów. Każdy uczestnik, który ukończy projekt, uzyska tytuł finalisty olimpiady i otrzyma międzynarodowy certyfikat z zarządzania projektami, wydawany przez PMI ATP. Na najlepszych czekają też specjalne nagrody, tzw. Złote Wilki. Uczestnicy programu „Mniej Plastiku” dodatkowo dostaną certyfikat Lidl Polska, poświadczający ukończenie projektu. Najlepsze z nich zostaną wykorzystane w kampaniach medialnych. Informacje o zwycięskim projekcie znajdą się z kolei w gazetce Lidl Polska – dzięki temu dowie się o nim cała Polska!
Nabór projektów do programu „Mniej Plastiku” trwa do 22 listopada br. Więcej informacji o programie dostępnych jest na stronie. Udział w programie jest bezpłatny.
[1] Environmental Investigation Agency (EIA), https://eia-international.org/ocean/plastic-pollution/ending-plastic-pollution/
[2] OECD Global Plastics Outlook Database, https://www.oecd.org/environment/plastic-pollution-is-growing-relentlessly-as-waste-management-and-recycling-fall-short.htm

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.