Lidl w trosce o planetę – jak sieć angażuje 360 tys. pracowników
Światowa populacja przekroczyła 8 mld, co stanowi duże wyzwanie dla planety. W trosce o środowisko i ludzi, Lidl Polska chętnie działa na rzecz zrównoważonego rozwoju w ramach sześciu filarów swojej strategii CSR. Sieć we wrześniu 2023 r. wystartowała z inicjatywą #teamlidl YOU, której celem jest m.in. promowanie ochrony zasobów. Program przybliża ponad 360 tysiącom pracowników w 31 krajach zaangażowanie sieci w działania CSR oraz zachęca ich do aktywności na rzecz środowiska i społeczeństwa.
Szacuje się, że w nadchodzących dziesięcioleciach liczba ludności będzie wciąż rosła, przekraczając 10 miliardów w 2060 r. To ogromne wyzwanie dla planety, ponieważ ta sama ilość zasobów naturalnych musi wyżywić coraz więcej ludzi. W 2023 r. dzisiejsza populacja do początku sierpnia wykorzystała ilość zasobów, jaką planeta może odtworzyć w ciągu roku. To oznacza, że abyśmy mogli żyć tak jak dotychczas, potrzeba byłoby 1,75 Ziemi (źródło: Statista). W trosce o dobro planety, ludzi i przyszłych pokoleń, Lidl nieustannie poszukuje nowych, bardziej ekologicznych rozwiązań, które odzwierciadlają odpowiedzialność sieci w tym temacie.
W trosce o lepsze jutro – misja Lidl Polska
Zgodnie z ideą „W trosce o lepsze jutro”, Lidl stworzył autorską inicjatywę „Lidl YOU #teamlidl”, która jest skierowana do pracowników sieci i ma na celu wzmocnienie ich aktywności w jednym z sześciu obszarów. Ochrona zasobów to jeden z tematów podejmowanych w ramach programu. Odpowiedzialne podejście do wykorzystania surowców wspiera środowisko, a także pomaga w zachowaniu zasobów naturalnych dla przyszłych pokoleń. Lidl Polska, jako firma z misją, stosuje ostrożne podejście do pozyskiwania i wykorzystywania krytycznych surowców. Sieć kupuje surowce z certyfikowanych źródeł, wspierając w ten sposób producentów stosujących praktyki zrównoważonego rolnictwa, a także stale poszerza asortyment o produkty z certyfikatami zrównoważonego rozwoju – w tym BIO i Rainforest Alliance. Aby zmniejszać zużycie oraz zanieczyszczenie wody w swoich łańcuchach dostaw, Lidl wprowadził „Politykę wodną w sektorze zakupów towarów handlowych”. Dokument określa wyzwania, cele i obowiązki w zakresie odpowiednich praktyk wykorzystywania zasobów wodnych.
Polityki zakupowe
Aby osiągnąć wytyczone cele, Lidl Polska wdrożył serię unikatowych na polskim rynku polityk zakupowych, w których sieć określa swoje zasady dotyczące pozyskiwania produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. To kluczowe wytyczne dla Lidla i jego dostawców, w których sieć zwraca szczególną uwagę na wpływ upraw i hodowli na środowisko naturalne. Polityki dotyczą: wody, mikroplastiku, świadomego odżywiania, kakao, herbaty, jaj, kawy, kwiatów i roślin, oleju palmowego, ryb, skorupiaków i ich przetworów, produktów marek własnych zawierających celulozę, świeżych warzyw i owoców, ograniczenia materiałów opakowaniowych, przeciwdziałania marnowaniu żywności oraz przeciwdziałania wylesianiu.
Lidl w swojej działalności stosuje wiele rozwiązań, które przyczyniają się do ochrony zasobów naturalnych. Jednym z nich są elektroniczne cenówki w sklepach sieci, dzięki którym można zaoszczędzić ponad 133 tony papieru rocznie. Idąc o krok dalej, Lidl wymienił papier do paragonów na bardziej przyjazny środowisku. Nowe, niebieskie paragony są wykonane z bardziej ekologicznego papieru termicznego z certyfikatem FSC. Oznacza to, że materiał pochodzi ze zrównoważonej gospodarki leśnej i przyczynia się do ochrony zasobów naturalnych oraz bioróżnorodności. Co ważne, paragony mogą być wrzucane do pojemników na papier i poddawane recyklingowi.
Współpraca z WWF
Aby zwiększyć zasięg swoich działań, Lidl nawiązał współpracę z Fundacją WWF Polska, wspólnie przeprowadzając m.in. kampanię edukacyjną na temat diety planetarnej. Akcja miała uświadomić, że nawet niewielka zmiana w sposobie żywienia ma wpływ na kondycję naszej planety. W ramach programu przeprowadzono szeroko zakrojoną kampanię marketingową, która dotarła do ok. 10 mln odbiorców. Aby ułatwić klientom wprowadzenie diety w życie, Lidl promował przepisy na dania planetarne. W ramach kontynuacji projektu przygotowano program edukacyjny dla uczniów szkół podstawowych z całej Polski, nauczycieli i osób zarządzających stołówkami szkolnymi. Lidl wspólnie z Fundacją WWF Polska przeprowadził również warsztaty dla swoich dostawców oraz pracowników działu zakupów, w celu szerzenia wiedzy na temat zrównoważonego łańcucha dostaw.
Niemarnowanie żywności
Z badania przeprowadzonego przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy i Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego wynika, że w Polsce rocznie marnuje się prawie 5 mln ton żywności. Aby temu zapobiec, Lidl Polska od ponad 20 lat współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności. Sieć chętnie angażuje się we wspólne działania edukacyjne (jak konkurs „EkoMisja – Nie marnuję”, który promuje odpowiedzialne postawy wśród dzieci i młodzieży) oraz akcje charytatywne. W zeszłym roku, w ramach przedświątecznych zbiórek żywności, klienci sieci przekazali ponad 102 tony produktów spożywczych na rzecz osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.

Pracownicy MediaMarkt King Cross w Poznaniu wspominają 20-lecie sklepu

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Marcowe promocje na smartfony Motorola
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Konsument

Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
Szybki rozwój gospodarczy ostatnich 20–30 lat Polska zawdzięcza dobrze wykwalifikowanej, ale i taniej sile roboczej, dzięki której produkty i usługi z naszego kraju konkurowały ceną z zachodnimi przy nie gorszej, a czasem i lepszej jakości. Ten etap dobiega końca. Polscy pracownicy zarabiają coraz więcej, muszą więc wnieść większą wartość dodaną, by rozwój mógł postępować, a same firmy podjąć walkę o konsumenta z globalnymi markami.
Polityka
Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat

Wybuch wojny w Ukrainie i obecna sytuacja geopolityczna oznaczają dla UE konieczność podnoszenia swojego bezpieczeństwa. Zwłaszcza że atak Rosji na kraj unijny nie jest niemożliwy. Oceny NATO, Niemiec, Polski, Danii i państw bałtyckich wskazują, że Rosja jest gotowa do ataku w ciągu od trzech do dziesięciu lat. – Priorytetem Europy powinno być dalsze wspieranie Ukrainy – przekonuje europoseł Dariusz Joński.
Handel
Kaucja na butelki i puszki już od października tego roku. Eksperci ostrzegają: to może podnieść koszty gospodarki odpadami

Polska przygotowuje się do jednej z największych zmian w systemie gospodarowania odpadami – od 1 października br. zacznie obowiązywać system kaucyjny. Wprowadzenie kaucji na butelki PET, puszki aluminiowe i szklane butelki wielorazowe ma na celu zwiększenie poziomu recyklingu i ograniczenie ilości odpadów w środowisku. Jednak, jak wskazują eksperci, nowe przepisy mogą się wiązać z wieloma wyzwaniami, w tym z wysokimi kosztami wdrożenia oraz możliwymi konsekwencjami dla konsumentów i samorządów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.