2024 rokiem urządzeń rzeczywistości mieszanej. A co przyniesie 2025?
Artykuł napisany przez Maryam Sabour, Head of Business, AR Headsets w Niantic.
Rozszerzona rzeczywistość przez lata była rozwijana w cieniu innych technologii, ale teraz nadszedł czas, by wyszła na pierwszy plan. Na naszych oczach debiutują urządzenia, które mogą całkowicie zmienić sposób, w jaki korzystamy z technologii. Apple Vision Pro, Meta Quest 3 czy Snap Spectacles to tylko niektóre z przykładów sprzętu, który redefiniuje osobiste doświadczenie technologiczne. Rok 2024 zapisał się w historii jako czas triumfu urządzeń VR, AR i mixed reality.
Niantic odgrywa istotną rolę w tej rewolucji. Wiemy, że sam sprzęt to za mało, by rzeczywistość mieszana stała się codziennością – kluczem jest angażująca treść. Dlatego nasza flagowa gra „Peridot” w rozszerzonej rzeczywistości została dostosowana do najnowszych urządzeń. Współpracujemy z wiodącymi producentami, aby wspólnie wyznaczać nowe standardy technologii i tworzyć treści, które na nowo definiują interakcję między światem cyfrowym a rzeczywistym.
Co ciekawe, technologia przestrzenna zaczyna interesować nie tylko konsumentów, ale również biznes. Intensywnie pracujemy nad narzędziami, które pozwolą firmom tworzyć lokalizacyjne doświadczenia AR – łączące cyfrowy i rzeczywisty świat w sposób naturalny i intuicyjny.
Czego możemy się spodziewać po 2025 roku?
1. Więcej urządzeń na horyzoncie
Obecne na rynku sprzęty to dopiero początek. Meta zapowiedziała premierę Oriona – swoich okularów z funkcjami rzeczywistości rozszerzonej. Możemy być pewni, że to nie jedyna innowacja, która zadebiutuje w nadchodzącym roku. Kluczowe będzie jednak nie tylko rozwijanie sprzętu, ale także projektowanie nowych, fascynujących doświadczeń, które uczynią te technologie bardziej dostępnymi i użytecznymi na co dzień.
2. Dostęp do kamer
W miarę dojrzewania platform możemy spodziewać się większej integracji technologii zewnętrznych, takich jak dostęp do kamer zewnętrznych czy nowe sposoby łączenia urządzeń. Dla Niantic przyszłość lokalizacyjnej rzeczywistości rozszerzonej jest szczególnie ekscytująca – wyobraźmy sobie świat, w którym możemy nosić okulary AR, by razem odkrywać miasta, lasy czy plaże. To właśnie takie doświadczenia, które łączą świat fizyczny z cyfrowym, są naszą wizją przyszłości.
3. AI jako katalizator zmian
Sztuczna inteligencja już teraz zmienia zasady gry – pozwala wirtualnym postaciom realistycznie wchodzić w interakcje z otoczeniem, a smart okularom daje nowe możliwości, które przekładają się na ich większą atrakcyjność dla przeciętnego użytkownika. W połączeniu z okularami i nowymi immersyjnymi doświadczeniami, AI przyspieszy adaptację tych technologii na szeroką skalę.
4. Inteligencja przestrzenna
Urządzenia oparte na sztucznej inteligencji potrzebują trójwymiarowej mapy świata, aby naprawdę wspierać użytkowników. Takie mapy pozwalają nie tylko na trwałe zakotwiczenie treści AR, ale również na współdzielenie tych samych doświadczeń przez wielu użytkowników. Wyobraźmy sobie gry, nawigację czy interakcje z otoczeniem, które są bardziej intuicyjne i dopasowane do realiów użytkownika.
Nie mogę się doczekać postępów w technologii mixed reality, które przyniesie rok 2025! Dzięki innowacyjnej pracy firm i deweloperów możemy spodziewać się nowych urządzeń i doświadczeń, które jeszcze bardziej połączą światy cyfrowy i fizyczny, pozwalając nam eksplorować i łączyć się w jeszcze bardziej immersyjny sposób.
Urządzenia Netatmo kompatybilne z centralą TaHoma switch od Somfy
Gmina Komorniki z nowoczesnym oświetleniem drogowym od Lena Lighting
Kompetencje przyszłości – jak przygotować specjalistów do rynku pracy który nadejdzie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
Zgodnie z nową strategią Grupa PZU chce w ciągu kolejnych trzech lat skupić się na swoim głównym biznesie, czyli ubezpieczeniach, i jego cyfrowym ekosystemie, m.in. platformie mojePZU. Wśród priorytetów inwestycyjnych wymienia sektor zdrowotny, na który do 2027 roku przeznaczy 1 mld zł. Grupa zapowiada także większe zaangażowanie w transformację energetyczną kraju. Wszystko to w nowej, uproszczonej strukturze organizacyjnej.
Ochrona środowiska
Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
Do lutego 2025 roku państwa ONZ powinny przedstawić swoje nowe deklaracje działań klimatycznych na okres po 2030 roku. Eksperci podkreślają, że powinny one zakładać ambitne cele, w tym również w zakresie redukcji emisji, żeby sprostać założeniom porozumienia paryskiego. Problem w tym, że nawet dotychczasowe zobowiązania na kolejnych kilka lat są wdrażane w zbyt wolnym tempie, o czym najlepiej świadczy fakt, że globalne emisje CO2 wciąż rosną.
Transport
W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
Niewielki, ale pojemny dwubryłowy samochód z segmentu małych aut miejskich – Hyundai Inster – to najnowsza propozycja koreańskiego producenta. Samochód przedstawiany jest jako najtańszy elektryk w ofercie Hyundaia, który ma przekonać do elektromobilności kolejną grupę kierowców. Tym bardziej że dotąd na rynku brakowało aut elektrycznych z segmentu A. W nowym modelu producent zastosował zaawansowane technologie, m.in. system pompy ciepła, która ogrzewa akumulator, by zminimalizować utratę energii.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.