Komunikaty PR

Będę mieć oczy szeroko otwarte: Komisja Europejska rozpoczyna kampanię

2023-02-14  |  12:30
Biuro prasowe
Kontakt
Aleksandra Jasińska
24/7 Communication

Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
aleksandra.jasinska|247.com.pl| |aleksandra.jasinska|247.com.pl
500002427
https://247.com.pl/

Będę mieć oczy szeroko otwarte:

Komisja Europejska rozpoczyna kampanię mającą na celu zwiększenie świadomości praw ofiar przemocy.

Skierowana jest do wszystkich osób z otoczenia ofiar przemocy  i apeluje, aby nie odwracać od nich wzroku, a także aby udzielać im pomocy i wsparcia.

 

Komisja Europejska oficjalnie rozpoczęła nową kampanię mającą na celu uświadomienie ofiarom przemocy ich praw, oraz zapewnienie ich o wsparciu, jakie mogą otrzymać.   Chcąc podkreślić znaczenie troski o ofiary przestępstw, osoby publiczne, takie jak Katarzyna Janicka-Pawłowska - koordynatorka Komisji Europejskiej ds. praw ofiar przestępstw i Maria Rotkiel - psycholożka, terapeutka, trenerka rozwoju osobistego, wzięły udział w akcji promującej kampanię pod tytułem #EyesOpen, która polegała na patrzeniu się w oczy drugiej osoby bez mrugnięcia, zachęcając tym samym do zwracania uwagi na potencjalne ofiary przemocy.

 

Kampania jest częścią pierwszej w historii,  Unijnej Strategii  na rzecz praw ofiar przestępstw, której celem jest zadbanie o to, aby wszystkie ofiary wszelkich przestępstw mogły w pełni korzystać ze  swoich praw.

 - Musimy dostrzec ofiary przemocy wśród nas i zapewnić im wsparcie którego potrzebują, aby odzyskały zdrowie i spokojne życie - powiedział Komisarz ds. sprawiedliwości Unii Europejskiej Didier Reynders. Wiele osób jednak nadal nie jest świadomych swoich praw ani tego, jak mogą z nich korzystać – dodał.

Przed rozpoczęciem kampanii Komisja Europejska przeprowadziła w Polsce reprezentatywne badanie wśród osób w wieku od 18 do 30 lat, aby ocenić świadomość praw ofiar. Celem badania było również uzyskanie wiedzy na temat dostępności usług  wsparcia i możliwości zgłaszania przestępstw.

Badanie wykazało, że 41% osób ankietowanych w Polsce nie wie, że ofiarom przestępstw w UE przysługują  konkretne prawa. Nawet połowa z tych, którzy są tego świadomi, nie zna tych praw. Kluczowe jest zatem to, aby ofiary, ich przyjaciele i rodzina znali przysługujące im prawa i potrafili z nich korzystać .

 

Z tego samego badania wynika, że 79% osób ankietowanych w Polsce poleciłoby ofiarom szukanie pomocy z wykorzystaniem profesjonalnych usług  wsparcia. Dlatego też kampania nie tylko wyjaśnia jakie prawa przysługują ofiarom przestępstw, ale także przedstawia listę organizacji pomocowych, do których ofiary mogą zwrócić się o wsparcie.

 

Wszystkie informacje o przestępstwach, prawach ofiar i organizacjach pomocowych w Polsce dostępne są na stronie https://victims-rights.campaign.europa.eu/pl/country/poland

 

Informacje ogólne

 

O badaniu:

 

ICF International, firma konsultingowa, przeprowadziła badanie podstawowe w celu oceny świadomości praw ofiar, a także dostępnych usług wsparcia i możliwości zgłaszania przestępstw. Badanie zostało przeprowadzone online w 10 państwach członkowskich UE i zgromadziło ponad 4 tys. odpowiedzi, co pozwoliło na uzyskanie rzetelnych i wiarygodnych wniosków.

 

O podstawowych prawach ofiar:

W UE ofiary przestępstw dysponują solidnym zestawem praw, które obejmują:

  • Prawo do zrozumienia i bycia zrozumianym: Cała komunikacja z ofiarami musi być prosta i łatwa do zrozumienia. 
  • Prawo do informacji: Ofiary mają prawo do otrzymania informacji na temat wsparcia, kompensacji, sprawiedliwości naprawczej, ochrony. Są informowane, jak zgłaszać przestępstwa i jak uzyskać dostęp do porady prawnej.
  • Prawo do otrzymania wsparcia: Wszystkie ofiary mają prawo do bezpłatnych i poufnych usług pomocy dla ofiar.
  • Prawa proceduralne: Ofiary mają zestaw praw, takich jak prawo do bycia wysłuchanym, prawo do pomocy prawnej, prawo do decyzji w sprawie odszkodowania od sprawcy.
  • Prawo do ochrony: Ofiary i członkowie ich rodzin mają prawo do ochrony przed wtórną i ponowną wiktymizacją, zastraszaniem i odwetem. Ofiary przestępstw mają prawo do indywidualnej oceny sytuacji.

 

O strategii UE na rzecz praw ofiar:

Głównym celem strategii UE w zakresie praw ofiar (2020 - 2025) jest zapewnienie, aby wszystkie ofiary wszelkich przestępstw, niezależnie od tego, gdzie w UE i w jakich okolicznościach doszło do przestępstwa, mogły w pełni polegać na swoich prawach. W tym celu nakreślono w niej działania dla Komisji Europejskiej, państw członkowskich i społeczności cywilnej.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 24/7 Communication
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Skuteczny marketing B2B – klucz do rozwoju firmy Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:30

Skuteczny marketing B2B – klucz do rozwoju firmy

Współczesne przedsiębiorstwa działające w modelu B2B muszą stawić czoła rosnącej konkurencji oraz zmieniającym się oczekiwaniom klientów. Kluczowym elementem
Media i PR Skuteczny marketing internetowy - co warto wiedzieć?
2024-12-27 | 08:30

Skuteczny marketing internetowy - co warto wiedzieć?

Marketing internetowy to potężne narzędzie, które nieustannie ewoluuje wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się zachowaniami konsumentów. Dynamiczny
Media i PR Manufaktura nagrodzona prestiżowymi Złotymi Spinaczami Manufaktura Manufaktura
2024-12-19 | 15:17

Manufaktura nagrodzona prestiżowymi Złotymi Spinaczami Manufaktura Manufaktura

Podczas 22. edycji konkursu Złote Spinacze, organizowanego co roku przez Związek Firm Public Relations, Manufaktura w Łodzi została nagrodzona dwoma statuetkami – Złotym i Srebrnym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.