Komunikaty PR

Bezpłatny podręcznik „Jak pisać o klimacie 2.0” jest już dostępny

2024-02-23  |  01:00

Poradnik o dezinformacji klimatycznej dla dziennikarzy i dziennikarek to kontynuacja wydanej w 2023 r. publikacji AGORY pt. „Jak pisać o klimacie”. Publikacja, której celem jest wsparcie przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych, powstała we współpracy z Fundacją Climate Strategies Poland. 

Poradnik „Jak pisać o klimacie 2.0. Czym jest dezinformacja klimatyczna i jak z nią walczyć” został napisany przez redaktora naczelnego serwisu Zielona.Gazeta.pl i laureata Nagrody Woyciechowskiego w kategorii „Dziennikarz dla Planety” – Patryka Strzałkowskiego, a także kierującego projektem Wojownicy Klawiatury Filipa Szulika - Szareckiego, z komentarzami eksperckimi Aleksego Szymkiewicza ze Stowarzyszenia Demagog oraz dziennikarzy i twórców internetowych zajmujących się tematyką klimatu: Pauliny Górskiej, Daniela Petryczkiewicza, Małgorzaty Gołoty i Szymona Bujalskiego. Inicjatorem wydania jest Fundacja Climate Strategies Poland,  która zajmuje się obliczaniem i redukowaniem śladu węglowego miast i firm, a także aktywnie działa na polu ograniczania greenwashingu i dezinformacji klimatycznej.  

Podręcznik powstał jako odpowiedź na liczne wyzwania, z jakimi mierzą się dziennikarze w obszarze weryfikowania informacji, a także rosnące powszechne zainteresowanie tematem klimatu i towarzyszącą mu dezinformację. Celem publikacji jest wsparcie przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych, zwłaszcza w dobie rozwoju niesprzyjających warunków do oceny prawdziwości przekazów, takich jak: sztuczna inteligencja, media społecznościowe, czy prędkość rozprzestrzeniania się informacji.

- Z racji wagi i pilności problemu oraz obserwowanych już dziś katastrofalnych skutków zmiany klimatu, uważamy że każdy dziennikarz powinien uwzględniać kwestie klimatu w swojej pracy, rozumieć je, a także potrafić rozpoznawać manipulacje i dezinformację w tym zakresie. Cieszymy się, że AGORA i Patryk Strzałkowski po raz kolejny entuzjastycznie podeszli do pomysłu dzielenia się wiedzą w tym obszarze. Wspólnie z zaproszonymi gośćmi stworzyli wartościowe kompendium radzenia sobie z dezinformacją, które powinien przeczytać każdy dziennikarz i dziennikarka w tym kraju - mówi dr Agnieszka Liszka - Dobrowolska, współzałożycielka Fundacji Climate Strategies Poland.  

Mamy już techniczne możliwości zatrzymania zmiany klimatu, ale pozostaje polityczna i osobista decyzja, by z nich skorzystać, kiedy jeszcze jest na to czas - mówi Patryk Strzałkowski, współautor publikacji po stronie Gazeta.pl. – Dezinformacja to potężne narzędziem, które pozwala manipulować całymi społecznościami i odwodzić nas od kroków koniecznych do zachowania stabilnego klimatu. Rolą mediów jest nie tylko zapewnienie rzetelnych informacji, ale też prostowanie manipulacji. Tym podręcznikiem chcemy wesprzeć w robieniu tego skutecznie. 

Wśród omawianych w podręczniku zagadnień znajdują się m.in.:  

  • trendy w dezinformacji klimatycznej  

  • przykłady i case studies z wyjaśnieniem  

  • technologiczne aspekty dezinformacji  

  • narzędzia do weryfikacji informacji  

  • higiena cyfrowa i bezpieczeństwo  

  • rola współpracy w zwalczaniu dezinformacji  

  • dziennikarstwo klimatyczne  

Publikacja powstała nie tylko dla dziennikarek i dziennikarzy piszących o klimacie, lecz także dla wszystkich przedstawicieli mediów – zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich.  

Poradnik został opublikowany w piątek, 2 lutego br., na stronie głównej Gazeta.pl w ramach cyklu „Piątki dla klimatu".


 

Fundacja Climate Strategies Poland jest organizacją non for profit, która wspiera firmy i miasta w drodze do neutralności klimatycznej. Zespół Fundacji składa się z ekspertów specjalizujących się w obliczaniu i redukowaniu śladu węglowego, strategów biznesowych, a także specjalistów ds. komunikacji klimatycznej, przeciwdziałania greenwashingowi i dezinformacji klimatycznej. Wspólnie wykorzystują kompetencje, doświadczenia i talenty, by spowolnić zmianę klimatu. Fundacja stanowi merytoryczne i profesjonalne wsparcie dla przedstawicieli firm i miast, pracując z nimi na rzecz przejścia od proklimatycznych deklaracji do konkretnych, skutecznych działań i redukcji emisji. Jako pierwsza w Polsce zwróciła uwagę na zagadnienie konkurencyjności klimatycznej. Fundacja włącza się aktywnie w dyskusje na temat dekarbonizacji biznesu, z myślą o mniejszych firmach opracowała i bezpłatnie udostępniła innowacyjny kalkulator śladu węglowego MŚP. 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Rodzik Agency PR złotą firmą według opinii klientów Biuro prasowe
2024-07-17 | 01:00

Rodzik Agency PR złotą firmą według opinii klientów

Firma Bright Side Solutions sp. z o. o. sp. k. wybiera firmy na podstawie opinii w sieci, głównie social mediach, więcej informacji znajdzie na stronie wraz z pełną listą
Media i PR Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu
2024-07-08 | 11:00

Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu

Sanofi, we współpracy z agencją FCB Health Spark, wystartowała z przełomową kampanią „Miej na to Magne B6 Forte” łączącą kreatywność z edukacją zdrowotną. Kampania
Media i PR Konkurs PR WINGS startuje już po raz 4.
2024-07-01 | 13:00

Konkurs PR WINGS startuje już po raz 4.

We wtorek 25 czerwca 2024 r. rusza przyjmowanie zgłoszeń do 4. edycji konkursu polskiej branży Public Relations PR WINGS. Organizator – Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR),

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.