Bezpłatny podręcznik „Jak pisać o klimacie 2.0” jest już dostępny
Poradnik o dezinformacji klimatycznej dla dziennikarzy i dziennikarek to kontynuacja wydanej w 2023 r. publikacji AGORY pt. „Jak pisać o klimacie”. Publikacja, której celem jest wsparcie przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych, powstała we współpracy z Fundacją Climate Strategies Poland.
Poradnik „Jak pisać o klimacie 2.0. Czym jest dezinformacja klimatyczna i jak z nią walczyć” został napisany przez redaktora naczelnego serwisu Zielona.Gazeta.pl i laureata Nagrody Woyciechowskiego w kategorii „Dziennikarz dla Planety” – Patryka Strzałkowskiego, a także kierującego projektem Wojownicy Klawiatury Filipa Szulika - Szareckiego, z komentarzami eksperckimi Aleksego Szymkiewicza ze Stowarzyszenia Demagog oraz dziennikarzy i twórców internetowych zajmujących się tematyką klimatu: Pauliny Górskiej, Daniela Petryczkiewicza, Małgorzaty Gołoty i Szymona Bujalskiego. Inicjatorem wydania jest Fundacja Climate Strategies Poland, która zajmuje się obliczaniem i redukowaniem śladu węglowego miast i firm, a także aktywnie działa na polu ograniczania greenwashingu i dezinformacji klimatycznej.
Podręcznik powstał jako odpowiedź na liczne wyzwania, z jakimi mierzą się dziennikarze w obszarze weryfikowania informacji, a także rosnące powszechne zainteresowanie tematem klimatu i towarzyszącą mu dezinformację. Celem publikacji jest wsparcie przedstawicieli mediów ogólnopolskich i lokalnych, zwłaszcza w dobie rozwoju niesprzyjających warunków do oceny prawdziwości przekazów, takich jak: sztuczna inteligencja, media społecznościowe, czy prędkość rozprzestrzeniania się informacji.
- Z racji wagi i pilności problemu oraz obserwowanych już dziś katastrofalnych skutków zmiany klimatu, uważamy że każdy dziennikarz powinien uwzględniać kwestie klimatu w swojej pracy, rozumieć je, a także potrafić rozpoznawać manipulacje i dezinformację w tym zakresie. Cieszymy się, że AGORA i Patryk Strzałkowski po raz kolejny entuzjastycznie podeszli do pomysłu dzielenia się wiedzą w tym obszarze. Wspólnie z zaproszonymi gośćmi stworzyli wartościowe kompendium radzenia sobie z dezinformacją, które powinien przeczytać każdy dziennikarz i dziennikarka w tym kraju - mówi dr Agnieszka Liszka - Dobrowolska, współzałożycielka Fundacji Climate Strategies Poland.
– Mamy już techniczne możliwości zatrzymania zmiany klimatu, ale pozostaje polityczna i osobista decyzja, by z nich skorzystać, kiedy jeszcze jest na to czas - mówi Patryk Strzałkowski, współautor publikacji po stronie Gazeta.pl. – Dezinformacja to potężne narzędziem, które pozwala manipulować całymi społecznościami i odwodzić nas od kroków koniecznych do zachowania stabilnego klimatu. Rolą mediów jest nie tylko zapewnienie rzetelnych informacji, ale też prostowanie manipulacji. Tym podręcznikiem chcemy wesprzeć w robieniu tego skutecznie.
Wśród omawianych w podręczniku zagadnień znajdują się m.in.:
-
trendy w dezinformacji klimatycznej
-
przykłady i case studies z wyjaśnieniem
-
technologiczne aspekty dezinformacji
-
narzędzia do weryfikacji informacji
-
higiena cyfrowa i bezpieczeństwo
-
rola współpracy w zwalczaniu dezinformacji
-
dziennikarstwo klimatyczne
Publikacja powstała nie tylko dla dziennikarek i dziennikarzy piszących o klimacie, lecz także dla wszystkich przedstawicieli mediów – zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich.
Poradnik został opublikowany w piątek, 2 lutego br., na stronie głównej Gazeta.pl w ramach cyklu „Piątki dla klimatu".
Fundacja Climate Strategies Poland jest organizacją non for profit, która wspiera firmy i miasta w drodze do neutralności klimatycznej. Zespół Fundacji składa się z ekspertów specjalizujących się w obliczaniu i redukowaniu śladu węglowego, strategów biznesowych, a także specjalistów ds. komunikacji klimatycznej, przeciwdziałania greenwashingowi i dezinformacji klimatycznej. Wspólnie wykorzystują kompetencje, doświadczenia i talenty, by spowolnić zmianę klimatu. Fundacja stanowi merytoryczne i profesjonalne wsparcie dla przedstawicieli firm i miast, pracując z nimi na rzecz przejścia od proklimatycznych deklaracji do konkretnych, skutecznych działań i redukcji emisji. Jako pierwsza w Polsce zwróciła uwagę na zagadnienie konkurencyjności klimatycznej. Fundacja włącza się aktywnie w dyskusje na temat dekarbonizacji biznesu, z myślą o mniejszych firmach opracowała i bezpłatnie udostępniła innowacyjny kalkulator śladu węglowego MŚP.

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

25. Kongres Public Relations – ćwierć wieku refleksji, wiedzy i inspiracji

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.