Komunikaty PR

Dziennikarze i dziennikarki dla Planety

2024-02-23  |  01:00

Dziennikarze i dziennikarki oraz twórcy internetowi odpowiedzialnie informujący na temat zmiany klimatu, konsekwentnie pogłębiający swoją wiedzę o klimacie zasługują na wsparcie i docenienie. Dlatego powstała strona www.dziennikarzedlaplanety.pl, prezentująca sylwetki, motywacje i pracę takich osób. Strona to niezależna od redakcji inicjatywa Fundacji Climate Strategies Poland.  

- Strona Dziennikarze dla planety powstała dla zwrócenia uwagi na kluczową rolę, jaką dziennikarze i dziennikarki pełnią w przekazywaniu informacji o zmianie klimatu. Po przyznaniu pierwszej nagrody im. Andrzeja Woyciechowskiego w kategorii Dziennikarz dla Planety upewniliśmy się jak wielu jest świetnych twórców i ludzi mediów profesjonalnie zajmujących się tematem klimatu. Zasługują na docenienie - mówi dr Agnieszka Liszka- Dobrowolska, współzałożycielka fundacji. - Zależy nam bardzo na podniesieniu rangi dziennikarstwa klimatycznego i wiedzy o klimacie w polskich mediach. Gorąco zachęcamy dziennikarki, dziennikarzy oraz redakcje do dołączenia do projektu, a organizacje pozarządowe i klimatyczne do doceniania i wspierania osób mediów, które cechuje pogłębione zrozumienie tematu zmiany klimatu oraz celność działań w tym obszarze - dodaje. 

W czasie, kiedy zmiana klimatu stanowi jedno z największych wyzwań, przed jakim stoi ludzkość, a dezinformacja w tym obszarze lawinowo rośnie, rola mediów jest nie do przecenienia. Dziennikarze i twórcy internetowi stają się kluczowymi postaciami w budowaniu świadomości na temat zmiany klimatu, jej przyczyn, konsekwencji i możliwych sposobów działania na rzecz ich ograniczania. Odgrywają także kluczową rolę w identyfikowaniu i demaskowaniu dezinformacji oraz fake newsów. 

Inicjatywa Dziennikarze dla planety wyróżnia dziennikarzy, którzy posiadają wiedzę i zrozumienie problemu zmiany klimatu, a w codziennej pracy odważnie sięgają po tematy związane z konsekwencjami tego procesu, a także budują świadomość tego zjawiska wśród konkretnych grup, m.in. wśród przedsiębiorców.  

Strona dziennikarzedlaplanety.pl prezentuje sylwetki wyróżniających się w tym obszarze dziennikarek i dziennikarzy. Krótkim opisom towarzyszą cytaty bohaterów strony oraz linki do przykładowych materiałów ich autorstwa nt. klimatu. Na bazie krótkich wywiadów powstała sekcja Q&A, w której można znaleźć więcej informacji na temat wartości, jakimi kierują się bohaterowie strony, a także odpowiedź na takie pytania: Jak zainteresować redakcję i kolegów z pracy tematem klimatu? czy Jak pisać o klimacie, by wzbudzać zainteresowanie i inspirować do działania?  

Na stronie Dziennikarze dla planety, można zapoznać się z sylwetkami następujących dziennikarek i dziennikarzy:  

Aleksandra Bełdowicz, Rzeczpospolita, Przemysław Białkowski, m.in. Zielona Interia, Polsat News, Szymon Bujalski, Dziennikarz dla planety, Olga Letycja Długokęcka, Biznes dla Klimatu, Małgorzata Gołota, TOK FM, Paulina Górska, Lepszy klimat, Agnieszka Hobot, Wodne Sprawy, Alicja Jankowska, Energetyka24, Joanna Kędzierska, m.in. WNP.pl, Forbes, Wojciech Kość, OKO.press, Politico, dr Magdalena Krukowska, m.in. Forbes, Magda Łucyan, TVN24, Daniel Petryczkiewicz, Krytyka Polityczna, Justyna Piszczatowska, green-news.pl, Sebastian Pypłacz, Śląska Opinia, Krzysiek Rzyman, Zielony podcast, Aleksandra i Piotr Stanisławscy, Crazy Nauka, Patryk Strzałkowski, Zielona.gazeta.pl, Marta Wierzbowska – Kujda, Teraz Środowisko, Aleksandra Włodarczyk, Świadomy Konsument Mody, Kamila Wajszczuk, 300Gospodarka.

Inicjatywa jest otwarta dla wszystkich mediów i ich reprezentantów/ek. Osoby zainteresowane dołączeniem do Dziennikarzy dla planety prosimy o kontakt mailowy: media@climatepoland.pl.

Inicjator strony Dziennikarze dla Planety Fundacja Climate Strategies Poland to organizacja non for profit, która wspiera firmy i miasta w drodze do neutralności klimatycznej.  

W 2023 roku Fundacja zainicjowała wprowadzenie nowej kategorii Dziennikarz dla planety do prestiżowego konkursu o Nagrodę Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego. Pierwszym laureatem nagrody był Patryk Strzałkowski, redaktor naczelny portalu Zielona.gazeta.pl. Celem nowej kategorii Nagrody Woyciechowskiego jest wyróżnianie dziennikarzy i dziennikarek prezentujących postawę odpowiedzialności klimatycznej w codziennej pracy, którzy wykazują się rzetelnością, wiarygodnością i bezstronnością, cechują się dogłębnym zrozumieniem tematu, innowacyjnym podejściem do opowiadania historii oraz wrażliwością na potrzeby i sytuację szczególnie narażonych grup.  

Zespół Fundacji Climate Strategies Poland składa się z ekspertów specjalizujących się w obliczaniu i redukowaniu śladu węglowego, strategów biznesowych, a także specjalistów ds. komunikacji klimatycznej, przeciwdziałania greenwashingowi i dezinformacji klimatycznej. Wspólnie wykorzystują kompetencje, doświadczenia i talenty, by spowolnić zmianę klimatu. Fundacja stanowi merytoryczne i profesjonalne wsparcie dla przedstawicieli firm i miast, pracując z nimi na rzecz przejścia od proklimatycznych deklaracji do konkretnych, skutecznych działań i redukcji emisji. Jako pierwsza w Polsce zwróciła uwagę na zagadnienie konkurencyjności klimatycznej. Fundacja włącza się aktywnie w dyskusje na temat dekarbonizacji biznesu, z myślą o mniejszych firmach opracowała i bezpłatnie udostępniła kalkulator śladu węglowego MŚP. 

Fundatorem projektu Dziennikarze dla planety jest Fundacja KR Foundation.  

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Rodzik Agency PR złotą firmą według opinii klientów Biuro prasowe
2024-07-17 | 01:00

Rodzik Agency PR złotą firmą według opinii klientów

Firma Bright Side Solutions sp. z o. o. sp. k. wybiera firmy na podstawie opinii w sieci, głównie social mediach, więcej informacji znajdzie na stronie wraz z pełną listą
Media i PR Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu
2024-07-08 | 11:00

Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu

Sanofi, we współpracy z agencją FCB Health Spark, wystartowała z przełomową kampanią „Miej na to Magne B6 Forte” łączącą kreatywność z edukacją zdrowotną. Kampania
Media i PR Konkurs PR WINGS startuje już po raz 4.
2024-07-01 | 13:00

Konkurs PR WINGS startuje już po raz 4.

We wtorek 25 czerwca 2024 r. rusza przyjmowanie zgłoszeń do 4. edycji konkursu polskiej branży Public Relations PR WINGS. Organizator – Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR),

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.