Komunikaty PR

#Efekt1butelki, czyli o tym jak zainspirować konsumenta

2023-12-22  |  11:00
Biuro prasowe

Tło kampanii

Kompania Piwowarska sprzedaje rocznie około miliarda piw w butelkach zwrotnych, a każda z nich może być ponownie napełniona nawet 20 razy, zanim trafi do recyklingu. Warunek jest jeden - musi zostać oddana i wrócić do browaru, 88% z nich wraca, ale dopiero wielokrotne użycie tego samego opakowania to realna korzyść dla środowiska. Dlatego każda butelka ma znaczenie. W ostatnim kwartale 2023 roku Kompania Piwowarska z partnerami – firmą Rekopol i siecią sklepów Stokrotka, prowadziły drugą edycję akcji edukacyjnej #Efekt1butelki. Dotyczyła ona zwracania szklanych butelek wielokrotnego użytku, a celem było podnoszenie świadomości społecznej w tym zakresie i podkreślanie, że działania te mają realną wartość dla naszej planety.

- W kampanii położyliśmy największy nacisk na edukację konsumenta, pokazanie mu jak postępować ze szklanymi opakowaniami zwrotnymi i dlaczego to jest takie ważne. Jak jednak przekonać klientów? Nie chcieliśmy niczego narzucać, straszyć ani obarczać odpowiedzialnością za przyszłość świata. Wyszliśmy z założenia, że najlepiej pokazać, że już postępujemy dobrze, kupując produkty w butelkach zwrotnych.  Dodatkowo zachęcaliśmy do domknięcia obiegu, udowadniając, że jest to proste oraz nie wymaga wiele wysiłku – mówi Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.

Zachęta do działania

Dokonywanie ekologicznych wyborów coraz bardziej wchodzi Polakom w nawyk. Z jednej strony kluczowa staje się dla nas troska o klimat, z drugiej ekologiczne podejście często jest też bardziej ekonomiczne. Wraz ze wzrostem świadomości widać zmianę postaw w naszym społeczeństwie. Dlatego w tegorocznych działaniach zaprezentowaliśmy konsumentom do wyboru 3 ścieżki motywacji do oddawania butelek, pokazując, że drobne zmiany codziennych nawyków w skali całego społeczeństwa mogą przynosić korzyści. Każdy mógł znaleźć odpowiednią dla siebie drogę: ekonomiczną, ekologiczną lub lifestylową, tak by poczuł, że ma realny wpływ na klimat. Dzięki temu udało nam się zbudować zainteresowanie tematem i dotrzeć z angażującą argumentacją. Przekonywaliśmy, że warto zrobić to dla siebie, by czuć swoją sprawczość, dla natury, by pomóc planecie i generować mniej odpadów, dla oszczędności, bo oddanie butelki to też zwrot kaucji, a nawet dla mody, bo bycie eko to trend, który zyskuje na popularności.

- Coraz więcej osób udaje się na zakupy z własną torbą, spożywa sezonowe i lokalne produkty, segreguje odpady czy wybiera opakowania szklane zamiast plastikowych. W kwestii szkła, a dokładniej szklanych butelek, jeszcze jeden aspekt ma znaczenie – rozróżnianie czy to opakowanie zwrotne, czy bezzwrotne, a także oddawanie butelek do sklepu zamiast wrzucanie ich do pojemnika na szkło. Tego jeszcze jako społeczeństwo musimy się nauczyć, dlatego tak ważne są działania edukacyjne – tłumaczy eko edukatorka Sylwia Majcher. 

Realizacja

Pogłębiając narrację z pierwszej edycji kampanii i prezentując trzy rodzaje motywacji, udało nam się celnie dotrzeć do grup docelowych. Wykorzystaliśmy nie tylko kanały własne Kompanii Piwowarskiej (SoMe), stworzyliśmy dedykowany landing page: www.efekt1butelki.pl, na którym w pigułce pokazaliśmy, że zwrócenie butelki jest prostsze i bardziej korzystne niż myślimy. W mediach ogólnopolskich ponownie poruszone zostały wątki dotyczące butelek zwrotnych i zmiany nawyków na bardziej ekologiczne.

W roli osób motywujących do zmian wystąpili również influencerzy. Kilkunastu twórców budowało narrację wokół wybranego przez siebie obszaru (ekologiczny, lifestylowy lub ekonomiczny). Prowadzili oni jakościową edukację, która wygenerowała duże zaangażowanie w treści. Wśród propagatorów dawania szklanym butelkom kolejnych żyć znaleźli się między innymi Sylwia Majcher, czy Modny Tata.

Chcąc dotrzeć bezpośrednio do konsumenta, naturalnym punktem styku stała się sieć handlowa Stokrotka. Dzięki działaniom prowadzonym w wybranych sklepach mogliśmy za pomocą grafik w formie plakatów czy przypółkowych flag zaprezentować prostotę mechanizmu zwrotów. – Działania promujące kampanię pojawiły się również w naszej aplikacji mobilnej, w której konsumenci mogli znaleźć specjalnie przygotowane materiały informacyjne, zachęcające do włączenia się we wspólną inicjatywę przyjazną środowisku, tak ważną dla Stokrotki – mówi Daria Raganowicz, specjalista ds. PR i komunikacji zewnętrznej Stokrotki.

W działania zaangażował się również drugi partner akcji: - W Rekopolu ogromną wagę przykładamy do edukacji. Wiemy, że tylko w ten sposób będziemy budować świadomość ekologiczną. Bardzo się cieszę, że mogliśmy być partnerem kampanii #Efekt1butelki. Rynek opakowań zwrotnych powiększa się z roku na rok, a konsumenci coraz częściej wybierają to, co wielorazowe. Oddawanie szklanych butelek do sklepów, by zostały ponownie napełnione, powinno być normą i naszym nawykiem – mówi Aneta Stawicka kierownik ds. komunikacji i edukacji w Rekopol S.A.


Komunikacja w formie dialogu

Akcji towarzyszył również miesięczny konkurs konsumencki na profilu Facebookowym Kompanii Piwowarskiej. Pod konkursowym postem pojawiło się ponad 200 propozycji haseł/motywatorów, które zaskakiwały, rozbawiały, ale przede wszystkim uświadamiały, jak ważne dla naszego środowiska jest dawanie szklanym butelkom kolejnego życia, zamiast umieszczania ich w pojemniku na szkło.

 

Data realizacji: październik – grudzień 2023 rok

Klient: Kompania Piwowarska

Partnerzy akcji: Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A., sieć handlowa Stokrotka

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Rodzik Agency PR złotą firmą według opinii klientów Biuro prasowe
2024-07-17 | 01:00

Rodzik Agency PR złotą firmą według opinii klientów

Firma Bright Side Solutions sp. z o. o. sp. k. wybiera firmy na podstawie opinii w sieci, głównie social mediach, więcej informacji znajdzie na stronie wraz z pełną listą
Media i PR Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu
2024-07-08 | 11:00

Miej na to Magne B6 Forte – Kampania FCB Health Spark dla Sanofi o roli magnezu

Sanofi, we współpracy z agencją FCB Health Spark, wystartowała z przełomową kampanią „Miej na to Magne B6 Forte” łączącą kreatywność z edukacją zdrowotną. Kampania
Media i PR Konkurs PR WINGS startuje już po raz 4.
2024-07-01 | 13:00

Konkurs PR WINGS startuje już po raz 4.

We wtorek 25 czerwca 2024 r. rusza przyjmowanie zgłoszeń do 4. edycji konkursu polskiej branży Public Relations PR WINGS. Organizator – Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR),

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.