FDI przywraca sprawczość dzieciom z domów dziecka
Z czym kojarzy się dom dziecka? Kto w nim mieszka? Na jakie wsparcie mogą liczyć wychowankowie pieczy zastępczej po opuszczeniu placówki opiekuńczo-wychowawczej i o jakiej pracy marzą? Fundacja Dobrych Inicjatyw prowadzi kampanię 1,5% PIT pod hasłem „Dzieci to nasza przyszłość. Te z domów dziecka TEŻ”, w ramach której demitologizuje instytucjonalną pieczę zastępczą.
„Zewsząd słychać stereotypy o dzieciach z domów dziecka. Często nie mają nic wspólnego z prawdą, dlatego pomoc dla dzieci też nie jest prawdziwa” – przekonuje w najnowszym spocie Fundacja Dobrych Inicjatyw, która codziennie upomina się o dzieci oraz młodzież z placówek opiekuńczo-wychowawczych, umożliwia im rozwój własnych talentów i pasji oraz wspiera ich edukację, usamodzielnianie i bezpieczny start w dorosłość.
Od wielu lat temat tzw. domów dziecka jest marginalizowany lub podawany jedynie w tonie sensacji, przy okazji tragicznych wydarzeń. Narosło przy tym wiele stereotypów o placówkach opiekuńczo-wychowawczych i ich podopiecznych - w bajkach, książkach, reklamach. Tymczasem rzeczywistość w pieczy zastępczej to nie „Madeline”, ani „Seria niefortunnych zdarzeń”.
W opublikowanym spocie zestawiono ze sobą kontrastowo powszechne wyobrażenie - konstrukt społeczny na temat sierot/dzieci z domów dziecka z realnymi wypowiedziami wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych dotyczącymi ich potrzeb, obaw i marzeń. Nieprawdziwe przekonania nt. podopiecznych prezentują dorośli pracownicy jednej z firm współpracującej z Fundacją. Przeciwstawiono im portret dzieci z pieczy zastępczej, stworzony ze zsyntetyzowanych wypowiedzi odegranych przez aktorów dziecięcych.
- W ubiegłym roku prowadziliśmy kampanię “To nie bidul. To człowiek bogaty w talenty”. Kolejny raz chcieliśmy, by przekazywanie 1,5% podatku stało się pretekstem do wyjścia szerzej z historią edukacyjną. Chcemy wpływać na społeczny odbiór wychowanków pieczy instytucjonalnej - i temu służy nasza kampania 1,5% PIT już drugi rok z rzędu. Bo w bajkach, serialach, książkach i przy akcjach świątecznych pojawia się mnóstwo stereotypów o domach dziecka. W Fundacji Dobrych Inicjatyw nie wspieramy narracji o biednych sierotkach, ale przywracamy dzieciom sprawczość – tłumaczy Bartłomiej Jojczyk, prezes Fundacji Dobrych Inicjatyw.
Intencje, jakie stoją za kampanią FDI to przede wszystkim walka ze stereotypami i wpływ na dyskurs publiczny dla dobra wizerunku grupy beneficjentów Fundacji, a także pokazanie prawdziwych potrzeb dzieci w pieczy i zebranie funduszy na pomoc w zgodzie z dobrze rozpoznanym interesem podopiecznych.
- W FDI nie opieramy naszych działań na mitach i stereotypach o domach dziecka, ale na wiedzy. Wsłuchujemy się w głos naszych beneficjentów, ponieważ chcemy oferować mądrą pomoc i oparcie „tu i teraz”, ale także być inicjatorem zmian, które realnie wpłyną na społeczność ponad 100 tys. obywateli. Zainicjowany przez nas Raport „Start w dorosłość” stanowi rzetelną diagnozę sytuacji i potrzeb młodych ludzi. W oparciu o nią apelujemy o nowelizację ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz koordynację prac instytucji publicznych (w tym samorządowych) dla zażegnania kryzysu pieczy zastępczej. Postulaty zmian opisaliśmy w petycji, którą podpisało już ponad 1000 osób – dodaje Bartłomiej Jojczyk.
Kampanii towarzyszą działania PR, komunikacja w mediach społecznościowych oraz reklamy outdoorowe w Tramwajach Warszawskich, a także na ekranach bankomatów Planet Cash. Spot reklamowy powstał dzięki uprzejmości firmy Storware, która pro bono udostępniła swoje studio nagraniowe. Filmy zostały zrealizowane przez Jakuba Cegielskiego - CATCHY, na podstawie koncepcji i scenariuszy stworzonych przez zespół Fundacji Dobrych Inicjatyw - Igora Owczarka i Annę Wrzosk-Piechowską.
Link do spotu:
- Short version: https://www.youtube.com/watch?v=oCHzgVaWLhY
- Long version: https://www.youtube.com/watch?v=_8RK33qEypo
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fundacja Dobrych Inicjatyw wspiera dzieci i młodzież z placówek opiekuńczo-wychowawczych (tzw. domów dziecka) w zakresie rozwoju ich kompetencji, umiejętności i pasji pozaszkolnych. Przewidujemy, że dzięki pracy Fundacji, do 2030 r. każde dziecko znajdujące się w placówce opiekuńczo-wychowawczej w Polsce, będzie miało dostęp do najlepszego programu edukacyjnego, jaki istnieje w Europie. Zbudowaliśmy społeczność ponad 1000 wolontariuszy i przeszło 400 wychowanków mieszkających w 28 placówkach opiekuńczo-wychowawczych z małych miejscowości i terenów wiejskich w Polsce. Więcej na stronie: www.fdi.org.pl
FDI można wesprzeć dokonując wpłaty na konto, nr rachunku: 71 2030 0045 1110 0000 0343 05 90 lub przekazując 1,5% swojego podatku, podając w zeznaniu podatkowym PIT nr KRS: 0000497957
***
Kontakt dla mediów:
MICHAŁ JARZYNA, tel. 602 591 185, e-mail: m.jarzyna@fdi.org.pl
ANNA WRZOSK-PIECHOWSKA, tel. 690 926 193, e-mail: a.wrzosk@fdi.org.pl

Czy AI przejmie marketing? Sztuczna inteligencja w analizie danych i tworzeniu treści

SEO Vibes Summit ‘25 – konferencja all-inclusive o międzynarodowym zasięgu
Reklama offline w erze cyfryzacji – dlaczego wciąż działa?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.