Komunikaty PR

IKEA zwraca uwagę na wykluczenie wśród nastolatków

2021-11-08  |  10:00
Biuro prasowe

IKEA wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę porusza problem wykluczenia wśród dzieci i młodzieży. Akcja „Pokój Nastolatka” podpowiada dorosłym, jak rozmawiać z młodzieżą na tematy związane z różnorodnością poprzez historie osadzone w pokojach nastolatków i podcasty z ekspertami.

Prawie co trzeci uczeń doświadcza w szkole nękania ze strony rówieśników – tak wynika z raportu UNESCO „Co kryje się za liczbami: położyć kres przemocy i zastraszaniu w szkole”[1]. Niezależnie od tego, czy uczniowie stają się ofiarami przemocy, wielu z nich spotyka się z nią, stojąc też po drugiej stronie – najczęściej jako jej bierni obserwatorzy. Problemem jest również cyberprzemoc, która z roku na rok narasta. Z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciwko Przemocy i Nękaniu, w tym Cybernękaniu w szkole, który został proklamowany na 40. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w 2019 roku i przypada na 4 listopada, IKEA rusza z akcją społeczną „Pokój Nastolatka”.

Uważamy, że każde dziecko ma prawo do tego, aby być szczęśliwe, rozumiane, a także czuć się bezpieczne. Jednocześnie mamy świadomość, że nastolatki to jedna z najbardziej narażonych grup na wykluczenie. Właśnie dlatego regularnie podejmujemy działania, mające na celu wsparcie dzieci i młodzieży. Od kilku lat robimy to wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, wspierając między innymi funkcjonowanie 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. „Pokój Nastolatka” jest naturalną kontynuacją tych aktywności i przykładem systemowych działań, które mają mieć długofalowy, prewencyjny efekt – mówi Susanna Romantsova, Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności w IKEA Retail w Polsce.

W ramach kampanii w całej Polsce we wszystkich sklepach IKEA powstaną specjalne ekspozycje, w których klienci będą mogli dowiedzieć się więcej na temat problemów związanych z nękaniem wśród młodzieży oraz tego gdzie mogą szukać porad. W miejscach oznaczonych specjalnymi naklejkami oraz plakatami będzie można posłuchać historii nastolatków, obrazujące przykładowe problemy, z którymi mierzą się dzieci, dzwoniące do 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. Tylko w 2020 roku takich telefonów odebrano ponad 61 tys.[2].

Niemal każda rozmowa z dzieckiem w telefonie zaufania 116 111 to unikalna, bardzo poruszająca historia, niosąca ogromną ilość bólu, emocji i trudności, z którymi młody człowiek sam nie jest w stanie sobie poradzić. W słuchawkach najczęściej słyszymy o problemach związanych ze zdrowiem psychicznym, samotnością i brakiem akceptacji ze strony rówieśników – mówi Paula Włodarczyk z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Dla nastolatków akceptacja rówieśnicza i poczucie przynależności są pierwszorzędnymi potrzebami emocjonalnymi tego okresu. Ich brak jest często dla młodych ludzi przeszkodą nie do pokonania, dlatego warto być blisko swojego dziecka, rozmawiać z nim i być gotowym pomóc. A jeśli czujemy, że mamy z tym trudność, pokierujmy dziecko do miejsca, gdzie taką pomoc uzyska, np. do prowadzonego przez naszą Fundację 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży – dodaje Włodarczyk.

IKEA chce pomagać także dorosłym rozmawiać z dziećmi na temat przemocy. Na Spotify, YouTube oraz stronie marki można posłuchać serii podcastów.

W IKEA stale staramy się działać zgodnie z naszą misją tworzenia lepszego codziennego życia, dla wielu ludzi. Dom, jako bezpieczna przestrzeń, w której powinniśmy się czuć dobrze jest naszą pasją. Bazując na wiedzy ekspertów z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz wykorzystując kanały komunikacji IKEA, łącznie z ekspozycją wnętrz w naszych sklepach, chcemy nagłośnić problem nękania oraz związanego z nim wykluczenia wśród nastolatek i nastolatków. We współpracy z Fundacją stworzyliśmy także serię podcastów, które mają przybliżyć problem nękania i wykluczenia oraz wskazać jak sobie z nimi radzić – mówi Karolina Szabłowska, Kierowniczka ds. Marketingu w IKEA Retail w Polsce.

Poruszane w podcastach tematy to:

  • Cybernękanie – z czym dzieciaki mierzą się poza światem realnym, w tzw. cyberprzestrzeni.
  • Niepełnosprawność – wykluczanie osób z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową. Jak wdrożyć integrację w codzienne życie?
  • Wchodzenie w dorosłość – jak rozmawiać z dziećmi o oczekiwaniach, które stawia przed nimi rzeczywistość, w której żyjemy?
  • Co jest rasistowskie? Jakie zaczepki i słowa, które są uważane za zwyczajne, mogą być krzywdzące dla osób innych narodowości/o innym kolorze skóry?
  • Wykluczenie osób LGBTQ+ w szkołach. Jak uczeń i rodzic mogą wspierać swoich kolegów? Jak Twoje dziecko LGBTQ+ może na Ciebie liczyć? Co robić, jeśli widzisz
    w klasie nierówności albo gdy Twoje dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy?
  • Zaburzenia odżywiania wśród młodzieży. Jak rozmawiać z nastolatkami o standardach wyglądu proponowanych przez media społecznościowe? Jak mówić o wyglądzie tak, żeby nie krzywdzić? Jak wspierać osoby z zaburzeniami odżywiania?

W 2020 roku IKEA Retail przekazała dwukrotnie cały dochód ze sprzedaży toreb STORSTOMMA na wsparcie funkcjonowania 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, a we współpracy z Ingka Centers – produkty na wsparcie placówek Fundacji. W 2021 roku marka wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę realizowała pierwszą edycję programu „Razem w Trosce o Dom”, którego celem jest m.in. tworzenie bezpiecznego domu dla dzieci i młodzieży, dzięki pomocy psychologicznej i terapeutycznej dla nich oraz ich rodzin, w tym także telefonowi zaufania. 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży dostępny jest bezpłatnie, całodobowo oraz z każdego miejsca w Polsce dla wszystkich młodych ludzi, którzy potrzebują pomocy i wsparcia.

Więcej informacji znajduje się na IKEA.pl. Wszystkie podcasty dostępne są na platformach Spotify oraz YouTube, a także na stronie IKEA.pl/pokojnastolatka.

 


[1] https://www.unesco.pl/edukacja/neste/1/article/26/miedzynarodowy-dzien-przeciwko-przemocy-i-nekaniu-w-szkole-1/, dostęp: 28.10.2021

[2] Raport z działań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę w 2020 roku

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR SEO Vibes Summit ‘25 – konferencja all-inclusive o międzynarodowym zasięgu Biuro prasowe
2025-03-04 | 13:00

SEO Vibes Summit ‘25 – konferencja all-inclusive o międzynarodowym zasięgu

Wiedza, networking, relaks – to hasła przewodnie eventu w Zakopanem, czyli jednej z najważniejszych konferencji SEO w Europie, która zrzesza specjalistów
Media i PR BRAK ZDJĘCIA
2025-02-25 | 10:50

Reklama offline w erze cyfryzacji – dlaczego wciąż działa?

W czasach, gdy marketing cyfrowy zdominował strategie promocyjne wielu firm, łatwo zapomnieć o sile reklamy offline. Media społecznościowe, kampanie Google Ads czy reklamy wideo stały się nieodłącznym elementem codziennych działań
Media i PR IMM - Medialna siła marki
2025-02-04 | 11:30

Medialna siła marki – praktyczny poradnik dla PR i marketingu

Wydana przez IMM publikacja Medialna siła marki. Sprawdź, jak i dlaczego medialność wpływa na sprzedaż autorstwa Anny Sanowskiej i Roberta Sadowskiego to praktyczny przewodnik

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

Konsument

W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

Firma

Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.