IKEA zwraca uwagę na wykluczenie wśród nastolatków
IKEA wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę porusza problem wykluczenia wśród dzieci i młodzieży. Akcja „Pokój Nastolatka” podpowiada dorosłym, jak rozmawiać z młodzieżą na tematy związane z różnorodnością poprzez historie osadzone w pokojach nastolatków i podcasty z ekspertami.
Prawie co trzeci uczeń doświadcza w szkole nękania ze strony rówieśników – tak wynika z raportu UNESCO „Co kryje się za liczbami: położyć kres przemocy i zastraszaniu w szkole”[1]. Niezależnie od tego, czy uczniowie stają się ofiarami przemocy, wielu z nich spotyka się z nią, stojąc też po drugiej stronie – najczęściej jako jej bierni obserwatorzy. Problemem jest również cyberprzemoc, która z roku na rok narasta. Z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciwko Przemocy i Nękaniu, w tym Cybernękaniu w szkole, który został proklamowany na 40. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w 2019 roku i przypada na 4 listopada, IKEA rusza z akcją społeczną „Pokój Nastolatka”.
Uważamy, że każde dziecko ma prawo do tego, aby być szczęśliwe, rozumiane, a także czuć się bezpieczne. Jednocześnie mamy świadomość, że nastolatki to jedna z najbardziej narażonych grup na wykluczenie. Właśnie dlatego regularnie podejmujemy działania, mające na celu wsparcie dzieci i młodzieży. Od kilku lat robimy to wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, wspierając między innymi funkcjonowanie 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. „Pokój Nastolatka” jest naturalną kontynuacją tych aktywności i przykładem systemowych działań, które mają mieć długofalowy, prewencyjny efekt – mówi Susanna Romantsova, Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności w IKEA Retail w Polsce.
W ramach kampanii w całej Polsce we wszystkich sklepach IKEA powstaną specjalne ekspozycje, w których klienci będą mogli dowiedzieć się więcej na temat problemów związanych z nękaniem wśród młodzieży oraz tego gdzie mogą szukać porad. W miejscach oznaczonych specjalnymi naklejkami oraz plakatami będzie można posłuchać historii nastolatków, obrazujące przykładowe problemy, z którymi mierzą się dzieci, dzwoniące do 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. Tylko w 2020 roku takich telefonów odebrano ponad 61 tys.[2].
Niemal każda rozmowa z dzieckiem w telefonie zaufania 116 111 to unikalna, bardzo poruszająca historia, niosąca ogromną ilość bólu, emocji i trudności, z którymi młody człowiek sam nie jest w stanie sobie poradzić. W słuchawkach najczęściej słyszymy o problemach związanych ze zdrowiem psychicznym, samotnością i brakiem akceptacji ze strony rówieśników – mówi Paula Włodarczyk z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Dla nastolatków akceptacja rówieśnicza i poczucie przynależności są pierwszorzędnymi potrzebami emocjonalnymi tego okresu. Ich brak jest często dla młodych ludzi przeszkodą nie do pokonania, dlatego warto być blisko swojego dziecka, rozmawiać z nim i być gotowym pomóc. A jeśli czujemy, że mamy z tym trudność, pokierujmy dziecko do miejsca, gdzie taką pomoc uzyska, np. do prowadzonego przez naszą Fundację 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży – dodaje Włodarczyk.
IKEA chce pomagać także dorosłym rozmawiać z dziećmi na temat przemocy. Na Spotify, YouTube oraz stronie marki można posłuchać serii podcastów.
W IKEA stale staramy się działać zgodnie z naszą misją tworzenia lepszego codziennego życia, dla wielu ludzi. Dom, jako bezpieczna przestrzeń, w której powinniśmy się czuć dobrze jest naszą pasją. Bazując na wiedzy ekspertów z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz wykorzystując kanały komunikacji IKEA, łącznie z ekspozycją wnętrz w naszych sklepach, chcemy nagłośnić problem nękania oraz związanego z nim wykluczenia wśród nastolatek i nastolatków. We współpracy z Fundacją stworzyliśmy także serię podcastów, które mają przybliżyć problem nękania i wykluczenia oraz wskazać jak sobie z nimi radzić – mówi Karolina Szabłowska, Kierowniczka ds. Marketingu w IKEA Retail w Polsce.
Poruszane w podcastach tematy to:
- Cybernękanie – z czym dzieciaki mierzą się poza światem realnym, w tzw. cyberprzestrzeni.
- Niepełnosprawność – wykluczanie osób z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową. Jak wdrożyć integrację w codzienne życie?
- Wchodzenie w dorosłość – jak rozmawiać z dziećmi o oczekiwaniach, które stawia przed nimi rzeczywistość, w której żyjemy?
- Co jest rasistowskie? Jakie zaczepki i słowa, które są uważane za zwyczajne, mogą być krzywdzące dla osób innych narodowości/o innym kolorze skóry?
- Wykluczenie osób LGBTQ+ w szkołach. Jak uczeń i rodzic mogą wspierać swoich kolegów? Jak Twoje dziecko LGBTQ+ może na Ciebie liczyć? Co robić, jeśli widzisz
w klasie nierówności albo gdy Twoje dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy? - Zaburzenia odżywiania wśród młodzieży. Jak rozmawiać z nastolatkami o standardach wyglądu proponowanych przez media społecznościowe? Jak mówić o wyglądzie tak, żeby nie krzywdzić? Jak wspierać osoby z zaburzeniami odżywiania?
W 2020 roku IKEA Retail przekazała dwukrotnie cały dochód ze sprzedaży toreb STORSTOMMA na wsparcie funkcjonowania 116 111 – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, a we współpracy z Ingka Centers – produkty na wsparcie placówek Fundacji. W 2021 roku marka wspólnie z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę realizowała pierwszą edycję programu „Razem w Trosce o Dom”, którego celem jest m.in. tworzenie bezpiecznego domu dla dzieci i młodzieży, dzięki pomocy psychologicznej i terapeutycznej dla nich oraz ich rodzin, w tym także telefonowi zaufania. 116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży dostępny jest bezpłatnie, całodobowo oraz z każdego miejsca w Polsce dla wszystkich młodych ludzi, którzy potrzebują pomocy i wsparcia.
Więcej informacji znajduje się na IKEA.pl. Wszystkie podcasty dostępne są na platformach Spotify oraz YouTube, a także na stronie IKEA.pl/pokojnastolatka.
[1] https://www.unesco.pl/edukacja/neste/1/article/26/miedzynarodowy-dzien-przeciwko-przemocy-i-nekaniu-w-szkole-1/, dostęp: 28.10.2021
[2] Raport z działań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę w 2020 roku

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations

Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.