Komunikaty PR

Jak koronawirus zmienia wzorce wyszukiwań i budżety reklamowe w Google Ads?

2020-04-20  |  01:00
Biuro prasowe

Cięcia budżetów reklamowych stały się faktem. Z przeprowadzonej przez  Senuto analizy na próbie 109 374 domen wynika, że wydatki w  Google Ads spadły o  około 15%. Kategoria elektronika, która na samym początku kwarantanny traciła widoczność w Google - około 6% (stan z początku kwarantanny),  już dwa tygodnie później odnotowała 15% wzrostu w porównaniu do czasu sprzed epidemii. Jak sytuacja przedstawia się obecnie, po ponad miesiącu kwarantanny?

Pytanie o skalę załamania rynku, w tym działań search, zadaje sobie w branży marketingu cyfrowego chyba każdy. Senuto, poszukując odpowiedzi, sięgnęło do tego, w co wierzy najbardziej, czyli do danych. Dane pochodzą z  monitoringu Senuto Google Ads (248 570 fraz e-commerce) oraz z Google Search Console, do których aplikacja Senuto otrzymała dostęp dzięki integracji.

Jak koronawirus zmienił wzorce wyszukiwań – organic search?

Zmiana, którą obecnie możemy zaobserwować w organicznych wynikach wyszukiwania jest inna niż wszystkie te, z którymi mieliśmy do czynienia przed koronawirusem. Nie polega ona bowiem na nagłych zmianach pozycji, wynikających z aktualizacji algorytmu. Tym razem zmiana nie zachodzi po stronie Google, ale po stronie użytkownika i dotyczy zmian wolumenu wyszukiwania poszczególnych słów kluczowych.

Doskonale można to zaobserwować, analizując odsłony (views) stron internetowych w GSC. Poniższy wykres przedstawia sumaryczne zestawienie danych, które widzimy na kontach klientów Senuto, z nałożonym trendem (dane z Google Trends) słowa koronawirus dla Polski. Dane dotyczące odsłon podzielono na domeny e-commerce'owe i pozostałe.

Z danych odczytać można jedynie trendy, a więc wartości bezwzględne, które nie mają sensu analitycznego. Zdecydowanie widać jednak, że e-commerce w ujęciu ogólnym oparł się kryzysowi, a nawet notuje lekkie (w granicach 5-7%) wzrosty w stosunku do poziomu sprzed pojawienia się pierwszych przypadków koronawirusa w Polsce (okolice 17 lutego).

Jakie biznesu odnotowały mocny i negatywny wpływ, a jakie zyskały?

Dane z 24-26 marca pokazały, że na pewno wielkim przegranym jest turystyka (spadek 46%) czy branże powiązane z kategorią eventy (spadek 31%). Paradoksalnie na koronawirusie bardzo ucierpiał segment zdrowie: lokalne kliniki ortopedyczne, stomatologiczne, dermatologiczne itp.

Ucierpiały również wszystkie biznesy lokalne, takie jak kosmetyczka, fryzjer, kluby fitness czy dentysta.

Natomiast biznesem, który po pierwszym szoku zaczęły wychodzić na prostą jest moda, gdzie widać niewielki trend zwyżkowy. Ponieważ Polacy spędzają teraz czas w domach, wzrost odnotowały serwisy (w tym e-commerce) z obszaru hobby (13%) oraz zwierzęta domowe (56%).

Oczywiście beneficjentem jest grupa firm dystrybuujących środki ochrony osobistej i dezynfekcji, gdzie wzrosty sięgają 150-200%. Jest to również dobry czas dla elektroniki (30%), a także dom i ogród (49%).

Jak sytuacja wygląda obecnie (dane z 16.04.2020)?

Dane z 16 kwietnia pokazują, że w pierwszej połowie miesiąca dodatkowym zaburzeniem i przyczyną zmian w wynikach wyszukiwania były święta. Widać to na przykładzie kategorii hobby, która z tendencji mocno rosnącej (wzrost 13%) złapała spadki (8%). Można przypuszczać, że w tym czasie przerzuciliśmy swoje zainteresowanie na sprawy okołoświąteczne. Turystyka jednak niezmiennie kontynuuje swój rajd w dół (spadek 51%). Najprawdopodobniej coraz mniej ludzi ma nadzieję, na to, że wakacje będą jakkolwiek normalne. Dodatkowo nakłada się trend świąteczny. Co ciekawe, tak jak przypuszczano, kategoria moda się odbija. Inną kwestią jest, czy ten wzrost zainteresowania przekłada się na realne zakupy.

 

Pełna analiza zmian wyszukiwań i budżetów reklamowych dostępna jest na blogu Senuto https://www.senuto.com/pl/blog/  Dane te będą aktualizowane co 2 tygodnie. Materiał powstał w ramach “Tarczy Antykryzysowej Senuto”.

 

 

Senuto to kompleksowa platforma, która w jednym miejscu skupia wszystkie narzędzia wspomagające prowadzenie i analizę działań SEO. Dzięki modułom Senuto każdy specjalista SEO jest w stanie kontrolować efekty działań i analizować swoją witrynę pod kątem wyszukiwarek internetowych. Platforma biznesowo wspierana jest przez fundusz inwestycyjny KnowledgeHub oraz współtwórcę SARE i inwestora w spółki technologiczne w obszarze komunikacji marketingowej - Krzysztofa Dębowskiego.  www.senuto.com

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Skuteczny marketing B2B – klucz do rozwoju firmy Biuro prasowe
2025-01-02 | 09:30

Skuteczny marketing B2B – klucz do rozwoju firmy

Współczesne przedsiębiorstwa działające w modelu B2B muszą stawić czoła rosnącej konkurencji oraz zmieniającym się oczekiwaniom klientów. Kluczowym elementem
Media i PR Skuteczny marketing internetowy - co warto wiedzieć?
2024-12-27 | 08:30

Skuteczny marketing internetowy - co warto wiedzieć?

Marketing internetowy to potężne narzędzie, które nieustannie ewoluuje wraz z rozwojem technologii i zmieniającymi się zachowaniami konsumentów. Dynamiczny
Media i PR Manufaktura nagrodzona prestiżowymi Złotymi Spinaczami Manufaktura Manufaktura
2024-12-19 | 15:17

Manufaktura nagrodzona prestiżowymi Złotymi Spinaczami Manufaktura Manufaktura

Podczas 22. edycji konkursu Złote Spinacze, organizowanego co roku przez Związek Firm Public Relations, Manufaktura w Łodzi została nagrodzona dwoma statuetkami – Złotym i Srebrnym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Edukacja

Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami

Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.

Fundusze unijne

Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty

Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.