Jak zmieniła się branża gadżetów reklamowych?
Kubki sygnowane logo marki, brandowane długopisy i breloki – gadżety uznawane niegdyś za świetny sposób na reklamę, dziś powoli odchodzą w zapomnienie. Rynek produktów reklamowych wychodzi poza utarte schematy, a marketerzy stawiają na coraz kreatywniejsze formy promocji. Jak zmieniła się ta branża na przestrzeni lat? Czy gadżety nadal są atrakcyjnym elementem strategii marketingowych?
Nietrudno wrócić pamięcią do chwil, kiedy każda konferencja branżowa, event czy premiera nowej kolekcji wiązała się z wręczaniem gościom standardowego pakietu gadżetów – kompletu ulotek, długopisów, smyczy z pendrivem czy kubków z logo marki. Wielu z nas z pewnością pamięta czasy, gdy liczyło się to, aby zakupić jak najwięcej gadżetów w jak najniższej cenie. Dziś realia w tej branży są zupełnie inne niż choćby kilkanaście lat temu, jednak drobne upominki wciąż stanowią atrakcyjny format reklamowy.
Ekologia, jakość, kreatywność
Na przestrzeni ostatnich lat zmieniły się nie tylko trendy marketingowe, ale także samo podejście marketerów do wykorzystania gadżetów reklamowych. Dziś o wiele bardziej ceni się na przykład aspekty ekologiczne. Papierowe ulotki w dużej mierze zostały zastąpione materiałami digitalowymi, do produkcji gadżetów używa się materiałów z recyklingu oraz ogranicza się elementy plastikowe. Większość firm zdaje sobie również sprawę, że gadżet reklamowy to nie tylko drobny prezent, który ma przyciągnąć uwagę klienta, ale także wizytówka marki, dlatego warto zadbać o jego jakość i nietuzinkową formę.
Gadżety reklamowe nie spełniają dziś jedynie funkcji nośnika reklamowego. Mają wzbudzać pozytywne emocje, zaskakiwać, wywoływać uśmiech i przede wszystkim pomagać w budowaniu relacji. Dotyczy to zarówno klientów, współpracowników, jak i partnerów biznesowych. Dlatego tak ważne jest, aby nie był to jedynie przysłowiowy długopis, który owszem, jest funkcjonalny, ale z emocjami ma niewiele wspólnego. Skuteczny gadżet, wywołujący pozytywne skojarzenia, w efekcie ma przecież wpływać na rozpoznawalność i wizerunek marki – komentuje Anna Garmada, właścicielka marki Slodkie, specjalizującej się w słodkich gadżetach reklamowych.
Dziś funkcjonujemy w rzeczywistości, która nasycona jest wszechobecną reklamą. Rynek reklamy w Polsce stale rośnie, nie brakuje także nowych narzędzi promocji marek. Przestrzeń publiczna, komunikacja miejska, prasa, telewizja, radio i internet – wszystkie te obszary przepełniają różnego rodzaju formaty promocyjne. Właśnie dlatego kluczowy jest dziś odpowiedni dobór formy reklamy, która wyróżniać nas będzie na tle konkurencji, a tym samym przyciągnie uwagę odbiorców.
W branży gadżetów reklamowych kreatywność to jedna z najważniejszych cech. Klienci poszukują dziś niestandardowych rozwiązań, które skradną serca potencjalnych interesariuszy. W Slodkie realizujemy wiele autorskich pomysłów naszych Klientów, nawet tych najbardziej oryginalnych. Wykorzystujemy technologie umożliwiające nam stworzenie z czekolady absolutnie dowolnego kształtu: od logotypu, poprzez słodką ciężarówkę, aż po kwiaty, maszynę do szycia, zestaw śrubek czy smartfona – dodaje Anna Garmada.
Marketerzy i agencje prześcigają się w pomysłach na najbardziej nietuzinkowe kampanie reklamowe, a producenci gadżetów reklamowych szukają rozwiązań, które będą odpowiedzią na zmieniające się potrzeby rynku.
Jako producent słodkich gadżetów reklamowych nieustannie monitorujemy rynek pod względem zachodzących w nich zmian. Tym, co w ostatnich latach mocno zyskuje na znaczeniu, jest świadome odżywianie. Niedawno do naszej oferty słodkich gadżetów reklamowych wprowadziliśmy innowacyjny produkt – czekoladę mleczną NXT bez grama mleka. Daje to naszym Klientom możliwość zamówienia czekoladowych gadżetów z wyśmienitych, 100% roślinnych składników, bez sztucznych aromatów, e-numerów czy barwników. Czekolady plant-based są także lepsze dla planety. Dlaczego? Wykorzystanie roślin zmniejsza emisję CO2 oraz ogranicza zużycie energii i wody. Co więcej, stosowane przez nas opakowania są przyjazne dla środowiska. Nieustannie pracujemy także nad nowymi formatami reklamowymi. W ostatnim czasie pojawiła się możliwość naniesienia na słodkość dowolnej kolorowej grafiki przy pomocy druku cyfrowego. Dzięki temu nasi Klienci mogą dziś zamówić czekoladowego smartfona z kolorowym, spersonalizowanym i jadalnym ekranem. Takie rozwiązania spotykają się z dużym zainteresowaniem – dodaje Anna Garmada.
Przyszłość branży gadżetów reklamowych
Dzisiaj konsument jest nie tylko odporny na reklamę, ale też bardziej wymagający w kwestii materiałów promocyjnych. Kubek z logo marki raczej nie spowoduje efektu ,,wow”, ale już czekoladowy upominek w kształcie samolotu czy Big Bena może naprawdę zaskoczyć. Branża gadżetów reklamowych zmienia się dynamicznie, powstają nowe formaty reklamowe, formy nadruków oraz metody personalizacji. Świadomość konsumencka rośnie, a klienci zwracają coraz większą uwagę na aspekty ekologiczne, składy i pochodzenie produktów. Jak podkreślają producenci, perspektyw na rozwój rynku gadżetów reklamowych z pewnością nie brakuje. Pozytywnym rokowaniom na przyszłość sprzyja także tęsknota za analogowym światem i zmęczenie cyfrowym, w którym spędzamy aktualnie bardzo dużo czasu. Materialny upominek oddziałuje na zmysły, co sprzyja wzmacnianiu świadomości marki i budowaniu pozytywnych skojarzeń z danym brandem.
Skuteczny marketing B2B – klucz do rozwoju firmy
Skuteczny marketing internetowy - co warto wiedzieć?
Manufaktura nagrodzona prestiżowymi Złotymi Spinaczami Manufaktura Manufaktura
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.