Komunikaty PR

KOMUNIKACJA MARKETINGOWA W KRYZYSIE COVID-19

2020-04-02  |  13:45
Kontakt
Izabela Hoppe
LoveBrands Relations

Ul. Generała Józefa Zajączka 11 lok. C5
01-510 Warszawa
izabela.hoppe|lbrelations.pl| |izabela.hoppe|lbrelations.pl
608 750 786
www.lbrelations.pl
Do pobrania inf.pras ( 0.04 MB )

Kryzys, który dotknął w sposób szczególny branżę eventową, ma wpływ także na funkcjonowanie agencji marketingowych – nie zawsze negatywny. Przedstawiciele 6 z ponad 20 agencji zrzeszonych  w międzynarodowej sieci niezależnych agencji marketingu zintegrowanego 3AW, podzielili się swoimi obserwacjami na temat tego, jak kryzys wywołany koronawirusem wpłynął na biznes w ich kraju.

Komentują:

  • Miguel A. Rodriguez Caveda, dyrektor zarządzający globalną siecią 3AW, Prezes 3AW w Hiszpanii
  • Joanna Niemiec, wiceprezes LoveBrands Relations (3AW w Polsce)
  • Dorota Bieniek-Kaska, prezes LoveBrands Relations (3AW w Polsce)
  • Gloria Berté i Marcella Maggi zarządzające Point Pr (3AW we Włoszech)
  • Jan Hokerberg, dyrektor zarządzający Bamboo Business Communication (3AW w Chinach)
  • Elgar Rosa, dyrektor zarządzający Pure (3AW w Portugalii)
  • Marcius Lee, Prezes 3AW w Brazylii

Czy zaniepokojeni kryzysem COVID-19 klienci proszą agencje marketingowe
o konsultacje lub rewizje planów marketingowych? O co pytają? Co modyfikują?

Miguel A. Rodriguez Caveda, dyrektor zarządzający globalną siecią 3AW, Prezes 3AW w Hiszpanii

O wsparcie w sytuacji kryzysowej wywołanej koronawirusem poprosili nas głównie klienci z sektora farmaceutycznego, ochrony zdrowia oraz z branży turystycznej. Wdrożyliśmy dla nich plany komunikacji kryzysowej, które już przyniosły pożądane rezultaty. Prośby o modyfikacje strategii marketingowych przyjęliśmy, jako coś oczywistego w obecnej sytuacji i nie było dla nas zaskoczeniem, że dotyczyły głównie aktywności eventowych.

 

Joanna Niemiec, wiceprezes LoveBrands Relations (3AW w Polsce)

Praktycznie każdy z naszych klientów zdecydował się na rewizje swoich planów komunikacyjnych. Tym, którzy planowali organizację lub udział w eventach zarekomendowaliśmy ich zastąpienie działaniami content marketingowymi on-line, w ramach wcześniej zaplanowanych budżetów i większość klientów skorzystała z tej rekomendacji. Firmy, które wśród swoich interesariuszy mają osoby starsze lub osoby z grup ryzyka zwróciły się do nas z pytaniami o to, czy mogą coś dla tych grup zrobić. Niektórzy klienci sami takie pomysły wygenerowali prosząc nas o ich nagłośnienie. Dobrym przykładem jest akcja darmowych dostaw zakupów dla seniorów zainicjowana przez naszego klienta z branży retail, czyli Szopi.pl by Supermercato24. Część z naszych klientów podjęła decyzje o odłożeniu w czasie wcześniej zaplanowanych działań w obawie, że w zalewie informacji o koronawirusie nie będą one widoczne.

 

Gloria Berté i Marcella Maggi, zarządzające Point Pr (3AW we Włoszech)

Włochy były pierwszy krajem w Europie, który tak dotkliwie odczuł działanie koronawirusa, a nasi klienci oczekiwali od nas wsparcia w tej sytuacji. Ponieważ dla wielu z nich pełnimy rolę twórców treści, które następnie nagłaśniamy z  wykorzystaniem digitalowych kanałów komunikacji np. streamingi czy newslettery, widzieli oni w nas ekspertów w utrzymaniu aktywnej komunikacji B2C i B2B nawet w sytuacji kryzysowej.  Odbiorcami produktów naszych kluczowych klientów są salony urody i zakłady fryzjerskie, a te już ponad tydzień temu zostały zamknięte. Ich właściciele i pracownicy potrzebują wsparcia prawnego, ekonomicznego oraz psychologicznego – i na takich działaniach skupili się nasi klienci. Podejmują oni także działania związane z wsparciem finansowym dla organizacji rządowych i pozarządowych takich, jak np. Czerwony Krzyż.

 

Jan Hokerberg, dyrektor zarządzający Bamboo Business Communication (3AW w Chinach)

Wielu z naszych klientów zwróciło się do nas o konsultacje w zakresie komunikacji kryzysowej. Dla kilku z nich już prowadzimy szkolenia w tym zakresie. Jeden z klientów podjął decyzję o odłożeniu w czasie planowanej wcześniej kampanii on-line oraz kampanii w prasie drukowanej. Z przyczyn oczywistych, klienci anulowali wcześniejsze zlecenia na relacje video z eventów, które się nie odbyły.

 

Elgar Rosa, dyrektor zarządzający Pure (3AW w Portugalii)

Niektórzy z naszych klientów aktywnie poprosili o wsparcie w adaptacji strategii marketingowych w związku z sytuacją, w jakiej jesteśmy. Rozumieją to, jako zawieszenie komunikacji, jaka byłaby prowadzona w normalnych okolicznościach i adaptację działań taktycznych na czas kryzysu. Jeden z naszych klientów, developer, zdecydował się na skupienie swoich działań wokół wirtualnych wycieczek po oferowanych na sprzedaż obiektach oraz na działaniach sprzedażowych on-line.  O działaniach tych informuje w informacjach prasowych, w których kładzie nacisk na nowoczesne technologiach, które takie wirtualne wycieczki umożliwiają. Jedynymi klientami, którzy nie zostali zmuszeni do zmiany planów marketingowych, byli ci oferujący usługi on-line. Teraz uwaga większości klientów skupiona jest na zarządzaniu kryzysowym, na działaniach z zakresu korporacyjnej odpowiedzialności biznesu oraz na tym, by poinformować klientów o wdrożonych procedurach pozwalających zachować ciągłość pracy.

 

Marcius Lee, Prezes 3AW w Brazylii

Naszymi największymi klientami są supermarkety oraz firmy z sektora edukacji. Ponieważ supermarkety oferują obecnie najbardziej pożądaną społecznie usługę, poproszono nas o konsultacje, czy kontynuować zaplanowane wcześniej kampanie w mediach masowych. W Brazylii zakup mediów w radiu i telewizji zwyczajowo robi się w trybie rocznym. Doradziliśmy utrzymanie intensywności kampanii, uwzględniając jednak przesunięcia czasowe związane z modyfikacjami w programach stacji. Klienci ci prosili też o wsparcie komunikacyjne dla działań adresowanych do seniorów, zachęcające ich do skorzystania z opcji dostaw do domu. Klienci z branży edukacyjnej znaleźli się w szczególnej sytuacji. I tak planowali, w ramach komunikacji na rok 2020, intensyfikację działań promocyjnych dla edukacji zdalnej. Obecna sytuacja spowodował przyspieszenie tych działań i oczywiście zarekomendowaliśmy wykorzystanie do tego kanałów on-line.

 

A jak radzą sobie agencje marketingowe, aby zapewnić klientom obsługę na wysokim poziomie
nawet w kryzysie?

 

Miguel A. Rodriguez Caveda, dyrektor zarządzający globalną siecią 3AW, Prezes 3AW w Hiszpanii

Byliśmy jedną z pierwszych firm w Hiszpanii, która wdrożyła konkretne rozwiązania antykryzysowe oparte na telepracy. Jako jedni z pierwszych zmodyfikowaliśmy nasze wewnętrzne strategie, by sprostać kryzysowi i czyniliśmy to zanim rząd uczynił działania te obowiązkowymi.

 

Dorota Bieniek-Kaska, prezes LoveBrands Relations (3AW w Polsce)

Choć Polski rząd do tej pory nie narzucił firmom takim jak nasza obowiązku pracy zdalnej, to decyzję o przejściu na taki model podjęliśmy 3 tygodnie temu. Zrobiliśmy to, w trosce o zdrowie pracowników, ale też aby ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa. Nie spowolniło to jednak naszych działań, a wręcz przeciwnie. Obszar związany z konsultingiem komunikacyjnym, który jest naszym wyróżnikiem, zdecydowanie narzucił nam większe tempo pracy. Nasi konsultanci z własnych domów, wykorzystując do tego takie narzędzia, jak Microsoft Teams, czy zdalny dostęp do sieci firmy, doradzają klientom, jak modyfikować lub prowadzić działania marketingowe i komunikacyjne w nowych okolicznościach. Aktywnie wspieramy też lokalne społeczności poprzez działania charytatywne. Zaoferowaliśmy m.in. bezpłatne konsultacje w zakresie komunikacji kryzysowej, a także przekazaliśmy Narodowemu Instytutowi Kardiologii im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Aninie środki ochrony osobistej.

 

Gloria Berté i Marcella Maggi, Włochy, zarządzające Point Pr (3AW we Włoszech)

Od 12 marca br.  pracujemy zdalnie, w pełnej gotowości do szybkiej reakcji. Napędzają nas nowoczesne technologie, silnie zmotywowany zespół, ale także wiara, że obecna sytuacja, to stan przejściowy.

 

Jan Hokerberg, dyrektor zarządzający Bamboo Business Communication (3AW w Chinach)

Sytuacja kryzysowa nie wpłynęła w sposób istotny na nasze funkcjonowanie. Nadal komunikujemy się ze sobą poprzez konferencje audio i video. Część naszych pracowników z oddziału w Szanghaju i Hong Kongu pracuje z domów. Ponieważ szkoły zostały zamknięte, to możliwość pracy zdalnej daliśmy w pierwszej kolejności rodzicom, których dzieci korzystają z edukacji zdalnej. Część z nas jednak nadal pracuje w swoich biurach.

 

Elgar Rosa, dyrektor zarządzający Pure (3AW w Portugalii)

Mamy biura w dwóch lokalizacjach w Portugalii, a więc zdalne zarządzanie nie jest dla nas niczym nowym. W chwili obecnej wszyscy pracujemy z domów odbywając codzienne spotkania on-line, aby na bieżąco analizować rozwój sytuacji i uzgadniać rekomendacje komunikacyjne i taktyczne dla naszych klientów.

 

Marcius Lee, Prezes 3AW w Brazylii

Już w zeszłym tygodniu powołaliśmy zespół kryzysowy, wdrożyliśmy wewnętrzne procedury I podjęliśmy natychmiastowe działania krótko i długofalowe. 98% naszego zespołu pracuje zdalnie. Jedyny zespół, który pozostał na stanowiskach, to zespół IT, który jest w gotowości do podjęcia działań, gdyby była taka potrzeba.

 

Jak widać z powyższych wypowiedzi, dla agencji marketingu zintegrowanego, a takie właśnie są zrzeszone w międzynarodowej sieci 3AW, sytuacja wywołana pandemią koronawirusa stała się szansą, a nie jedynie zagrożeniem. Silne kompetencje PR w zakresie zarządzania kryzysowego pozwoliły im nie tylko na to, aby błyskawicznie i z dbałością o komunikacje z klientami, przestawić się na inny tryb pracy, ale także, aby zaoferować klientom tak potrzebne im w tej chwili wsparcie merytoryczne.  Klienci docenili to, że praktycznie z dnia na dzień byliśmy w stanie zaproponować im alternatywne rozwiązania, dla tych, które stały się niemożliwe z powodu ograniczeń prawnych czy też zdroworozsądkowych. Po raz kolejny przekonaliśmy się, a wraz z nami nasi klienci, że o komunikacji marketingowej trzeba myśleć w holistyczny sposób, przez pryzmat celów do osiągnięcia, a nie narzędzi taktycznych – podsumowuje Dorota Bieniek-Kaska, prezes LoveBrands Relations.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR Kabanosy oficjalną przekąską European League of Football Biuro prasowe
2024-04-19 | 11:00

Kabanosy oficjalną przekąską European League of Football

Marka SNACK !T, należąca do firmy Tarczyński S.A., została oficjalnym partnerem European League of Football (ELF), a kabanosy SNACK !T oficjalną przekąską ligi, co potwierdza specjalne logo
Media i PR Aleksander Kwaśniewski z tytułem „Polityk społeczny 20-lecia Polski w UE
2024-04-19 | 01:00

Aleksander Kwaśniewski z tytułem „Polityk społeczny 20-lecia Polski w UE"

Prezydent RP w latach 1995-2005 otrzymał od Uczelni Korczaka – Akademii Nauk Stosowanych Order Uczelni wraz z tytułem „Polityk społeczny 20-lecia Polski w Unii
Media i PR THIRSTY FOR MORE! NOWA ERA PEPSI
2024-04-18 | 11:00

THIRSTY FOR MORE! NOWA ERA PEPSI

Marka Pepsi wystartowała z kampanią marketingową pod hasłem „Thirsty for more”. W ramach działań zaplanowano szereg wyjątkowych i niestandardowych aktywności mających na celu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.